Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B7X94A

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 feb 2015 13:16 - 20 feb 2015 13:17 #50819 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips B7X94A - ECH81 buisvoet vervangen
Het was even zoeken naar een juiste buisvoet, waarbij de montage gaatjes op dezelfde plek uitkwamen t.o.v. pin 1 en 9. Dit is belangrijk omdat het scheidngsschot er later weer tussen moet.
Het scheidingsschot verwijderen door de chassisschroef los te nemen. Hierna de condensator en de aardverbinding los solderen. Met wat gefriemel is het schotje er nu uit te nemen. Verstandig is in ieder geval het papier isolatie te controleren of te vervangen. In mijn geval was het beschadidgd en vervang ik het door mica isolatie plaatjes. IDe pootjes van de buisvoet afgeknipt en de buisvoet er met 3.2 mm uitgeboord. De nieuwe buisvoet erin gemonteerd en kan aan de wederopbouw worden begonnen met verse onderdelen. De doorslag is duidelijk waarneembaar.

Laatst bewerkt 20 feb 2015 13:17 door hkruis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 feb 2015 13:09 #50818 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips B7X94A UITKASTEN
Omdat de documentatie het uitkasten niet vermeld, hierbij de werkvolgorde.

Om de radio uit te kasten moet de kunststof schaalplaat verwijderd worden. Hiervoor moet de goudkleurige sierrand aan de voorzijde verwijderd te worden. Via de binnenzijde dienen de moertjes M3 losgenomen te worden. Het sierfront heeft er vier. ook de EM84 uit de houder halen en de bouten losnemen van de balansindicator en de schakelunit. De verbinding van de luidsprekers kun je het beste op de trafo's los solderen. Nadat de 4 chassis bouten aan de onderzijde zijn verwijderd, het chassis enigszins naar recht schuiven en schuin uit de kast nemen. Montage in omgekeerde volgorde.

Meer
20 feb 2015 10:26 - 20 feb 2015 10:39 #50813 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B7X94A
JA perfekt EL 84 en twee spiekertjes aan de voorkant
Dat is een goede aanvulling voor het aantref van voren geluids beeld
Dat vind ik nog wel eens een gemis bij anderen plano,s
goede radio.
Huub
Laatst bewerkt 20 feb 2015 10:39 door Huub.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 feb 2015 09:50 #50811 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips B7X94A
De B7X94A heeft 4 luidsprekers. 2 x AD3800BM van 400 Ohm en 2 x AD2300B ook 400 Ohm. De eindtrap bestaat uit 2 x EL84 en de voorversterker uit 2 x ECC83.

Eindtrap schema spreekt verder voor zich.

Overigens vanochtend een ander probleem, tijdes de revisie R14 vervangen omdat die verbrand was. oorzaak werd toen gezocht in C38, die stond te spetteren. Vanochtend de radio weer aangezet en ging de weerstand er weer uit.
Er was duidelijke een sluitng aanwezig en de weerstand waarde schommelde tussen continu tussen het voedingspunt voor R14 en het chassis. Weerstand vervangen en na enig meten bleek de buisvoet van de ECH81 sluiting te maken. Dus chassis kan er weer uit.

Bijlagen:

Meer
20 feb 2015 08:54 - 20 feb 2015 08:56 #50809 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B7X94A
Ja mooie plano ziet ook weer goed uit
Maar wat ik zie dat zijn tweede luidspreker 800 ohm conectors
Maar er staan ook uitgangs travo,s op staan deze ook contenu aangesloten ?
Of is dat allemaal 800 ohm. gelijk voor de scherm rooster stroom
De inwendige spieker zijn zeker 800. ohm ? wat zijn de eind buizen ?.
Ik kan op het ogenblik geen schema pakken op mijn computter
En dat komt wel weer goed zoo doende kan ik het niet zien .
Huub
Laatst bewerkt 20 feb 2015 08:56 door Huub.

Meer
19 feb 2015 18:12 #50794 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B7X94A
De F.M. middenfrequent stond er ook behoorlijk naast. Enkele sterke stations waren wel te horen, maar de EM84 reageerde nauwelijks. Het voorzichtig verdraaien van de M.F. kernen leerde dat er twee spoelen een behoorlijk eind verdraaid stonden. Na opnieuw afregelen was dat probleem ook weer verholpen.

Voor radio heeft men bi-ampli toegepast door bij de linker versterker de hoog regeling vast op minimum te zetten en bij de rechter versterker de basregeling vast op minimum te zetten. Dus anders dan bij de kleine plano's.
Als het toestel op platenspeler wordt geschakeld is de versterker volledig stereo.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Gemaakt door Kunena