Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B7X94A

Meer
27 mrt 2019 06:56 #76768 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B7X94A

Erwin goossens schreef : Er komen SMD componenten in

Tja... de botte bijlmethode, hij werkt altijd... Een verlopende tuner is altijd te fixen. Het kost alleen wat tijd en moeite. AFC is ook nog een optie.

Als je een beun erin gaat vrotten met SMD's is het karakter van je radio weg. In mijn ogen een doodzonde. Maar ja, het is niet mijn radio.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 mrt 2019 21:03 - 26 mrt 2019 21:04 #76764 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B7X94A
@Erwin.
Je krijgt ze wel stabiel die tuners, indien je een varicap-diode over de oscillator inbouwt ,
en deze met een regelspanning van de ratiodetector terug regelt.
Dan heb je een AFC ....
Kijk maar eens hoe dat in de latere Duitse toestellen met een ECC85 gebeurde.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 26 mrt 2019 21:04 door Cees PA1DBA.

Meer
26 mrt 2019 19:22 #76759 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Philips B7X94A
Hey Hey. Ja klopt deze waarde zit er nu in. Ook bij mij 3 buisvoeten vervangen en de EZ 81, diens voet vlogen de vonken er letterlijk uit en was de radio ontregeld. Weer afgeregeld. 1dubbele voedingselco vervangen en alle weerstanden en kleine Elcoos . Echter de tuner verloopt.en bij dit type tuner gebeurt het blijkbaar erg veel:( de tuner word gedemonteerd en leeggehaald. Enkel de varco. De trimmers en spoelen blijven zitten. Er komen SMD componenten in en de ECC 85 word eruit gelaten.. en de tuner word er weer ingelaatst. Je kunt er mee leven uiteraard dat hij verloopt maar ik wil het niet :)

Meer
26 mrt 2019 16:02 - 26 mrt 2019 16:23 #76756 door peetey1
Beantwoord door peetey1 in topic Philips B7X94A
Hoi Erwin,
ik heb nu net zo'n radio op de reparatie tafel staan. R15 bestaat bij mij uit 2 x 150K parallel en die komen bij mij op net 100k uit dus enigszins verlopen. Heb ze zo gelaten omdat ontvangst uitstekend is.
Als je echt op een veel te hoge waarde uit komt dan zijn die 10% weerstanden gewoon verlopen en vervang je ze door een moderne 2 watter van de juiste waarde. Bij mij viel het juist op dat bijna alle weerstanden erg goed waren ondanks dat het 10%-ters zijn.
Als je anodespanning echt te laag is kun je eens een andere EF89 proberen, kan zijn dat die van jou nogal versleten . Verder moeten natuurlijk wel je diverse voedingsspanningen kloppen. De betreffende EF89 krijgt zn spanning via +1 in het schema.

Wat er aan deze radio mankeerde was een slechte EZ81 en beide EL84's waren opgebrand. Verder heb ik de kathodes van beide ECC's via 2k7//100u aan massa gelegd, allemaal individueel. Voordeel is dat ze niet meer zo idioot warm worden en dat de radio wat relaxter klinkt.
Verder heb ik beide buisvoeten van de EL's vervangen en meteen voorzien van nieuwe weerstanden en kathode elko's. Uiteindelijk toch maar beide HS-elko's vervangen door 4 stuks moderne HS-elko's van 47u/450V.

Denk er wel om om bij weerstanden even 1 kant los te nemen anders krijg je vaak erg foute metingen!
Laatst bewerkt 26 mrt 2019 16:23 door peetey1.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens

Meer
10 mrt 2019 13:53 - 10 mrt 2019 13:54 #76466 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Philips B7X94A
Hey Henk . Ik heb deze radio nu ook om te restaureren. Het valt me op dat bi deze radio’s de MF spoelen zowel AM als FM behoorlijk er naast staan. Zelf de FM tuner al twee keer tegen gekomen dat de schaal geschoven was. Alsook twee uitgebrande EZ buisvoeten gehad.. verder zit ik met de vraag betreffende de anodespanning EF buizen .. deze is zo een 40 volt te laag dan de 280 volt (vrij hoog toch?) op het schema... de weerstanden in het circuit hier zitten juist van waarde .Verder is de waarde van R15 (82K) twijfelachtig.. in de radio zitten twee paralelle waarden maar dan kom ik uit op een veel te hoge waarde.. als ik ze bereken.wellicht iemand meter zelfde radio die eens kan kijken hoe het zit
Laatst bewerkt 10 mrt 2019 13:54 door Erwin goossens.

Meer
10 mrt 2019 09:33 #76464 door admin
Beantwoord door admin in topic Philips B7X94A
KLopt,

Henk van 't Kruis

Gemaakt door Kunena