Radio's van 1950 tot 1970
Philips FX551A
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
27 jan 2015 19:32 #50241
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips FX551A
lampje defect of draadbreuk misschien??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 jan 2015 18:49 #50239
door Nick D
.
Beantwoord door Nick D in topic Philips FX551A
Goedenavond Bjorn en Henk en andere forumleden,
Ik kan jullie melden dat het chassis speelt!
Na wat meten kwam ik er achter dat de weerstand van 900 ohm verkeerde spanning gaf.
Deze is vervangen, daarna alle buizen er weer op en hoorde ligt gekraak, en het viel niet weg zoals ik in mijn eerste bericht schreef.
Na wat wachten en een paar keer drukken op de FM toets die slecht contact had.
Kwam het ANWB nieuws van 5 uur door de luidspreker, alle contacten moeten nog grondig worden gereinigd.
De radio speelt dus zonder problemen op alle banden, alleen wat ik nog wel een raadsel vind is dat de schaalverlichting nog steeds niet goed werkt.
Heeft iemand enig idee waar ik dit zoeken moet?
Hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.
Nick
Ik kan jullie melden dat het chassis speelt!
Na wat meten kwam ik er achter dat de weerstand van 900 ohm verkeerde spanning gaf.
Deze is vervangen, daarna alle buizen er weer op en hoorde ligt gekraak, en het viel niet weg zoals ik in mijn eerste bericht schreef.
Na wat wachten en een paar keer drukken op de FM toets die slecht contact had.
Kwam het ANWB nieuws van 5 uur door de luidspreker, alle contacten moeten nog grondig worden gereinigd.
De radio speelt dus zonder problemen op alle banden, alleen wat ik nog wel een raadsel vind is dat de schaalverlichting nog steeds niet goed werkt.
Heeft iemand enig idee waar ik dit zoeken moet?
Hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.
Nick
.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
25 jan 2015 20:10 - 25 jan 2015 20:11 #50186
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips FX551A
Misschien had je ook beter een gloeilamp in serie kunnen zetten, DAn had je gezien of er ,al of niet, sluiting in had gezeten, zie ook bij artikelen "doornroosje"
Nu de radio helemaal niets doet ook geen gloeispanning vermoed ik dat je een probleem met de voeding hebt. Mogelijk is er een zekering defect of de springzekering op de trafo. En als je een defecte zekering gevonden hebt, deze na vervangen de radio opstarten met een gloeilamp in serie. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat er wel het een en ander niet in orde is. Denk hierbij aan voedingselco, condensatoren, weerstanden e.d.
Beginnen dus met de voeding in orde te maken en de EZ buis er maar zolang uit. Als je weer gloeispanning en hoogspanning hebt kun je verder.
Nu de radio helemaal niets doet ook geen gloeispanning vermoed ik dat je een probleem met de voeding hebt. Mogelijk is er een zekering defect of de springzekering op de trafo. En als je een defecte zekering gevonden hebt, deze na vervangen de radio opstarten met een gloeilamp in serie. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat er wel het een en ander niet in orde is. Denk hierbij aan voedingselco, condensatoren, weerstanden e.d.
Beginnen dus met de voeding in orde te maken en de EZ buis er maar zolang uit. Als je weer gloeispanning en hoogspanning hebt kun je verder.
Laatst bewerkt 25 jan 2015 20:11 door hkruis.
Minder
Meer
25 jan 2015 20:01 #50184
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Philips FX551A
Hallo Nick,
Trek de gelijkrichter er eens uit om te voorkomen dat de dc hoogspanning opkomt.
Daarna meet je eens de Ac spanning tussen pen 1 en pen 7 van de gelijkrichter.
Vertel maar eens wat je dan meet.
Ik verwacht dat je secundair een sluiting hebt of iets wat veel veel stroom trekt.
Gr Bjorn
Trek de gelijkrichter er eens uit om te voorkomen dat de dc hoogspanning opkomt.
Daarna meet je eens de Ac spanning tussen pen 1 en pen 7 van de gelijkrichter.
Vertel maar eens wat je dan meet.
Ik verwacht dat je secundair een sluiting hebt of iets wat veel veel stroom trekt.
Gr Bjorn
25 jan 2015 19:35 - 25 jan 2015 19:57 #50183
door Nick D
.
Philips FX551A werd gestart door Nick D
Hallo allemaal,
Ik heb al eens eerder een oproep op dit forum geplaatst.
En toen ben ik snel, met goed advies geholpen door jullie forumleden.
Ik zag begin deze week een Philips radiomeubel op marktplaats staan, iets wat ik al sinds het begin van het verzamelen erg aansprak.
Nou ja vooruit ik meebieden en ik kreeg eergisteren bericht dat die kon worden opgehaald.
Bij de advertentie stond dat die niet speelde, dat klopte na hem te hebben gestart met de variac.
Ja, wat nu?
Na hem even uit gedaan te hebben en de volgende dag weer proberen toen was er eerst een brom en na een 10 seconden was het stil.
De pick-up doet het wel.
De schaalverlichting doet het niet, ik dacht zelf nieuw lampje er in maar dat was het ook niet.
Kan iemand mij verder helpen met het spelend maken van deze radio?
Alvast bedankt voor het mee denken.
Nick
Ik heb al eens eerder een oproep op dit forum geplaatst.
En toen ben ik snel, met goed advies geholpen door jullie forumleden.
Ik zag begin deze week een Philips radiomeubel op marktplaats staan, iets wat ik al sinds het begin van het verzamelen erg aansprak.
Nou ja vooruit ik meebieden en ik kreeg eergisteren bericht dat die kon worden opgehaald.
Bij de advertentie stond dat die niet speelde, dat klopte na hem te hebben gestart met de variac.
Ja, wat nu?
Na hem even uit gedaan te hebben en de volgende dag weer proberen toen was er eerst een brom en na een 10 seconden was het stil.
De pick-up doet het wel.
De schaalverlichting doet het niet, ik dacht zelf nieuw lampje er in maar dat was het ook niet.
Kan iemand mij verder helpen met het spelend maken van deze radio?
Alvast bedankt voor het mee denken.
Nick
.
Laatst bewerkt 25 jan 2015 19:57 door hkruis.