Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX724A

Meer
02 jan 2015 20:52 #49410 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Philips BX724A
Hoi Cees,

Heb je ervaring met IMF en met een buizenversterker erop? Welke IMF?

Groetjes,
Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 jan 2015 06:41 - 02 jan 2015 07:02 #49407 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX724A
Maar met een Vlak membraam Kef ook philips heeft vierkant vlak membraam
Daar kan ik mij ook wel wat voorstellen dat is een ander Consept
Maar het is bekent dat Diepe Conussen minder midde gebied heeft .
Kef ken ik ook wel maar het zal ook we de
eennigsten geweest zijn die door de goede luidspreker Fabriek gemaakt zal zijn
Maar toch zijn er Heeel wijnig die ovalen gemaakt hebben
Maar vlakken conusen geven meer midde gebied .
Maar ik heb het ook niet alleen over de basse
Maar toch gaat het meestal om de deugt van gebruiks Formaat .
Groot formaat bevalt mij beter Maar voor behoorlijk kracht met basse liever Rond
Kijk toch eens even naar de duitsen philipsen OTL wat een serie van mooie spiekers
Met volmagneet

Huub
Laatst bewerkt 02 jan 2015 07:02 door Huub.

Meer
02 jan 2015 01:11 #49404 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX724A
@ Thijs,
Ja de B139 van Kef met vlak membraan, ook wel toegepast in de wat oudere IMF Tr L vloer staande
grote diepe boxen. Die was niet voor niets ovaal. Ging niet om gebrek aan ruimte in die grote
boxen.Ging om de afstraling. Als passief membraan is hij, zonder magneet ook toegepast in de Kef 104.
Later is er voor in de plaats een modernere IMF woofer gekomen, zelfde frame, maar met een conus.
Sluit zo'n TL systeem nou niet aan op een buizen versterker met een hele lage dempingsfactor.
Klinkt voor geen meter, slappe bassen, pijn in je hooft en last van je trommelvliezen.
Het is de juiste combinatie die een goede ( bas) weergave geeft.
Het combineert heel erg goed met een zeer stabiele torren eind versterker, die een hoge demping
factor heeft.
Maar dat is gewoon een kwestie van onbevooroordeeld luisteren.
En helaas ontbreekt er dat nog al eens aan bij sommigen.
Vr gr Cees.

Meer
01 jan 2015 22:24 - 01 jan 2015 22:26 #49403 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Philips BX724A
Interessante discussie.
Een ovale luidspreker heeft een beter afstralingsgedrag dan een ronde luidspreker omdat de omweg van de golflengtes ongelijk is waardoor eventuele resonanties een vlakker verloop hebben.
Er zijn goede ronde luidsprekers en slechte ronde luidsprekers. Dit geldt ook voor ovale luidsprekers.

De goedkope ronde luidsprekers die Philips toepaste in z'n toestellen zoals AD3800--AD3700 etc. zijn maar van matige kwaliteit.Indertijd dat zij nieuw waren kosten deze speaker fl.12,95. gewoon matige standaard dus.
Niet te vergelijken met de Kroonserie.
De ovale luidsprekers van Grundig waren toch wel wat beter en sterker en zwaarder belastbaar.

De Kef B139 is óók een ovale luidspreker (woofer) en behoord tot de beste luidsprekers die gemaakt zijn.
Kijk ook eens naar de Engelse kwaliteits luidsprekers van Rola, Goodmans, WB etc. hoe die gemaakt zijn. Daar hing wel een stevig prijskaartje aan maar dan hebben we het wel over echte speakers vind ik.

Groetjes,
Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Laatst bewerkt 01 jan 2015 22:26 door thijs.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Meer
01 jan 2015 20:21 - 01 jan 2015 20:31 #49398 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX724A
Jeroen Jij zegt lucht verplaatsing van de Conus
Ik zie het ook zoo als dat uit het spreekspoel
Foon of trilling in de Conus gedeponeert word
Dat deze het eerst naar de smalste kant naar de
Luidspreker stalen kooi word uitgetrilt en
Dat er minder overblijft om de brede gedeelte te voeden
Men zal dan ook altijd voor het eerst een bvb klein conus gedeelte
eerst horen . Okk kan de conus bvb ONK lopen door de
Onenveredege conus sterkte verloop de conus doen fladderen ?
Vooral bij heel sterk volummen .
Ik vind bvb bij de Graetz Melodia laatsten type
Dat deze nog al propperig boemelig geluid geeft
Door mijn inziens TE smallen ovalen diepen conussen .
Daarom meen ik ovalen wel groten Dan
Nou als iemand een onder zoek kan vinden dat vind ik
Alleen maar intresant
Maar geef nou geen afwerkerde kreten naar mij toe
Mijn mening is ook nog wel eens ander uitgekomen
Jeroen daar bedoel ik jou niet mee
Willem kom eens met een goed verslag ik wacht daar op .

Huub
Laatst bewerkt 01 jan 2015 20:31 door Huub.

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
01 jan 2015 19:26 #49397 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Philips BX724A
@Huub:

Beste Huub, ons eigen Philips ging in 1957 ook over op de ovale luidsprekers voor alle tafelmodellen.

Alleen de plano's hielden ronde luidsprekers vanwege de zijdelingse plaatsing.

Dat ze een paar jaar later waren dan de oosterburen ligt simpelweg in het feit dat Philips een wat behoudend bedrijf was wat eerst de kat uit de boom kijkt en dan zelf pas gaat meedoen als de rest er succes mee heeft.

Als je zo groot en machtig bent kun je je dat ook makkelijk permitteren, een kleine fabrikant die een noviteit op de markt brengt en vervolgens flopt gaat er aan kapot.

Vergeet niet dat de Duitsers vanwege het "Wirtschaftswunder" een grote voorsprong hadden en de ontwikkelingen veel sneller gingen, ook de grote exportmarkt naar de VS (die feitelijk bezetter was van West-Duitsland) zorgde voor een forse vraag naar moderne producten.

Philips moest wel meedoen aan de trend van lagere moderne radio's om zijn marktpositie niet te verliezen.
De radio's die jouw persoonlijke voorkeur hebben zijn slechts geproduceerd in de periode 1953-1957.

Daarna wilde men de ouderwetse hoge kasten niet meer en velen waren al overgestapt naar Loewe, Blaupunkt, Grundig, Graetz, etc.

Het enige wat vaak ontbreekt in jouw pleidooi zijn 2 woorden, namelijk "ik vindt" dan is het een mening en dat mag uiteraard.

Zodra je hoofdletters gaat gebruiken en zaken als feiten gaat mededelen dan wordt het ietwat opdringerig.

Het is maar een advies, vat het niet als afstraffing op.

Ik heb zelf geen voorkeur voor 1 merk of een bepaald model of vorm van een luidspreker.
Mijn mening baseer ik op wat ik hoor, of een luidspreker nu rond, ovaal, vierkant of 8-hoekig is.

Groet,
Jeroen

Gemaakt door Kunena