Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX724A
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
01 jan 2015 19:11 #49396
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Philips BX724A
Hallo Ruud,
Uiteraard...tikfoutje.
Bedankt voor de opmerkzaamheid!
Groet,
Jeroen
Uiteraard...tikfoutje.
Bedankt voor de opmerkzaamheid!
Groet,
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jan 2015 18:31 #49395
door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Philips BX724A
Hallo jeroen,
ik lees: Een 6 x 9 ovaal heeft dan een grotere conus dan een 16 cm rond.
Bedoel je soms : Een 16 x 19 ..........
groet, ruud
ik lees: Een 6 x 9 ovaal heeft dan een grotere conus dan een 16 cm rond.
Bedoel je soms : Een 16 x 19 ..........
groet, ruud
01 jan 2015 18:20 - 01 jan 2015 18:55 #49394
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX724A
Dat is ook wel wat ik meen
De ovalen om de Deugt van de kast .
Maar typies grote merken met de duren grote typens radio,s
Zijn Veelal rond met dan ook bvb twee
Philips maakt kan wel zeggen haast geen ovalen
terwijl dat dat merk toch een heel grote Maker is
Van luidsprekers . ook zijn er zoo nog veel duitsen merken rond
Siemens Saba en nog velen meer . Heb er nog wel een aantal hangen aan de muir
Maar hou mij ten goede ik zeg ook niet dat ovalen bitter slecht zijn
Daar heb ik ook nog wel alleen nog grote van .
Huub
De ovalen om de Deugt van de kast .
Maar typies grote merken met de duren grote typens radio,s
Zijn Veelal rond met dan ook bvb twee
Philips maakt kan wel zeggen haast geen ovalen
terwijl dat dat merk toch een heel grote Maker is
Van luidsprekers . ook zijn er zoo nog veel duitsen merken rond
Siemens Saba en nog velen meer . Heb er nog wel een aantal hangen aan de muir
Maar hou mij ten goede ik zeg ook niet dat ovalen bitter slecht zijn
Daar heb ik ook nog wel alleen nog grote van .
Huub
Laatst bewerkt 01 jan 2015 18:55 door Huub.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
01 jan 2015 17:38 #49393
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Philips BX724A
Ten eerste: Gelukkig Nieuwjaar iedereen!
Onderbouwing ovaal vs rond in het geval van (bas)luidsprekers.
In het geval van een basluidspreker ofwel "woofer" is meestal een maximale luchtverplaatsing gewenst voor een optimale basweergave, hoe groter de conus is hoe meer luchtverplaatsing mogelijk wordt.
In geval van een buizenradio betreft dit ook het middengebied.
Met een ronde luidspreker zit je qua formaat al snel gebonden aan een maximum, bij ovaal is dit niet het geval.
Wil je een grotere luidspreker toepassen op een relatief klein klankbord, dan verval je automatisch aan een ovaal type.
Een ovale luidspreker is vnl om een zo groot mogelijke conus te krijgen in een beperkte inbouwruimte. Vaak kun je op het klankbord bv geen 20 cm kwijt, maar wel een 16 cm. Een 6 x 9 ovaal heeft dan een grotere conus dan een 16 cm rond.
De 6x9 ovaal heeft dan dus als voordeel dat een grotere luchtverplaatsing mogelijk wordt en aldus een forsere bas/midden-weergave.
Geluidskwaliteit staat hier geheel los van, dit heeft niets met de vorm van de luidspreker te maken maar moet je zoeken in zaken zoals kwaliteit en formaat van de magneet, de ophanging, stijfheid van de conus en het luidsprekerchassis.
De afstraling van een ovale luidspreker is iets anders dan van een ronde.
Bij een (tafel)radio zijn de ovale luidsprekers horizontaal gemonteerd omdat dat noodzakelijk is om een lagere kast te gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat de afstraling op "oorhoogte" ideaal is (breed) als de luisteraar zelf zit op stoel of bank.
Als ovale luidsprekers in een box zijn gemonteerd worden ze horizontaal geplaatst, ten eerste om de kast smal te houden en ten tweede omdat de afstraling anders niet ruimtelijk genoeg is (te "breed").
Vandaag de dag zie je dat in geval van een smalle diepe luidsprekerbox vaak 2 kleinere basluidsprekers worden gebruikt om meer geluidsdruk en steviger bassen te verkrijgen.
Boxen met ovale luidsprekers zijn bedoeld als "boekenplankluidsprekers", om aan de wand te hangen of om op pootjes te zetten.
Als vloerluidspreker zijn ze minder geschikt.
Grundig heeft halverwege de jaren 60 enkele (FM) stereo modellen uitgebracht met 2 ovale luidsprekers waarvan de ene liggend en de andere horizontaal gemonteerd was, dit om meer ruimtelijk effect te creëren.
Groet,
Jeroen
Onderbouwing ovaal vs rond in het geval van (bas)luidsprekers.
In het geval van een basluidspreker ofwel "woofer" is meestal een maximale luchtverplaatsing gewenst voor een optimale basweergave, hoe groter de conus is hoe meer luchtverplaatsing mogelijk wordt.
In geval van een buizenradio betreft dit ook het middengebied.
Met een ronde luidspreker zit je qua formaat al snel gebonden aan een maximum, bij ovaal is dit niet het geval.
Wil je een grotere luidspreker toepassen op een relatief klein klankbord, dan verval je automatisch aan een ovaal type.
Een ovale luidspreker is vnl om een zo groot mogelijke conus te krijgen in een beperkte inbouwruimte. Vaak kun je op het klankbord bv geen 20 cm kwijt, maar wel een 16 cm. Een 6 x 9 ovaal heeft dan een grotere conus dan een 16 cm rond.
De 6x9 ovaal heeft dan dus als voordeel dat een grotere luchtverplaatsing mogelijk wordt en aldus een forsere bas/midden-weergave.
Geluidskwaliteit staat hier geheel los van, dit heeft niets met de vorm van de luidspreker te maken maar moet je zoeken in zaken zoals kwaliteit en formaat van de magneet, de ophanging, stijfheid van de conus en het luidsprekerchassis.
De afstraling van een ovale luidspreker is iets anders dan van een ronde.
Bij een (tafel)radio zijn de ovale luidsprekers horizontaal gemonteerd omdat dat noodzakelijk is om een lagere kast te gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat de afstraling op "oorhoogte" ideaal is (breed) als de luisteraar zelf zit op stoel of bank.
Als ovale luidsprekers in een box zijn gemonteerd worden ze horizontaal geplaatst, ten eerste om de kast smal te houden en ten tweede omdat de afstraling anders niet ruimtelijk genoeg is (te "breed").
Vandaag de dag zie je dat in geval van een smalle diepe luidsprekerbox vaak 2 kleinere basluidsprekers worden gebruikt om meer geluidsdruk en steviger bassen te verkrijgen.
Boxen met ovale luidsprekers zijn bedoeld als "boekenplankluidsprekers", om aan de wand te hangen of om op pootjes te zetten.
Als vloerluidspreker zijn ze minder geschikt.
Grundig heeft halverwege de jaren 60 enkele (FM) stereo modellen uitgebracht met 2 ovale luidsprekers waarvan de ene liggend en de andere horizontaal gemonteerd was, dit om meer ruimtelijk effect te creëren.
Groet,
Jeroen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom
01 jan 2015 16:46 #49392
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Philips BX724A
Ontdek hier maar al te vaak "domme" ongestoelde tegen opmerkingen.
Niets beters te doen?
Besteed dan liever de tijd in opzoeken van artikel over die ovale luidsprekers
en hoe geluid zich daarover verplaatst.
Moet ergens op net staan.
Ik heb het gelezen tijd terug.
Maakt de draad tenminste zinniger.
Niets beters te doen?
Besteed dan liever de tijd in opzoeken van artikel over die ovale luidsprekers
en hoe geluid zich daarover verplaatst.
Moet ergens op net staan.
Ik heb het gelezen tijd terug.
Maakt de draad tenminste zinniger.
01 jan 2015 16:18 - 01 jan 2015 16:20 #49391
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX724A
Ach ja ik zeg niks meer daar over
En wens een ieder die mijn mening NIET Deelt toch
In het nieuwe jaar 2015 en goed gehoor en luister
Plezier met rond geluid .
Al het anderen kan er mee door maar het is niet mijn ding
Huub
En wens een ieder die mijn mening NIET Deelt toch
In het nieuwe jaar 2015 en goed gehoor en luister
Plezier met rond geluid .
Al het anderen kan er mee door maar het is niet mijn ding
Huub
Laatst bewerkt 01 jan 2015 16:20 door Huub.