Radio's van 1950 tot 1970
Philips B4X61A/19
23 nov 2014 17:38 #48250
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B4X61A/19
Het zijn natuurlijk allemaal stereo zenders
Hoe is de afstand onderling tussen de kanalen .?
Of heeft dat nouwlijks invloed
Huub
Hoe is de afstand onderling tussen de kanalen .?
Of heeft dat nouwlijks invloed
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 nov 2014 16:51 #48248
door Bert Kn
Peter,
Het exemplaar wat ik had en nu bij een vriend van me staat heeft er ook geen enkele moeite mee.
Zo ook het meubel met dit chassis en het Aristona SA8037A meubel.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B4X61A/19
Heb ik soms een exemplaar dat qua specs. gunstiger is uitgevallen dan soortgenoten?
Peter,
Het exemplaar wat ik had en nu bij een vriend van me staat heeft er ook geen enkele moeite mee.
Zo ook het meubel met dit chassis en het Aristona SA8037A meubel.
Mvg.
Bert
23 nov 2014 16:35 #48247
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B4X61A/19
Grappig dat je dit opvalt. R10 heeft ongeveer anderhalf dB meer zwaai dan de andere flutzenders die tegenwoordig de FM band bevuilen. Dit is echter in bandbreedte meer dan 50%. Dat ze hiermee wegkomen is mij een raadsel...
Tjerk, 9ZZ
Minder
Meer
23 nov 2014 16:17 #48246
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B4X61A/19
Het geluid van de F.M. klonk nog wat aan de doffe kant, je moest echt het hoog helemaal open zetten om nog een redelijk helder geluid te krijgen. Ook was er een kleine vervorming hoorbaar.
Dus toch maar even de achter/bodemplaat er af. In de diepte ontwaarde ik nog een teercondensator, de condensator van het deemphasisfilter. Deze maar eens vervangen. Een lekkende condensator op deze plek kan in feite geen kwaad, maar vaak is de waarde 100 % of meer gestegen. Vervanging leverde een aanzienlijk helderder geluid op. De ratiodetector stond er ook nog een tikkeltje naast en die maar meteen weer goed afgeregeld.
Toestel klinkt nu aanzienlijk beter en geeft een mooi helder en stevig geluid. Omgelooflijk hoe goed dit toestel klinkt met maar één enkele luidspreker.
Nu deed zich bij het afregelen van de ratiodetector een vreemd verschijnsel voor. Als ik hem op radio 10 goed afregelde stond hij er op andere zenders naast. Het blijkt dat de detector niet voor alle zenders precies goed staat. De verschillen zijn wel heel klein, maar het verschil bij radio 10 was wel opvallend. Ik heb maar een goed gemiddelde gezocht en dat gaat prima.
Wat ook opvalt is dat dit toestel goed overweg kan met de grote zwaai van de huidige F.M. zenders. Zelfs Radio 10 dat één van de grote herrieschoppers op de F.M. Band is, klinkt opvallend gaaf en helder.
Heb ik soms een exemplaar dat qua specs. gunstiger is uitgevallen dan soortgenoten?
Groeten,
Peter
Dus toch maar even de achter/bodemplaat er af. In de diepte ontwaarde ik nog een teercondensator, de condensator van het deemphasisfilter. Deze maar eens vervangen. Een lekkende condensator op deze plek kan in feite geen kwaad, maar vaak is de waarde 100 % of meer gestegen. Vervanging leverde een aanzienlijk helderder geluid op. De ratiodetector stond er ook nog een tikkeltje naast en die maar meteen weer goed afgeregeld.
Toestel klinkt nu aanzienlijk beter en geeft een mooi helder en stevig geluid. Omgelooflijk hoe goed dit toestel klinkt met maar één enkele luidspreker.
Nu deed zich bij het afregelen van de ratiodetector een vreemd verschijnsel voor. Als ik hem op radio 10 goed afregelde stond hij er op andere zenders naast. Het blijkt dat de detector niet voor alle zenders precies goed staat. De verschillen zijn wel heel klein, maar het verschil bij radio 10 was wel opvallend. Ik heb maar een goed gemiddelde gezocht en dat gaat prima.
Wat ook opvalt is dat dit toestel goed overweg kan met de grote zwaai van de huidige F.M. zenders. Zelfs Radio 10 dat één van de grote herrieschoppers op de F.M. Band is, klinkt opvallend gaaf en helder.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Minder
Meer
21 nov 2014 20:10 #48214
door peters0076
Beantwoord door peters0076 in topic Philips B4X61A/19
Ik heb ook zo n radio
de 2e buizenradio die ik kocht in mijn leven.
samen met mijn vader naar rommelmarkten buizenradio s verzamelen
heb hem nu ongeveer 20 jaar en speelt nog steeds.
het enigste wat ik er aan vervangen heb is de schaal plaat daar lieten
de letters van los voor de rest is hij nog origineel.
ik laat dit voorlopig zo.
inderdaad een hele mooie radio.
Mvg Peter :thumbsup:
de 2e buizenradio die ik kocht in mijn leven.
samen met mijn vader naar rommelmarkten buizenradio s verzamelen
heb hem nu ongeveer 20 jaar en speelt nog steeds.
het enigste wat ik er aan vervangen heb is de schaal plaat daar lieten
de letters van los voor de rest is hij nog origineel.
ik laat dit voorlopig zo.
inderdaad een hele mooie radio.
Mvg Peter :thumbsup:
21 nov 2014 02:07 #48183
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B4X61A/19
Zo'n zelfde toestel kreeg ik zo'n 33 jaar geleden van een auto sloperij.
Had daar nog al geleden, maar speelde toen nog goed, na dat ik een EL84 en een
auto zekering had vervangen voor een originele. Mooi vol geluid, toen nix mis mee.
Hij heeft jaren lang bij mij gespeeld, tot dat het geluid steeds slechter ging worden.
Daarna is hij verhuist naar de zolder en ik weet nog niet of ik hem ga gebruiken als
sloper, of ga opknappen. Maar dan moet er wel heel erg veel aan gebeuren.
Er zit een Deense schaal in, die helaas gebarsten is.
De achterwant is er niet meer bij en de voetjes van de eind buizen en van de EZ80
zijn verkoolt. Doek? Ziet er niet meer uit als een doek.
Vr gr Cees.
Had daar nog al geleden, maar speelde toen nog goed, na dat ik een EL84 en een
auto zekering had vervangen voor een originele. Mooi vol geluid, toen nix mis mee.
Hij heeft jaren lang bij mij gespeeld, tot dat het geluid steeds slechter ging worden.
Daarna is hij verhuist naar de zolder en ik weet nog niet of ik hem ga gebruiken als
sloper, of ga opknappen. Maar dan moet er wel heel erg veel aan gebeuren.
Er zit een Deense schaal in, die helaas gebarsten is.
De achterwant is er niet meer bij en de voetjes van de eind buizen en van de EZ80
zijn verkoolt. Doek? Ziet er niet meer uit als een doek.
Vr gr Cees.