Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B4X61A/19

Meer
21 nov 2014 00:45 - 21 nov 2014 01:06 #48182 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B4X61A/19
Peter,
Dit soort radio's mogen we zeker niet vergeten.
Mijn ouders hadden deze radio met daarop een Philips platenspeler AG2141.
Deze platenspeler is nog steeds in mijn bezit, de radio jammer genoeg niet en staat nog op mijn verlanglijst.
Een tijdje geleden had ik een goed spelend exemplaar welke nagezien was voor tien euro van een mede forumlid overgenomen.
Een vriend van me was helemaal verliefd op deze radio en met de wetenschap dat ik er wel weer voor een zacht prijsje aan zou komen heb ik hem deze radio geschonken.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 nov 2014 01:06 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 nov 2014 20:54 #48181 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B4X61A/19
Mooi paardebekkie!

Tjerk, 9ZZ

Meer
20 nov 2014 19:58 - 20 nov 2014 20:01 #48180 door peter1952
Philips B4X61A/19 werd gestart door peter1952
We zien op dit forum veel grote radio's langskomen met een zeer imposante luidsprekerbezetting, zoals de BD663a, B7X63a, SA5029, B8X72A, enz.

We zouden de kleintjes bijna vergeten.
Als voorbeeld hierbij mijn B4X61A/19. Dit is een middenklasse radio met maar één luidspreker, de AD3700AM. Maar wel: Dubbelzijdige toonregeling, ijzerloge eindtrap, enz.
En vlak deze dwerg t.o.v. de grote jongens niet uit: Het heeft een behoorlijk grote mond en kan zich meten met zijn grote broers met meerdere luidsprekers. Het gaat bij die grote jongens met hun grotere luidsprekers een stuk gemakkelijker, maar met die enkele AD3700AM weet deze radio best van wanten: Een best wel indrukwekkende basweergave en mooi hoog en helder midden.

Bij mijn exemplaar is conus van de luidspreker nog erg stijf en heeft geen moeite met het laag, tenzij je de bas helemaal openzet. Maar daar hebben de grote jongens ook last van.

Ik kreeg dit toestel in slechte staat: De twee delen waar de achter/bodemplaat uit bestaat lagen geheel los van elkaar, het netsnoer was nog maar een kort stompje en de aan/uit schakelaar was defect. Men had dit opgelost door een schakelaar op de achterkant te monteren. Verder was het merkje op de voorkant weg.
Verder was het toestel compleet.

Om te beslissen of een revisie zinvol was, werd het toestel opgestart met een gloeilamp in serie. En zie: Het toestel werkte nog volledig en nog goed ook!
Dus aan de slag: Condensatoren vervangen was voldoende om het toestel volledig tot leven te krijgen. In deze uitvoering bleken geen composiet weerstanden te zitten voor de schermroosters en anodes. Verder contacten schoonmaken.
Nu nog de aan/uit schakelaar. Het lijkt alsof de aan/uit schakelaar dezelfde is als op een potmeter. Helaas: Die schakelen net andersom, zoals ik heb ondervonden. Toen ik na veel zoeken er eentje uit een oude grammofoon kon slopen, vond ik na een dag twee exemplaren in mijn kast......

Na het chassis was de kast aan de beurt. Merkje werd al spoedig gevonden en de kast hoefde alleen maar gepoetst te worden.
De achterplaat werd met hoeksteuntjes weer gerepareerd en toen kon het toestel weer ingekast worden.

Het is leuk toestel, met goed geluid en goede gevoeligheid. Het binnenwerk komt overeen met de luxere toestellen zoals de B5X61A, de B5X63A enz. Het is in feite een versoberde versie. Tracteer dit toestel op een baskast en je hebt een mooie combinatie.

Dan de foto's, allereerst een foto van twee stickers, eentje op de achterkant en eentje op de zijkant van de kast. Kennelijk voor de Zweedse markt bedoeld, maar toch in Nederland gebleven. De schaal is ook gewoon Nederlands.

Dan de rest:

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 20 nov 2014 20:01 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Gemaakt door Kunena