Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B4X61A/19

Meer
24 nov 2014 20:34 #48292 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B4X61A/19
@ Tjerk,
7 voudige afstemming voor FM zit in de Sansui tuner TUX1.
Is een tuner uit einde jaren '70 met verschil detector.
Was destijds een topper.Gaf destijds via een simpele dipool een geweldige ruis vrije ontvangst.
Maar toen waren er nog niet zo veel "herrieschoppers"op de FM.
Een grote antenne hier plaatsen is niet toegestaan en op zolder plaatsen?
Te weinig ruimte blijft er dan over om je k**t te keren.
Maar toch wel geprobeerd, pet, ruis en andere schreeuw zenders slissen er door heen.
Zal ook te maken hebben met de hoeveelheid metalen voorwerpen die op de zolder staan
opgeslagen die het onmogelijk maken om een goed signaal daar te ontvangen.
En laagbouw in de buurt van flats die de ontvangst nadelig beïnvloeden.
Dus voor radio 4 maar een Digitenne kastje, want dat klinkt net even beter als
radio 4 via een internet radio, meer dynamiek.
En bij veel geleuter op 4, internet radio, Radio Swiss Classic.
Helaas de FM heeft zijn beste tijd gehad en die komt niet meer terug.

Maar nu gaat het wel heel erg off topic van het oorspronkelijke B4X61A/19 onderwerp af.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 nov 2014 08:30 - 24 nov 2014 08:49 #48266 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B4X61A/19
Ik maak mij helemaal niet meer druk om zoo wel
De FM en MG zenders Ze gaan toch immers pleite
Dan kopen wel een goede DAB tunner of een grote radio
Voorlopig heb ik diggitennen kastje gratis ontvangst
Op mijn versterker en bevalt mij heel goed
En met die FM Rambho keet schreuwers en niks zeggende zenders heb ik niks te maken
Het is jammer voor de TV hoort en ziet men dat ook al vooral Bij de VARA.
Ja Ja ze hebben allemaal en kunnen zingen en stemmen kabaal listen ???
Ik zou zeggen en denken Sluit een pickupje aan op je radio en zeg voor de rest Amen
Allen ontvangst buizen en kringen zijn vergeten met der tijd
Ik heb ook nog zat liggen van dat ontvangt spul het gaat . : bedtime

Huub
Laatst bewerkt 24 nov 2014 08:49 door Huub.

Meer
24 nov 2014 06:17 #48263 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B4X61A/19
Waarde Cees,

Dan heb je misschien wel een goeie radio maar een kudtantenne. Het is wel waar dat Hilversum 4 (94.3 MHz) nou geen signaalsterkte hier in het Amsterdamse neerzet waarvan ik achteroversla. Maar met een drie elements yagi richting Lopik krijg ik hem ruisvrij stereo op m'n Philips FT880. Op een draadje met m'n Pioneer SX626 is-ie wel ruisig. Maar dat is Radio Decibel (98.0), ondanks z'n grote signaalsterkte, ook. Da's echter vanwege multipath.

Als je geslis hoort gaat het front end van je ontvanger over de zeik. Zowel m'n Philips als Pioneer hebben geen geslis. Ik ben wel benieuwd welke tuner een zevenvoudige aftem-C heeft. Zelfs de Philips AH673 heeft "slechts" een vijfvoudige afstemcondensator.

Wat DAB betreft: dat zal nog wel komen. Ik zit er niet op te wachten. En Hilversum 4 is ook niet alles. Ik heb m'n Ma een immens plezier gedaan om een wok op haar dak te zetten voor de Duitse klassieke zenders via de Astra. Als het geleuter op 's Neerlands klassieke zender haar teveel wordt gaat de digidoos aan. Met acht favorieten. Opgelost.

Hm. Wordt wel een beetje offtopic zo...

Tjerk, 9ZZ

Meer
24 nov 2014 01:00 #48261 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B4X61A/19
Tja, R10 en al die andere lawaai zenders maken van de FM een grote nare brij van geslis
en gebonk. Moduleren dwars door elkaar heen.
Ook de hele dure tuners met 5 en zelfs zevenvoudige afstem C er in, weten er geen goede
raad meer mee. Radio 4 is er met geen enkele mogelijkheid meer goed mee te ontvangen.
(Het ligt dus niet aan zo'n oude radio, als die slist, maar aan de manier waarop men
uitzendingen de ether in slingert. En dan ook nog, veel te veel zenders op de FM band.)
Zelfs niet als zo'n tuner op mono word geschakeld. Een grote puinhoop!!! Niet te pruimen.
Ze fietsen met grof geweld over radio 4 heen. Dat is WEL echt de ENIGE zender die op de
juiste manier moduleert.Gewoon zoals het hoort.
Om aan die terror lawaai makers te ontkomen, ben je dus VERPLICHT, radio 4 digitaal te
ontvangen. Internet radio, DAB+, of via een Digitenne tuner.
De enige manier om radio 4 gratis uit de ether te ontvangen is DAB+ en Digitenne.
Maar ik zie geen losse DAB+ tuners te koop. Alleen de miezerige plastic kastjes.
Of je moet daarvoor een nieuwe moderne receiver kopen, waar DAB+ op ontvangen kan
worden. Maar dan zit je meteen vast aan een 7 kanaals apparaat.
Zeven boxen in je huiskamer? Bij mij is stereo gewoon 2 kanalen 2 boxen.
Kort om, ook dat is niet wat de meeste echte muziek liefhebbers willen.
Vr gr Cees.

Meer
23 nov 2014 21:19 #48260 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B4X61A/19
Zal wel niet. Paar maanden terug heb ik m'n demodulator (Revox A720) gecalibreerd met een meetzender (Marconi 2024). Als indicator een RTW PPM (Peak Program Meter) met van die neonbuisjes. R10 zit consistent 1.5 dB te hard te moduleren, alle andere stations moduleren tegen de 100% (0 dB) aan.

Tjerk, 9ZZ

Meer
23 nov 2014 18:38 #48254 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B4X61A/19
Huub, het zijn inderdaad allemaal stereo zenders. door het deemphasis filter wordt echter de stereo draaggolf weggefilterd. Het is zelfs nog de vraag of de M.F. trappen breed genoeg zijn om de stereo informatie door te laten.
Radio 10 zit redelijk ver weg van andere zenders als je dat bedoelt.

Tjerk: Het valt me heel sterk op bij de meeste ontvanger dat Radio 10 erg hard moduleert. Op de één of andere manier heeft dit toestel daar geen probleem mee. Of zou men stiekum de modulatie teruggeschroeft hebben?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena