Radio's van 1950 tot 1970
BX998A - hoge tonen trafo
25 sep 2021 21:43 #92330
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic BX998A - hoge tonen trafo
En hoe zit het dan bij andere fabrikaten. Bij andere fabrikaten is een defecte uitgangstrafo zeldzaam.
Thijs
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 jul 2014 07:11 #45340
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic BX998A - hoge tonen trafo
Inderdaad is het gewoon klasse A. Of weet Cees niet wat klasse AB betekent? Dan staat de buis bij kleine signalen in klasse A en bij grote signalen in klasse B. Dat laatste lijkt me bij een enkelvoudige eindtrap niet zo handig. Geeft grote vervorming.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
29 jul 2014 05:16 #45338
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic BX998A - hoge tonen trafo
Hoezo klasse AB? B13 trekt 32 mA, da's toch echt wel klasse A. Ding is gewoon wat zuinig ingesteld, het is niet de bedoeling dat de boel gaat clippen.
Tjerk, 9ZZ
29 jul 2014 00:21 #45335
door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX998A - hoge tonen trafo
Wat ik uit het schema begrijp is dat het hoge tonen eindtrapje niet in Klasse A is ingesteld.
Eerder in Klasse A-B.
Waar mee ik bedoel dat er hier minder anodestroom door het UGT trafotje gaat als bij
een gewone Klasse A ingestelde eindtrap.Het afgegeven hoge tonen vermogen is hier dus klein.
En op deze manier kan er hier dan een betrekkelijk kleine UGT gebruikt worden.
Tenslotte vragen de hoge tonen om minder vermogen als de lage en midden tonen.
Waarschijnlijk heeft de originele UGT in de aluminium bus een wat (te) kleine afmeting.
Wat te ligt berekend door Philips? En in die bus kan hij slecht zijn warmte kwijt.
Vr gr Cees.
Eerder in Klasse A-B.
Waar mee ik bedoel dat er hier minder anodestroom door het UGT trafotje gaat als bij
een gewone Klasse A ingestelde eindtrap.Het afgegeven hoge tonen vermogen is hier dus klein.
En op deze manier kan er hier dan een betrekkelijk kleine UGT gebruikt worden.
Tenslotte vragen de hoge tonen om minder vermogen als de lage en midden tonen.
Waarschijnlijk heeft de originele UGT in de aluminium bus een wat (te) kleine afmeting.
Wat te ligt berekend door Philips? En in die bus kan hij slecht zijn warmte kwijt.
Vr gr Cees.
24 jul 2014 11:20 #45219
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic BX998A - hoge tonen trafo
De meeste eindtrappen met een EL84 staan zuinig ingesteld, ik denk dat dat ook gedaan is vanwege de kleinere uitgangstrafo's. De U72 heeft een grote kern en is speciaal voor de EL84 gemaakt.
Het zal dus allemaal niet zo'n vaart lopen, zeker niet als de toegepaste uitgangstrafo uit een radio komt die ook met een EL84 is uitgerust.
Groeten,
Peter
Het zal dus allemaal niet zo'n vaart lopen, zeker niet als de toegepaste uitgangstrafo uit een radio komt die ook met een EL84 is uitgerust.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
24 jul 2014 10:06 - 24 jul 2014 10:22 #45211
door Huub
Beantwoord door Huub in topic BX998A - hoge tonen trafo
Zij uitgangs travo,s ook niet op mA doorlaat
Ik meen het ook gelezen te hebben op de amroh U 72
48 MA
Huub
Ik meen het ook gelezen te hebben op de amroh U 72
48 MA
Huub
Laatst bewerkt 24 jul 2014 10:22 door Huub.