Radio's van 1950 tot 1970
Philips B7x72A
04 jun 2014 23:28 #43823
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B7x72A
@ Huub,
Helemaal mee eens, geen muggenzifterij naar de persoon die deze radio weer prachtig in
orde heeft gemaakt.
Een groen gemaakt lampje kan helpen om het wat door de tand des tijds verbleekte logo
weer mooi groen te laten lijken. Niks mis mee, daar kan de beginneling zijn voordeel
mee doen. Is dus geen muggen zifterij.Eerder een nuttige tip.
En dat het geluid van dit type radio wat tegenvallend is heeft ook niets met muggen
zifterij te maken naar degene die zijn best op deze radio heeft gedaan.
Daarvoor dus alle lof.
Het tegenvallende geluid van deze destijds behoorlijk dure radio, word ruimschoots
overtroffen door enkele goedkopere OTL Philips radio's, met maar een speaker er in.
Dat kun je de hobbyist, die veel werk in die radio heeft gestoken niet kwalijk nemen.
Dat is meer een misser van Philips.
Als je dat niet kunt horen, dan ben je een blij, tevreden en gelukkig mens.
Hoor je dat verschil wel, dan zet je die radio op een plank te pronken en luister je
gewoon naar een andere aangenamer, beter klinkende radio.
Ben je dus óók blij, tevreden en gelukkig.
En als je een oude buizen radio alleen gebruikt tijdens het platen draaien, om dat op de AM niets is als alleen regieus geneuzel en het op de FM alleen maar commerciëel geboem is, dan is daar ook niets mis mee.
De enige FM zender waar dat niet het geval is, en waar ik wel naar wil luisteren dat is radio 4.
Vr gr Cees.
Helemaal mee eens, geen muggenzifterij naar de persoon die deze radio weer prachtig in
orde heeft gemaakt.
Een groen gemaakt lampje kan helpen om het wat door de tand des tijds verbleekte logo
weer mooi groen te laten lijken. Niks mis mee, daar kan de beginneling zijn voordeel
mee doen. Is dus geen muggen zifterij.Eerder een nuttige tip.
En dat het geluid van dit type radio wat tegenvallend is heeft ook niets met muggen
zifterij te maken naar degene die zijn best op deze radio heeft gedaan.
Daarvoor dus alle lof.
Het tegenvallende geluid van deze destijds behoorlijk dure radio, word ruimschoots
overtroffen door enkele goedkopere OTL Philips radio's, met maar een speaker er in.
Dat kun je de hobbyist, die veel werk in die radio heeft gestoken niet kwalijk nemen.
Dat is meer een misser van Philips.
Als je dat niet kunt horen, dan ben je een blij, tevreden en gelukkig mens.
Hoor je dat verschil wel, dan zet je die radio op een plank te pronken en luister je
gewoon naar een andere aangenamer, beter klinkende radio.
Ben je dus óók blij, tevreden en gelukkig.
En als je een oude buizen radio alleen gebruikt tijdens het platen draaien, om dat op de AM niets is als alleen regieus geneuzel en het op de FM alleen maar commerciëel geboem is, dan is daar ook niets mis mee.
De enige FM zender waar dat niet het geval is, en waar ik wel naar wil luisteren dat is radio 4.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 jun 2014 13:56 - 03 jun 2014 14:15 #43801
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B7x72A
Goed goed goed sorry
Ik zal mij voortaan wat inhouden
Maar ik bedoel alleen maar dat philips
Niet met alles Zaligmakent is
Verders ziet de radio,er weer mooi uit goed werk .
Huub
Ik zal mij voortaan wat inhouden
Maar ik bedoel alleen maar dat philips
Niet met alles Zaligmakent is
Verders ziet de radio,er weer mooi uit goed werk .
Huub
Laatst bewerkt 03 jun 2014 14:15 door Huub.
03 jun 2014 12:27 - 03 jun 2014 12:44 #43800
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B7x72A
Huub,
Wat we wel en niet mogen is aan de kroegbaas.
Geldt voor iedereen.
Wat betreft de groene lampjes.
Bij de volgende toestellen wordt onderstaande in de service documentatie aangegeven.
B7X72A
3x 8024N-678
B7X73A
3x 8024N-678
B8X72A
8024N-07 (L1, L2, L5, L8)
8024N-00 (L3, L7)
8024N-976 (L4, rood)
8024N-973 (L6, groen)
Zoals je ziet zijn er in de B7X72 en 73A drie gelijke lampjes toegepast.
Met een groen verlichte zenderschaal heb ik ze nog nooit gezien.
Bij de B8X72A worden de kleuren van het groene en rode lampjes zelfs aangehaald.
Bij mijn B7X73A had ik het lampje met glasverf turquoise gemaakt.
Hier staat hij nog bij Henk op de werkbank.
Dat gaf voor mij een prima resultaat.
Wat we wel en niet mogen is aan de kroegbaas.
Geldt voor iedereen.
Wat betreft de groene lampjes.
Bij de volgende toestellen wordt onderstaande in de service documentatie aangegeven.
B7X72A
3x 8024N-678
B7X73A
3x 8024N-678
B8X72A
8024N-07 (L1, L2, L5, L8)
8024N-00 (L3, L7)
8024N-976 (L4, rood)
8024N-973 (L6, groen)
Zoals je ziet zijn er in de B7X72 en 73A drie gelijke lampjes toegepast.
Met een groen verlichte zenderschaal heb ik ze nog nooit gezien.
Bij de B8X72A worden de kleuren van het groene en rode lampjes zelfs aangehaald.
Bij mijn B7X73A had ik het lampje met glasverf turquoise gemaakt.
Hier staat hij nog bij Henk op de werkbank.
Dat gaf voor mij een prima resultaat.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 03 jun 2014 12:44 door Bert Kn.
03 jun 2014 10:14 #43799
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B7x72A
Puur voor het visuele aspect kan je een lampie ook vervangen door twee antiparallel geschakelde groene hi-bri LEDs met serieweerstand. Dan maakt het groen van de schaal niet meer uit. Neem dan wel gewoon groen en niet Ocean Green want dat is te blauwig. Als je de LEDjes in een oud lampvoetje monteert is het ook weer terug origineel te maken.
Tjerk, 9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Tjerk, 9ZZ
03 jun 2014 10:12 #43798
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B7x72A
Heb je gelijk in Huub, maar dit is gewoon muggezifterij.
Vergeet niet dat op een foto dingen vaak overbelicht lijken omdat een fototoestel anders "ziet" dan ons oog. Een fototoestel laat ook infrarood zien, kijk maar eens door een fototoestel of door de camera van een telefoon naar een brandende infrarood LED. Je weet niet wat je ziet. Op t.v. zie je dat ook, bijv. bij brandende lampen. Die lijken veel feller.
In de praktijk kan het allemaal best meevallen.
En dan dat geluid: Ik heb enige tijd geleden ook zo'n toestel gereviseerd en van overmatige basweergave heb ik niets gemerkt. Ja als je de bas helemaal open zet. Vergeet ook niet dat het toestel afgestemd is op de zenders van die tijd.
Het teveel aan bas op de FM zenders is heel simpel op te lossen.
Trouwens, het is op de FM toch alleen maar kabaal?
En ik meen ook gelezen te hebben dat je de toestellen alleen maar gebruikt om platen te draaien, dus waar maak je je druk om?
Ik vind dat het allemaal prima gedaan is zo. Laten we de jonge mensen eens stimuleren deze hobby op te pakken. Dat doe je niet door muggezifterij. Alsof wij het allemaal meteen goed gedaan hebben.
Het spreekwoord zegt: "Er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan." Het kan altijd beter. De ervaring die nu opgedaan is wordt bij een volgende weer wat uitgebreider enz.
Ga zo door!
Groeten,
Peter
Vergeet niet dat op een foto dingen vaak overbelicht lijken omdat een fototoestel anders "ziet" dan ons oog. Een fototoestel laat ook infrarood zien, kijk maar eens door een fototoestel of door de camera van een telefoon naar een brandende infrarood LED. Je weet niet wat je ziet. Op t.v. zie je dat ook, bijv. bij brandende lampen. Die lijken veel feller.
In de praktijk kan het allemaal best meevallen.
En dan dat geluid: Ik heb enige tijd geleden ook zo'n toestel gereviseerd en van overmatige basweergave heb ik niets gemerkt. Ja als je de bas helemaal open zet. Vergeet ook niet dat het toestel afgestemd is op de zenders van die tijd.
Het teveel aan bas op de FM zenders is heel simpel op te lossen.
Trouwens, het is op de FM toch alleen maar kabaal?
En ik meen ook gelezen te hebben dat je de toestellen alleen maar gebruikt om platen te draaien, dus waar maak je je druk om?
Ik vind dat het allemaal prima gedaan is zo. Laten we de jonge mensen eens stimuleren deze hobby op te pakken. Dat doe je niet door muggezifterij. Alsof wij het allemaal meteen goed gedaan hebben.
Het spreekwoord zegt: "Er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan." Het kan altijd beter. De ervaring die nu opgedaan is wordt bij een volgende weer wat uitgebreider enz.
Ga zo door!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
03 jun 2014 08:07 - 03 jun 2014 08:08 #43794
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B7x72A
Ja Bert op een Forum daar mogen welgemeende
Bevindingen zijn Of Niet .?
Huub
Bevindingen zijn Of Niet .?
Huub
Laatst bewerkt 03 jun 2014 08:08 door Huub.