Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Stern - Juwel 2 - radio grammofoon combinatie.

Meer
15 mei 2014 22:37 #43157 door Cees
Peter,
Ik heb zelf ook bij zo'n import bedrijf Rafena gewerkt 1966-67 en heb de zelfde ervaring.
Het was duidelijk te wijten aan de ongemotiveerde werknemers in de DDR tijd.
Radio's moesten daar vaak helemaal goed worden nagezien alvorens ze naar de klanten gingen.
Maar dan waren ze best wel o.k.
Eens kwam daar een zending aan met radio's waar men het fineer op de kasten was "vergeten".
Maar de importeur was wel een heel serieus bedrijf. Ik heb daar best wel leuk gewerkt.
Klein bedrijf, je was daar geen nummer en de collega's waren ook o.k. En lekkere verse koffie.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
15 mei 2014 19:19 #43151 door Jeroen Landman
Wat betreft belabberde kwaliteit en grove constructiefouten, ook dit is verklaarbaar.
Dit is apparatuur wat door gevangenen werd geassembleerd, strafarbeid.

Als je dit in een fabriek flikte werd je bijna naar Siberië gestuurd...
Maar de zeer oude fabrieken konden de productie-aantallen niet op peil met de vraag krijgen, daarom werd er in Bautzen en Hohenschönhausen door gedetineerden geproduceerd.

Dat dit geen technici waren en er vaak klinklaar sabotage werd gepleegd mag duidelijk zijn.
Na meerdere klachten is het produceren van risicovolle consumentengoederen in gevangenissen in de DDR verboden door de SED.

Wel zijn er begin jaren 80 nog een reeks mini lentebodes en volksempfängers uit Bautzen II gekomen, dit waren relatiegeschenken en ook die dingen waren werkelijk in elkaar "geflansd" :woohoo:

Maar incompetent gedrag in een fabriek of bedrijf werd beslist niet getolereerd in de DDR.

Groet,
Jeroen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten, hkruis

Meer
15 mei 2014 18:43 #43149 door Rene Daemen
Toestel heb iets weg van de loewe Luna box
Die ik zelf bezit
Ziet er mooi uit zijn er nog foto' s van de slikker gemaakt arm element wil weten wat er in zit
In het toestel
Grt René

René Daemen

Meer
15 mei 2014 12:18 #43141 door maarten
Klinkt logisch. Prima ontwerp, zwakke punten soms de arbeid en het materiaal.

Meer
15 mei 2014 10:32 #43138 door peter1952
Ik heb in de late jaren 70 veel toestellen van dit merk gerepareerd voor een importfirma. De kwaliteit was toen echt belabberd. Veel gekke fouten, onderdelen onderling verwisseld enz. Een keer ging een nieuwe trafo in rook op omdat de kous van de primaire en secundaire wikkeling omgewisseld was.
Waren de toestel eenmaal goed gerepareerd dan had je er verder geen problemen meer mee.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
15 mei 2014 08:04 #43135 door Huub
Ik vind de radio,s Solide uitzien
ik heb ook niks tegen DDR spullen
Huub

Gemaakt door Kunena