Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Stern - Juwel 2 - radio grammofoon combinatie.

Meer
17 mei 2014 07:37 #43184 door Huub
Leuke plaatjes henk
intresant om dat alles te lezen
Zoo is er wel meer denk ik .??
Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
17 mei 2014 06:52 #43183 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Stern - Juwel 2 - radio grammofoon combinatie.
Ik had nog wat plaatjes van Rafena. Wel wat offtopic

Meer
16 mei 2014 23:27 #43181 door maarten
Rafena adverteerde, onder die naam, destijds ook in Elektuur. Dit ter bevestiging dat dit echt de gevoerde naam was.

Overigens denk ik dat het historisch interessant kan zijn om de naam van de voormalige baas wel te noemen.

Meer
16 mei 2014 22:53 - 16 mei 2014 22:54 #43179 door Cees
Jeroen,
Rafena Jacob Obrecht straat 20 Amsterdam Zuid.
Net bedrijf, geen prutsers serieuze mensen. En de werknemers gingen goed met elkaar om.
Rafena importeur is begonnen als een mans zaak door een hier in N.L woonachtige Duitser.
Een punktuele man.
En grondig was hij! Hij is dus heel klein begonnen in de ,50 ger jaren.
Zijn naam noemen hier op een openbaar forum zal ik niet doen.
In de jaren '50 werden er ook TV's geïmporteerd, waar ze later mee gestopt zijn.
Toen ik daar werkte, deed men alleen radio's importeren en verzorgden zij de service.
Ook voor de DDR Wehkamp radio's en voor de Hema het klein huishoudelijk spul.
En ze verzorgden voor nog enkele andere firma's de service van DDR spul.
Op AL de spullen die we daar binnen kregen voor de service stond het bekende driehoekje
met daar in de 1 en elk product had ook een zo genaamd TGL nummer en natuurlijk een
type nummer. VEB Rafena stond op de achter plaat van de radio's.
Ik kan mij nog herinneren dat de Hema straal zon elektrische kachels verkocht.
Echter ALLE kachels hadden het zelfde zeer gevaarlijke defect, productie fout.
Voetstuk ging los, waardoor de parabolisch reflector met daarin het ronde gloeiend
hete element op de vloer viel. Honderden van die dingen kwamen terug bij ons.
Ook zijn er een partij DDR meubels met een Helie chassis er in wegens onverkoopbaar
bij de Importeur gebleven. Meubels goed, geluid heel erg goed voor die tijd,
maar er zaten frequentie schalen voor de radio's. Toen nog niet de smaak van het
grote publiek en dus geen winkel die veel van die dingen kon verkopen, jammer.
Ik ging later verhuizen naar Friesland en dat was de reden dat ik daar wegging.
Niks mis mee dus, met die importeur Rafena. En de koffie was daar veel beter als bij
alle andere werkgevers waar ik gewerkt heb.
En zaterdag vrij en werktijd van 9 tot 5, dat is even wat anders als van 8 tot 11u30 in
de weer zijn bij die Hollandse bazen...En geen gezeur met uitbetalen van loon.
Geen over uren die niet betaald werden. Was in Friesland wel even anders...
Vr gr Cees.
P.S: Na drie verlopen sessies dan toch gelukt...
Laatst bewerkt 16 mei 2014 22:54 door Cees. Reden: zin er bij gezet

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
16 mei 2014 19:43 #43173 door Jeroen Landman
Cees,

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt? Ongemotiveerd? in de DDR?

Nou, ik weet niet of je op de hoogte bent van hoe het er in een streng communistisch land aan toe gaat?
Als je voor het in bezit hebben van een Westduitse krant al door de Stasi werd verhoord en voor jaren de bak in draaide....

Men had deviezen nodig, zeker de export-artikelen waren van een hogere kwaliteit en werden uitvoerig gecontroleerd, wanprestatie (ongemotiveerd zijn) werd keihard afgestraft want dat bracht de stroom deviezen (buitenlandse valuta) in gevaar.

Mensen die sabotage pleegden, de kantjes er af liepen, etc. waren in die tijd ernstig de pineut.
Geldboetes, schorsing, verhoor, verplichte bijscholing of verlies van baan.

Men werkte daar met 5 jaren-plannen, onderscheidingen voor goede prestaties, alles wat voor de export bestemd was droeg het driehoeksymbool met een 1 er in, "klasse eins".

Ik weet niet waar jouw werkgever zijn spullen vandaan haalde, wellicht ook slechte series door gedetineerden geassembleerd?
Ook waren er bedrijven die nóg goedkoper wilden en zelfs de lage prijzen van de fabrieken te veel vonden, die kochten ramsj partijen en productie-overschot op...zal me van Hollanders ook niks verbazen.. bigfun :woohoo:

Maar nog even dit: Rafena betekent: (Ra)deberger (Fe)rnseh-und (Na)chrichtentechniek, ofwel VEB RAFENA-Werke Radeberg.
Dit was een fabriek van televisietoestellen, radio's maakten ze niet.

Ik kan me haast niet voorstellen dat de DDR Nederland toestemming gaf een importfirma met dezelfde naam te voeren.
Waar zat dat bedrijf dan gevestigd en wat betekende die naam in het Nederlands?

Er zijn heel wat oostbloklanden waar zeker ook veel inferieure troep werd gemaakt, maar dat waren Slavische volken, vooral Roemenië kon er wat van.
Citroën liet in Roemenië vanaf 1982 tot 1994 een auto bouwen, de Citroën Axel.
In Westeuropa heette de auto Citroën Axel, in het Oostblok heette de auto OltCit (Oltenië-Citroën)
Dit moest de opvolger van de 2cv worden en goedkoper dan de visa, dus een hatchback koetsje ontworpen met de 4 cylinder luchtgekoelde boxermotor van de GSA.

Het was een leuk wagentje dat erg comfortabel reed, echter de Roemenen maakten er een puinhoop van...3 ramen in 1 deur (2 los...reserve?) geen zuigerveren of te weinig monteren, slecht gespoten, waardeloos afgewerkt, losse onderdelen...

Het ding werd positief ontvangen en was een flinke modernisering t.o.v. de 2cv, de import in Nederland begon in 1985 maar werd in 1989 al gestaakt omdat de auto door zijn gammele imago onverkoopbaar werd.

Mijn pa heeft er ook een aantal verkocht en grapte dat hij altijd eerst een week ging rijden met een magneet op de achterbumper om alle afgevallen delen op te vangen bigfun

Bij een inspectie door Citroën Frankrijk bleek in 1989 dat de fabriek in Craiova Oltenië te Roemenië een puinhoop was en dat er zelfs gerookt en gedronken werd op de werkvloer :woohoo: beer

De werkdag begon niet met koffie maar met een pul bier...de Fransen hebben toen maar de stekker uit de fabriek getrokken en de naam Citroën mocht niet meer gebruikt worden, zodat ze zelf maar verder moesten knoeien met hun OltCits, in 1994 was het door wanbeleid over en uit.

Maar goed, communisten of niet, de DDR was Duits en Duitsers zijn gründlich, of het nu west of oost is.

Lomp en ouderwets, ja vaak wel, maar slechte dingen ben ik nog niet tegengekomen en ik heb heel wat van dat spul in huis en ook op 4 wielen in de garage :lol:

Groet,
Jeroen

Meer
16 mei 2014 07:26 - 16 mei 2014 07:26 #43162 door Huub
Vast DDR koffie. ? zonder koekie
Met Nat water
Huub
Laatst bewerkt 16 mei 2014 07:26 door Huub.

Gemaakt door Kunena