Radio's van 1950 tot 1970
Revisie B7X63A met twee vraagjes.
10 apr 2014 23:21 #42360
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Revisie B7X63A met twee vraagjes.
Tijdens het aut zoeken naar een zender word het rooster van de ECC83 sterk neg en gaat
die buis dus "dicht". Op die manier word juist voorkomen dat je een harde tik krijgt te
horen. Enige schakelklik zul je wel horen, maar niet hard.
In principe zou je heel weinig of niets moeten horen uit de L Spr.
Vr gr Cees.
die buis dus "dicht". Op die manier word juist voorkomen dat je een harde tik krijgt te
horen. Enige schakelklik zul je wel horen, maar niet hard.
In principe zou je heel weinig of niets moeten horen uit de L Spr.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 apr 2014 06:23 #42345
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Revisie B7X63A met twee vraagjes.
Dat ziet er erg netjes uit, Bert! Vooral dat gedeelte met die elco's boven elkaar bij de eindbuizen is lastig, mede omdat de soldeerlippen gauw loslaten van de pertinax strip.
Heb je de kathodeweerstanden van de eindbuizen ook vervangen? Die zijn nog wel eens verlopen.
Als geheel trouwens een mooi toestel.
Als de voorkeurtoetsen worden bediend, dan wordt er een hoge negatieve spanning op het stuurrooster van de ECC83 gezet, zodat deze dicht staat. Daardoor ontstaat een spanningssprong op de anode van de ECC83. Dit is hoorbaar als een klik in de luidspreker(s). Misschien is het effect minder sterk bij een andere ECC83.
Groeten,
Peter
Heb je de kathodeweerstanden van de eindbuizen ook vervangen? Die zijn nog wel eens verlopen.
Als geheel trouwens een mooi toestel.
Als de voorkeurtoetsen worden bediend, dan wordt er een hoge negatieve spanning op het stuurrooster van de ECC83 gezet, zodat deze dicht staat. Daardoor ontstaat een spanningssprong op de anode van de ECC83. Dit is hoorbaar als een klik in de luidspreker(s). Misschien is het effect minder sterk bij een andere ECC83.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
09 apr 2014 22:26 #42342
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Revisie B7X63A met twee vraagjes.
Die schakelklik zou moeten worden onderdrukt dmv een van de schakelaartjes bij de
pre selecter. Goed reinigen en misschien beter afstellen.
Vr gr Cees.
pre selecter. Goed reinigen en misschien beter afstellen.
Vr gr Cees.
09 apr 2014 21:41 - 09 apr 2014 21:42 #42340
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Revisie B7X63A met twee vraagjes. werd gestart door Bert Kn
De B7X73A welke ik de afgelopen beurs in Driebergen kocht heb ik inmiddels gereviseerd.
Eergisteren kwamen de laatste componenten binnen zodat ik het elektronische deel kon afmaken.
Na het vervangen van de vier elco's boven op het chassis 2 x 8uF en 2x 16uf was de radio er qua klank weer helemaal.
De acht bruin kleurige toetsen links en rechts naast de witte toetsen waren dusdanig verkleurd dat ze ook zo goed als wit leken.
Deze heb ik vandaag nadat de radio toch uit zijn kast was gehaald verwijderd en onder handen genomen.
De authentieke kleur is weer helemaal terug.
De afbeeldingen hier onder laten het geheel en de verschillen zien.
Wel heb ik twee vraagjes.
Tijdens het omschakelen van de voorkeuze toetsen hoor ik een schakel klik, niet erg hard maar licht hinderlijk is hier nog wat aan te doen?
Verder vraag ik me af of er van dit model ook een export model bestaat welke tot 108Mhz op de FM loopt.
Bert.
Eergisteren kwamen de laatste componenten binnen zodat ik het elektronische deel kon afmaken.
Na het vervangen van de vier elco's boven op het chassis 2 x 8uF en 2x 16uf was de radio er qua klank weer helemaal.
De acht bruin kleurige toetsen links en rechts naast de witte toetsen waren dusdanig verkleurd dat ze ook zo goed als wit leken.
Deze heb ik vandaag nadat de radio toch uit zijn kast was gehaald verwijderd en onder handen genomen.
De authentieke kleur is weer helemaal terug.
De afbeeldingen hier onder laten het geheel en de verschillen zien.
Wel heb ik twee vraagjes.
Tijdens het omschakelen van de voorkeuze toetsen hoor ik een schakel klik, niet erg hard maar licht hinderlijk is hier nog wat aan te doen?
Verder vraag ik me af of er van dit model ook een export model bestaat welke tot 108Mhz op de FM loopt.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 09 apr 2014 21:42 door Bert Kn.