Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Revisie B7X63A met twee vraagjes.

Meer
12 apr 2014 00:06 #42396 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Revisie B7X63A met twee vraagjes.

Dit is een bewerkelijke en eigenzinnige radio, die om veel
onderhoud vraagt.

Cees,
Daar ben ik inmiddels ook achter.
Voor mij wel een radio met een uitdaging en gaande wordt je steeds wijzer.
Bert.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 apr 2014 22:47 #42394 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Revisie B7X63A met twee vraagjes.
Die motor omschakelcontacten, heb ik al geschreven dat die goed schoon en goed afgesteld
moeten zijn. Is een eerste vereiste om het stil en goed werkend te krijgen.
Door het "dicht drukken"van de buis ontstaat geen harde knal of plof door de L Sp.
Wat er gebeurd als de ECC versleten is, daar heb ik geen ervaring mee.
Het zou óók zo maar kunnen liggen aan de slechte vervuilde of zelfs verkoolde buisvoetjes.
Het dicht drukken voorkomt dat tijdens het aut zenderzoeken geluid uit de speakers komt.
Dus mag je verwachten dat allemaal zo is uitgekiend, dat als alles goed is je geen
hinderlijke knal uit de Sp zal horen komen.
En nu blijkt dan ook, dat na het goed reinigen van alles dat schakelt, er geen sprake meer
is van een hinderlijke knal.Dit is een bewerkelijke en eigenzinnige radio, die om veel
onderhoud vraagt.
Vr gr Cees.

Meer
11 apr 2014 21:00 #42391 door Bert Kn
Hoi Peter.
De genoemde componenten, R83 R84 C113 en C59 had ik allen al vervangen, zo ook de diode OA81.
Dit omdat bij handmatig bedienen van de motor besturing het geluid niet onderdrukt werd wat nu wel het geval is.
Het reinigen van de schakelaars zal ik nog eens opnieuw doen.
Door flink piano te spelen op de diverse FM toetsen, FM plus tweemaal pre FM is de schakelklik wel wat afgenomen.

Bert.

Mvg.
Bert

Meer
11 apr 2014 07:57 #42364 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Revisie B7X63A met twee vraagjes.
Cees,

Is mijn antwoord niet duidelijk genoeg of is dit een geval van ik wil ook graag mijn mening geven? Het is gewoon exact hetzelfde verhaal. Of worden de reacties van anderen domweg niet gelezen?

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een BX990a. Daar was vervanging van de ECC83 de oplossing. Je ontkomt er niet aan dat als je een buis met een hoge negatieve spanning dichtdrukt er een spanningssprong op de anode ontstaat.

Kontroleer ook eens R83 en R84, R84 zorgt voor de juiste spanning en R83 voorkomt spanningspieken op C113.
Let ook op koppelcondensator C59, deze is bewust wat kleiner in waarde gekozen. Tijdens de spanningssprong op de anode zal zal deze condensator deze sprong doorgeven op de volgende buis. Als deze condensator te groot is zal het langer duren voor deze geladen/ontladen wordt.

Kan kan natuurlijk ook zijn dat de klik veroorzaakt wordt door pieken op de voeding door het schakelen van de motor. De contacten waarmee de motor wordt geschakeld moeten ook goed schoon zijn.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
11 apr 2014 07:22 - 11 apr 2014 07:22 #42363 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Revisie B7X63A met twee vraagjes.
Die klik vermindering NU
Komt dat door jij een minder goede ECC 83
Er in heeft gezet . of heb je een nieuwe gebruikt .?
Huub
Laatst bewerkt 11 apr 2014 07:22 door Huub.

Meer
10 apr 2014 23:46 - 10 apr 2014 23:47 #42362 door Bert Kn
Cees,
Na het vervangen van de ECC83 is de schakelklik verminderd en kan ik er mee leven, deze zal geen schade aan de speakers brengen.

Peter,
De kathodeweerstanden van de eindbuizen waren niet noemenswaardig verlopen.
De parallel geschakelde weerstanden met dubbele waarde heb ik preventief vervangen door enkele 1 wat weerstanden van de goede waarde.
Bert.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 10 apr 2014 23:47 door Bert Kn.

Gemaakt door Kunena