Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

SABA Meersburg 7

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 mrt 2014 09:18 #41629 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic SABA Meersburg 7
@ Peter, :thumbsup: Mooie en goede toelichting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 mrt 2014 07:35 #41627 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic SABA Meersburg 7
Cees, de nieuwe buis is niet defect, hij werkt gewoon. Alleen de anodespanning is erg laag doordat de buis meer anodestroom trekt dan de buis die er nu in zit. Ook op de buizentester is er niets aan de hand.

Wat wel het verschil is t.o.v. andere toestellen is dat de buis niet is ingesteld met automatische negatieve roosterspanning, maar met vast negatief. Dat houdt verband met de opzet van het toestel vanwege de automatische afstemming. De buis heeft dus geen kathodeweerstand, de roosterlekweerstand zit aan een spanningsdeler die voor 1,2 V. negatief zorgt. De anode - en schermroosterweerstand hebben de gebruikelijke waarden.
Ik denk dat daar nu het "probleem" zit.

Zou de buis een kathodeweerstand hebben en zou deze iets meer stroom trekken, dan neemt de spanning over de kathodeweerstand ook iets toe. Daardoor krijgt de buis meer negatief en wordt de stijging a.h.w. gecompenseerd.
Doordat de buis nu vast negatief krijgt, treedt deze compensatie niet op en door de iets hogere anodestroom daalt de anodespanning.

Stel je voor dat een bepaalde buis van dit type 0,1 mA meer trekt dan een soortgenoot, dan geeft dit over de anodeweerstand van 200 kOhm een extra spanningsdaling van 20 V.

Volgens het schema is de voedingsspanning 210 V. en de anodespanning 70 V. De anodestroom is dan (210 - 70)/200= 0,7mA. Met een Philips buis meten we ongeveer 25 V. anodespanning. De anodestroom is nu (210 - 25)/200= 0,925 mA. We zien nu dus dat een verschil in anodestroom van 0,225 mA een behoorlijke spanningsdaling tot gevolg heeft.

Met een kathodeweerstand zou het verschil veel kleiner zijn. We hadden ook de spanningsdeler kunnen aanpassen. Het toestel speelde ook volkomen normaal met de Philips buis. Er was ook geen sprake van lekke condensatoren o.i.d., dat is zorgvuldig gecontroleerd.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
07 mrt 2014 00:21 #41625 door Cees
Beantwoord door Cees in topic SABA Meersburg 7
@ Henk, K,
Nou dat is voor mij ook wel verrassend??? Nooit geweten.
Koop je een nieuwe buis, doet die het niet en denk je, is die defect?
Blijkt dat die buis wel heel is maar geheel anders als een "normale" EF86.
Had de fabrikant er beter een ander nummer op kunnen stempelen.
Heb je niets aan je nieuwe buis.Ik heb zo iets nog nooit meegemaakt.
Vr gr Cees.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
06 mrt 2014 07:32 #41591 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic SABA Meersburg 7
@Cees,

Ik heb de spec's van de Philips EF86 en die van Mazda en Haltron eens even naast elkaar gelegd en je ziet duidelijk verschillen in de specs, max. anode Va is verschillend, ook VG1 - stuurrooster varieert van -2 tot -5 volt. Efin nog mee parameters die verschillend zijn. Als je er tijd in wil steken, Google dan maar eens even op de verschillende buizen. Het was voor mij ook wel verrassend om dit te constateren.

Henk

Meer
05 mrt 2014 22:30 - 05 mrt 2014 22:33 #41585 door Cees
Beantwoord door Cees in topic SABA Meersburg 7
Het lijkt mij wel heel erg raar dat EF86 'gers van verschillende merken zo ver uit een
lopen, dat de één de ander niet kan vervangen.
Zo iets raars heb ik met buizen van verschillende merken nog nooit beleeft.
Of de nieuwe Philips hebben allebei een defect, of er zit een "kromme volt" in die
radio. M.a.w, misschien toch nog een slecht buisvoetje?
Vr gr Cees.
P.S: Diode??? KON HET NOG GROTER?
Laatst bewerkt 05 mrt 2014 22:33 door Cees. Reden: zin er bij gezet

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 mrt 2014 19:30 - 05 mrt 2014 19:35 #41572 door hkruis
SABA Meersburg 7 werd gestart door hkruis
Kort geleden kon ik een Meersburg 7 overnemen. Aangekomen om de radio op te halen bleken er 2 beschikbaar, dus die ook maar meegenomen.

De eigenaar had verteld dat de radio wel speelde maar dat de motor niet liep. Nieuwsgiering de eerste maar eens uitgekast en visueel bekeken. De aan\uit schakelaar werkte niet, de motor en het schakelblok zat vast en er was een beetje ontvangst op de MG. De radio toen maar even grondig aangepakt, gehele mechaniek schoon gemaakt en afgesteld, electronica; alle C's vervangen, NOS buizenset erin (nieuw ruikt zo lekker :woohoo: ) en afgesteld. De radio speelde prima, zeer gevoelig, dus tevreden. Bij een eindcontrole alle spanningen nog eens gemeten en op de EF86 was iets vreemds aan de hand. De anodespanning was 13.7 volt en moest 70 volt zijn. De schermoosterspanning van 65 volt was conform schema en ook de negatieve roosterprik was precies -1.2 volt. Alle weerstanden oke. Ik kon het echt niet vinden.

Vandaag Peter ook nog een laten kijken. Controleerde ook alles nog eens en ook nog eentest gedaan met een andere diode.

Maar dat hielp ook niet. Buis nog even getest, prima. Was een nieuwe Philips EF86, zo uit de doos.
Toen er, op suggestie van Peter, eens een andere EF86 ingezet, met een Philips buis, precies hetzelfde.

Na het plaatsen van een Haltron buis was het opgelost. Kennelijk zijn de specs van de verschillende EF86 buizen zo groot dat dit kan optreden.

Voor een fotoverslag zie mijn BLOG pagina Blog± SABA Meersburg 7

Henk en Peter
Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 mrt 2014 19:35 door admin.

Gemaakt door Kunena