Radio's van 1950 tot 1970
SABA Meersburg 7
07 mrt 2014 14:25 #41648
door maarten
Beantwoord door maarten in topic SABA Meersburg 7
Op de AVO-tester zou het verschil inderdaad duidelijk te zien moeten zijn.
Ik ben benieuwd naar het verschil in de productiecodes op de wel en niet werkende Philipsbuizen. Zo laat zich ook vaststellen of de bulk-EF86's misschien wel verkeerd gestempeld zijn (was het niet de E80F die in de meeste toepassingen uitwisselbaar is?).
Ik ben benieuwd naar het verschil in de productiecodes op de wel en niet werkende Philipsbuizen. Zo laat zich ook vaststellen of de bulk-EF86's misschien wel verkeerd gestempeld zijn (was het niet de E80F die in de meeste toepassingen uitwisselbaar is?).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 mrt 2014 14:11 #41647
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic SABA Meersburg 7
Ik zou de verschillende buizen wel eens op bijv. Een AVO-tester willen vergelijken. Daar kun je het negatief met een knop instellen. Dan kun je de situatie in de radio nabootsen.
Dan nog even over die Haltron buis, het had net zo goed een ander merk kunnen zijn. Ik beweer uiteraard ook niet dat er van origine een Haltron buis in gezeten zou hebben. Maar het blijkt dus nu dat de buiskarakteristiek door de schakeling voor grote verschillen kan zorgen.
Zoals Henk al zei, je merkt er verder niets van. Wel was op de Funke de aangewezen stroom hoger dan bij andere EF86.
Misschien bestaat er wel een service mededeling van Saba over, maar die weten wij niet.
Groeten,
Peter
Dan nog even over die Haltron buis, het had net zo goed een ander merk kunnen zijn. Ik beweer uiteraard ook niet dat er van origine een Haltron buis in gezeten zou hebben. Maar het blijkt dus nu dat de buiskarakteristiek door de schakeling voor grote verschillen kan zorgen.
Zoals Henk al zei, je merkt er verder niets van. Wel was op de Funke de aangewezen stroom hoger dan bij andere EF86.
Misschien bestaat er wel een service mededeling van Saba over, maar die weten wij niet.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 mrt 2014 13:29 #41643
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic SABA Meersburg 7
Ik heb nog even een andere Philips uit dezelfde productie genomen en hetzelfde effect. Met een Telefunken en een Philips buis uit een doosje treed het effect niet op.
De Philips EF86 met afwijkend gedrag komen uit een tray van EF86 buizen zonder doosje en waarschijnlijk bedoeld voor de productie. Wellicht dat deze toch andere spec's hebben. Gek genoeg was er in de radio niets van te merken, alleen de anode spanning was veel lager.
Henk
De Philips EF86 met afwijkend gedrag komen uit een tray van EF86 buizen zonder doosje en waarschijnlijk bedoeld voor de productie. Wellicht dat deze toch andere spec's hebben. Gek genoeg was er in de radio niets van te merken, alleen de anode spanning was veel lager.
Henk
07 mrt 2014 12:21 - 07 mrt 2014 12:22 #41641
door maarten
Beantwoord door maarten in topic SABA Meersburg 7
Ik zou vermoeden dat de originele bezetting dan bijvoorbeeld Telefunken is geweest, of een andere buis van Philips/Valvo (mogeljk zelfde typenummer, maar andere klein gestempelde buiscode).
Dit lijken mij typisch verschijnselen die bij het langere tijd doorproduceren van een apparaat, tot wijzigingsbladen leiden.
Dit lijken mij typisch verschijnselen die bij het langere tijd doorproduceren van een apparaat, tot wijzigingsbladen leiden.
Laatst bewerkt 07 mrt 2014 12:22 door maarten.
07 mrt 2014 11:17 #41636
door Huub
Beantwoord door Huub in topic SABA Meersburg 7
Men kan eens een telefunken buis uit proberen
Ja er worden er veel aan buizen gemaakt destijds
Er kan best een serie fout buizen zijn gemaakt.??
wie zal het zeggen . Huub
Ja er worden er veel aan buizen gemaakt destijds
Er kan best een serie fout buizen zijn gemaakt.??
wie zal het zeggen . Huub
07 mrt 2014 10:24 #41631
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic SABA Meersburg 7
Dag Peter,
Ik blijf het toch een rare zaak vinden.
Waarom, omdat de Saba radio's meestal met Valvo (Duitse Philips)buizen waren uitgerust of heel soms met Telefunken buizen.
Ik heb nog nooit een Saba gezien die origineel op die plaats met een Haltron buis is uitgerust.
Dus zou hij gewoon met een Philips of Valvo buis moeten werken.
Groetjes,
Thijs
Ik blijf het toch een rare zaak vinden.
Waarom, omdat de Saba radio's meestal met Valvo (Duitse Philips)buizen waren uitgerust of heel soms met Telefunken buizen.
Ik heb nog nooit een Saba gezien die origineel op die plaats met een Haltron buis is uitgerust.
Dus zou hij gewoon met een Philips of Valvo buis moeten werken.
Groetjes,
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!