Radio's van 1950 tot 1970
BX998A
10 mrt 2014 20:02 #41759
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik zie bij op het plaatje met lampjes nog duidelijk een soldeerverbinding die kennelijk al in de fabriek niet goed gesoldeerd is (bruine draad).
Ik neem aan dat je die nog even opnieuw gesoldeerd hebt. Het heeft ook aardig staan vonken zie ik. Dat zal in het verleden wel een hardnekkig gekraak gegeven hebben.
Groeten,
Peter
Ik neem aan dat je die nog even opnieuw gesoldeerd hebt. Het heeft ook aardig staan vonken zie ik. Dat zal in het verleden wel een hardnekkig gekraak gegeven hebben.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 mrt 2014 19:21 - 10 mrt 2014 19:22 #41758
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX998A
Maurice, ik weet het niet uit mijn hoofd. Ik ga morgen in 2 verschillende versies even voor je kijken.
Het chassis staat klaar om weer ingekast te worden, alleen is de kast nog niet klaar.
Wat mij wel in opgevallen dat er meerdere afwerkingen van de schalen zijn. De bovenste komt uit de radio (export) en de onderste uit een meubel, typenummer zonder toevoeging. beide zijn voor de FM tot 100mHZ. Als je op de onderste blaast vliegt de opdruk er al af. De bovenste zit nog lekker vast en de beschadigingen zijn ontstaan door het vergane beschermrubber op de chassisdelen.
Het chassis staat klaar om weer ingekast te worden, alleen is de kast nog niet klaar.
Wat mij wel in opgevallen dat er meerdere afwerkingen van de schalen zijn. De bovenste komt uit de radio (export) en de onderste uit een meubel, typenummer zonder toevoeging. beide zijn voor de FM tot 100mHZ. Als je op de onderste blaast vliegt de opdruk er al af. De bovenste zit nog lekker vast en de beschadigingen zijn ontstaan door het vergane beschermrubber op de chassisdelen.
Bijlage IMG_0507.jpg niet gevonden
Laatst bewerkt 10 mrt 2014 19:22 door hkruis.
07 mrt 2014 19:11 #41657
door MauriceH
Uiteraard benieuwd naar de volgende waarden.
Met name de beruchte R69 150K
Wat zit hier in?????
1. R77 (de PL81 scherm weerstand) zou volgens het schema 8200 ohm moeten zijn, echter wat er in de radio zit is een 5600 ohm (2W).
2. R69 (de EL84 rooster weerstand) zij volgens het schema een 1k weerstand moeten zijn, echter wat er in de radio zit is een 150k weerstand.
Met name de beruchte R69 150K
Wat zit hier in?????
1. R77 (de PL81 scherm weerstand) zou volgens het schema 8200 ohm moeten zijn, echter wat er in de radio zit is een 5600 ohm (2W).
2. R69 (de EL84 rooster weerstand) zij volgens het schema een 1k weerstand moeten zijn, echter wat er in de radio zit is een 150k weerstand.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 mrt 2014 19:00 - 07 mrt 2014 19:05 #41656
door hkruis
Ondertussen de schermpjes en het strooischerm vernieuwd en ook het goudkleurige paneeltje wat achter de schaal hoort gemonteerd. (ontbrak). De schaal is wat gebladderd, maar probeer ik te herstellen, anders gaat er een reproschaal op. Met wattenstaafjes, gedestilleerd water met een drup spiritus maak ik de achterkant schoon en repareer de beschadigingen met nagellak.
Hieronder nog een foto, voor het geval dat je ooit een lampje moet vervangen. Helaas moet daat de radio voor uitgekast zijn. Het kan ook via het serviceluik, maar is een stuk lastiger.
Hieronder nog een foto, voor het geval dat je ooit een lampje moet vervangen. Helaas moet daat de radio voor uitgekast zijn. Het kan ook via het serviceluik, maar is een stuk lastiger.
Laatst bewerkt 07 mrt 2014 19:05 door admin.
03 mrt 2014 10:43 #41513
door Armand
Henk, bedankt.
Zal daar eens rondsnuffelen.
Meestal speelt het geen rol hoe je de C aansluit behalve in gevoelige of hoogohmige schakelingen.
Laatst een keer voorgehad, lichte brom die verdween bij andersom aansluiten.
Vriendelijke groeten, Armand
Meestal speelt het geen rol hoe je de C aansluit behalve in gevoelige of hoogohmige schakelingen.
Laatst een keer voorgehad, lichte brom die verdween bij andersom aansluiten.
Vriendelijke groeten, Armand
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 mrt 2014 07:29 #41503
door hkruis
@Armand,
Zijn van Vishay, RS online of Mouser en ik geloof ook Distrelec kunnen deze leveren.
Zijn van Vishay, RS online of Mouser en ik geloof ook Distrelec kunnen deze leveren.