Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

BX998A

Meer
20 feb 2014 19:16 #41116 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic BX998A
Beste Cees,

Die afwijkende M.F. wijst er al op dat de radio niet voor de Nederlandse markt bestemd was.
Duitse toestellen hebben ook een afwijkende M.F.

Dat zuigfilter komt ook in bepaalde Duitse toestellen voor. Ik heb hier een Grundig 3045W staan en die heeft een sperkring die je van buiten af in kunt stellen. Ook bij mijn arbeiderskastje is zo'n sperkring aanwezig. Amroh heeft ze ook gehad, speciaal voor rechtuitontvangers.

Er is nog een afwijking bij het toestel van Henk: Op de knop voor de ferritantenne zit normaliter een schakelaar. Die ontbreekt bij deze uitvoering en hij zit nu pal onder de ferritantenne.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 feb 2014 18:25 #41113 door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX998A
Henk K,
En ik zie op één van de foto's dat de MF geen 452 kHz is maar 470?kHz.
Is toch anders als in die tijd de normaal gebruikelijke 452 kHz.
Vr gr Cees.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 feb 2014 20:51 #41101 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX998A
Hallo Thijs,

Bedankt, is dat ook weer opgelost, was al aan het zoeken of ik er ergens iets over kon vinden. Nu je het schrijft lijkt het logisch, maar ik had totaal niet aan deze oplossing gedacht.

Groeten

Henk

Meer
19 feb 2014 19:51 - 19 feb 2014 19:52 #41089 door thijs
Beantwoord door thijs in topic BX998A
Dag Henk,

Deze Philips BX-998A is een toestel voor de Zwitserse markt geweest.
Ik had een zelfde uitvoering óók met de spoelbus naast de ferrietantenne.
De spoelbus naast de ferrietantenne is een sperfilter voor een Zwitserse die anders kruismodulatie veroorzaakt.
Welke zender dat was weet ik niet meer.

Groetjes,
Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Laatst bewerkt 19 feb 2014 19:52 door thijs.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 feb 2014 19:38 - 19 feb 2014 19:44 #41088 door hkruis
BX998A werd gestart door hkruis
Vandaag werden wat gereviseerde radio opgehaald en een 990 gebracht voor restauratie. Deze heer had ook een BX998A bij zich en of deze eventueel ingeruild kon worden. We zijn flexibel, dus dat kon.
Voor een schappelijke prijs aangeschaft. De radio komt waarschijnlijk uit Duitsland en ik was nieuwsgiering na de verdere staat. Radio ziet er netjes uit en doet niets. Dit wordt veroorzaakt door een defecte aan\uitschakelaar. Verder is de schaal behoorlijk gebladderd, maar daar heb ik nog een mooi exemplaar voor op voorraad. Er zijn nog 2 schaaldraden heel, de rest is gebroken of ligt er naast. EM 34 doet ook niets meer. Heel even kwam er geluid op de MG en FM. Na gebruik van de motor omschakeling was dit ook over, waarchijnlijk de lange schakelunit aan de onderzijde, die niet meer in positie komt. Leuke klus voor tussendoor en zal behoorlijk wat werk zijn, er is al eerder een aanvang mee gemaakt, maar niet afgemaakt. Ik ben ook van plan, van deze radio heel nauwkeurig de kosten bij te gaan houden, materiaal en uren. Vaak realiseer je pas achteraf wat het allemaal aan materiaal heeft gekost.

Wat verder opvalt is dat er op de ferriet antenne een schakelaar is gemonteerd en aan de zijkant een spoelbus. Dit lijkt origineel, maar heb het nog niet eerder gezien. De functie en werking ervan is mij ook nog niet geheel duidelijk.

En voor het eerst is de ronde UGT ook nog intact.

Laatst bewerkt 19 feb 2014 19:44 door admin.

Gemaakt door Kunena