Radio's van 1950 tot 1970
Welke Grundig radio zat er origineel in??
15 aug 2013 20:08 #35207
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Welke Grundig radio zat er origineel in??
René D.: je grijpt weer eens voor de zoveelste keer een draad aan om eens lekker aan te schoppen tegen dat moderne spul: Schakelende voedingen deugen niet, Sony installallaties spelen niet goed etc. Het originele chassis zou mooier spelen.
Nou heb ik daar ernstig mijn twijfels over. Ik weet dat Grundig meubels vaak stonden te bonken van het laag. Ook bij de transistor tafelradio's vind ik dat er veel te veel laag in zit. Ik heb hier hier ook een Grundig Satelliet 2400 en daar zit zo veel laag in dat de luidsprekers staan te klapperen. En dat ligt niet aan de tegenwoordige F.M. uitzendingen.
Nee de kwaliteit van de latere transistorradio's kan bij Grundig niet tippen aan het geluid van de vroegere buizenradio's en dat is bij veel andere merken ook zo. En dat ligt niet aan het feit dat er transistors in zitten, maar aan de gebruikte schakelingen.
Misschien was dit bij dit meubel ook zo en heeft men een ander binnenwerk geplaatst (dit is dus de tweede reden die ik aanvoer).
Jij zegt dat die versterkers slecht klinken, waar is dat op gebaseerd? Ik heb zelf een Philips gehad met STK modules en die klonk bijzonder goed.
Dan de waarde: zoals ik al aangaf, is voor ONS de waarde in feite nihil, er zijn nu éénmaal mensen die dat anders zien.
Misschien was de eigenaar er wel heel tevreden mee op deze manier. Hij vond het kennelijk niet belangrijk dat het meubel niet authentiek meer was.
Ergens een mening over hebben is prima, maar die hoeft niet door iedereen te worden gedeeld.
Groeten,
Peter
Nou heb ik daar ernstig mijn twijfels over. Ik weet dat Grundig meubels vaak stonden te bonken van het laag. Ook bij de transistor tafelradio's vind ik dat er veel te veel laag in zit. Ik heb hier hier ook een Grundig Satelliet 2400 en daar zit zo veel laag in dat de luidsprekers staan te klapperen. En dat ligt niet aan de tegenwoordige F.M. uitzendingen.
Nee de kwaliteit van de latere transistorradio's kan bij Grundig niet tippen aan het geluid van de vroegere buizenradio's en dat is bij veel andere merken ook zo. En dat ligt niet aan het feit dat er transistors in zitten, maar aan de gebruikte schakelingen.
Misschien was dit bij dit meubel ook zo en heeft men een ander binnenwerk geplaatst (dit is dus de tweede reden die ik aanvoer).
Jij zegt dat die versterkers slecht klinken, waar is dat op gebaseerd? Ik heb zelf een Philips gehad met STK modules en die klonk bijzonder goed.
Dan de waarde: zoals ik al aangaf, is voor ONS de waarde in feite nihil, er zijn nu éénmaal mensen die dat anders zien.
Misschien was de eigenaar er wel heel tevreden mee op deze manier. Hij vond het kennelijk niet belangrijk dat het meubel niet authentiek meer was.
Ergens een mening over hebben is prima, maar die hoeft niet door iedereen te worden gedeeld.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Onderwerp is gesloten.
15 aug 2013 19:09 - 15 aug 2013 19:11 #35203
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Welke Grundig radio zat er origineel in??
Als je de derde foto op mp, die met de papieren, vergroot afbeeldt dan is duidelijk te lezen dat het inderdaad gaat om de Rossini (Ch= CS300)
De aanschafprijs zoals genoemd op rm.org van DM 1550 lijkt mij veel te hoog.
Vreemd genoeg is die daar prijs nu weggehaald.
Als dit meubel ook in Nederland is geleverd dan schat ik de prijs op toen zo'n 1100 HFL.
Waarom?
Je had ook de Verdi, met hetzelfde chassis en dezelfde speler. Die kostte 898 HFl.
De veel grotere kast rechtvaardigt niet dat prijsverschil.
Groet,
Han
De aanschafprijs zoals genoemd op rm.org van DM 1550 lijkt mij veel te hoog.
Vreemd genoeg is die daar prijs nu weggehaald.
Als dit meubel ook in Nederland is geleverd dan schat ik de prijs op toen zo'n 1100 HFL.
Waarom?
Je had ook de Verdi, met hetzelfde chassis en dezelfde speler. Die kostte 898 HFl.
De veel grotere kast rechtvaardigt niet dat prijsverschil.
Groet,
Han
Laatst bewerkt 15 aug 2013 19:11 door Verdicom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
Onderwerp is gesloten.
15 aug 2013 16:17 #35198
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Welke Grundig radio zat er origineel in??
Precies Huub,
de historie is nu weg van het meubel
terwijl het origineel veel mooier speelt dan het sony brik wat er in zit
Sorry ik ben niet zo weg van het geluidkwaliteit van Sony
persoonlijk vond ik technics beter klinken van moderne spul
Alleen de vraagprijs gaan mijn haren overeind staan en denk hoe durf je zoiets te vragen
400 euro nou dan had je in die tijd wel mooiere meubels voor en gelukkig origineel
een vervangende buis op een verloop voet heb ik géén moeite mee
is zo terug te brengen.
Mvg René Daemen
de historie is nu weg van het meubel
terwijl het origineel veel mooier speelt dan het sony brik wat er in zit
Sorry ik ben niet zo weg van het geluidkwaliteit van Sony
persoonlijk vond ik technics beter klinken van moderne spul
Alleen de vraagprijs gaan mijn haren overeind staan en denk hoe durf je zoiets te vragen
400 euro nou dan had je in die tijd wel mooiere meubels voor en gelukkig origineel
een vervangende buis op een verloop voet heb ik géén moeite mee
is zo terug te brengen.
Mvg René Daemen
René Daemen
Onderwerp is gesloten.
15 aug 2013 07:41 #35187
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Welke Grundig radio zat er origineel in??
Ik heb dat meubel horen spelen
bij Wastora Wormerveer ik weet het nog als de dag vandaag.
En zoo als het nu is dan zit er geen Historia
Meer aan en dat is niet luik Dus niks waard
Huub
bij Wastora Wormerveer ik weet het nog als de dag vandaag.
En zoo als het nu is dan zit er geen Historia
Meer aan en dat is niet luik Dus niks waard
Huub
Onderwerp is gesloten.
14 aug 2013 22:09 #35184
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Welke Grundig radio zat er origineel in??
Peter
Radio meubels die niet origineel zijn raak je aan de straat stenen niet kwijt
Adverteerder heeft ook geen enkele bod zal hij ook nooit krijgen
zelfs een leek ziet dat het niet klopt.
net zoals je op de automarkt naar een auto kijkt en er zit een verkeerde motor in
koopt men ook niet.
en zeker niet bij antieke klokken met een batterij uurwerk want dan ben je de goede naam kwijt als antiquair.als die een klok kopen kijken ze alle radartjes na of het origineel is zo niet gaat de koop niet door.
De sony Receiver Kan gewoon weg niet geluid evenaren wat een grundig receiver wel kan
met zijn STK module komt weinig laag uit en het geluid is zweverig.
Het verhaal van de 9004-9007 en de lenco heeft hier niets mee te maken
de lenco is van 1959 de L70 en in verschillende toevoegsel verkocht tot 1964
dus hoogstens 3 jaar verschil met de philips AG9004/9007
want niet iedereen wilde een Philips draaitafel omdat er ook betere waren en die men kon kopen
Wat hier het geval is de verkoper belazerd de kluit door een radio die nu 15 jaar oud in een meubel
te stoppen van 40 jaar oud en dan als origineel te verkopen voor een onmogelijke prijs
dit hoef je echt niet te proberen in de radio verzamelaars wereld.
een redelijke prijs is €25 meer niet.
Grt René Daemen
Radio meubels die niet origineel zijn raak je aan de straat stenen niet kwijt
Adverteerder heeft ook geen enkele bod zal hij ook nooit krijgen
zelfs een leek ziet dat het niet klopt.
net zoals je op de automarkt naar een auto kijkt en er zit een verkeerde motor in
koopt men ook niet.
en zeker niet bij antieke klokken met een batterij uurwerk want dan ben je de goede naam kwijt als antiquair.als die een klok kopen kijken ze alle radartjes na of het origineel is zo niet gaat de koop niet door.
De sony Receiver Kan gewoon weg niet geluid evenaren wat een grundig receiver wel kan
met zijn STK module komt weinig laag uit en het geluid is zweverig.
Het verhaal van de 9004-9007 en de lenco heeft hier niets mee te maken
de lenco is van 1959 de L70 en in verschillende toevoegsel verkocht tot 1964
dus hoogstens 3 jaar verschil met de philips AG9004/9007
want niet iedereen wilde een Philips draaitafel omdat er ook betere waren en die men kon kopen
Wat hier het geval is de verkoper belazerd de kluit door een radio die nu 15 jaar oud in een meubel
te stoppen van 40 jaar oud en dan als origineel te verkopen voor een onmogelijke prijs
dit hoef je echt niet te proberen in de radio verzamelaars wereld.
een redelijke prijs is €25 meer niet.
Grt René Daemen
René Daemen
Onderwerp is gesloten.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
14 aug 2013 21:50 - 14 aug 2013 22:34 #35183
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Welke Grundig radio zat er origineel in??
Leuke discussie en ik reageer op een boute uitspraak van Peter in zijn relaas.
Natuurlijk heb je wel gelijk Peter, maar je moet het wel in proporties zien.
CD speler helemaal mee eens. Maar die kan je verdekt opstellen als je dat zou willen.
Echter bij een andere vergelijking kan ik het niet met je eens zijn.
Waarom zou de L70 niet bij de AG9004/9007 passen?
Omdat Philips zijn eigen platenspeler erbij promootte?
Wie bepaald dat de Lenco L70 moderner oogt dan de AG9004? Wie bepaald dat de AG1105 wel
bij de AG9004 oogt? Omdat Philips dat adviseerde? De AG9004 oogde héél modern in de fifties.
Alleen de sterknoppen waren wat 'frivool' zou je kunnen zeggen. De L70 heeft niks frivools en is
in alles functioneel. Maar in feite is de AG1105 als wisselaar dat ook.
Een versterker is een totaal ander apparaat dan een platenspeler en ze mogen dan ook totaal anders
ogen, net als de bandrecorder. Hooguit kan je beweren dat een tuner eventueel gelijk oogt
met de versterker. Maar die is er helaas niet (er zijn plaatjes van Philips waar het er op lijkt dat
ze bij de AG9006 de AG9004 hebben geplaatst omdat hij ook wel als een tuner oogt en die ontbrak
toen ten ene malen bij de hifi collectie van Philips).
Het is alleen maar het advies van Philips geweest om hun eigen producten voor te trekken.
De AG9004/9007 is van 1957/58 en de eerste Lenco L70 is van 1958/59. Me dunkt dat dit
in tijdsbeeld aardig klopt. Een paar jaar verschil is in authenticiteit wel te overzien hoor.
Waarom zeg je dat het TOTAAL niet bij elkaar past? Ik vind bijvoorbeeld van wel.
Stel dat een koper in 1958/59 naar een goede hifi zaak ging, de versterkers koopt en in de winkel
ook de L70 ziet staan? Wat let hem dan om die erbij te kopen vanwege zijn goede hifi kwaliteiten, voor
die tijd? Zo erg hifi was de wisselaar van Philips nou ook weer niet. Een aardig volautomatisch
wisselaar uiteraard, ik gebruik hem dagelijks, maar hifi.. nee. De AG9004-9007 verdiende beter.
Of de Lenco L70 of de Garrard 4HF dus dan maar, of zelfs de 301. Alles uit de tweede helft van de jaren vijftig.
MOET bij de 301 bijvoorbeeld de Garrard arm? Nee hoor, er waren andere alternatieven, ook betere.
Me dunkt dat dit allemaal redelijk authentiek is. Het waren toen allemaal moderne apparaten.
Waarom zou dat niet in dezelfde winkel staan als de versterkers zodat de koper, die diep in zijn
buidel moest tasten en zich hoogstwaarschijnlijk goed georiënteerd had, eigenlijk een betere hifi keuze
kon maken met een platenspeler die kwalitatief voortreffelijker was dan de door Philips geadviseerde speler?
Het voordeel van hifi is juist dat de verschillende componenten zelf te kiezen waren. Dat was en is het
uitgangspunt van een hifi installatie. Philips schreef het zelf ook in zijn hifi brochure:
"Er kunnen bij hifi UITGEBREIDE combinaties gemaakt worden", waarbij Philips natuurlijk eerst aan
zijn eigen producten dacht. Verkooptechniek.
Zelfs in de gebruiksaanwijzingen van de AG9004-9007 laat Philips het min of meer in het midden
of bij de één de ander 'hoort', of men voor een ander apparaat kiest. Hun ADVIES is om beide
apparaten te combineren, maar het was geen moeten. Al drongen ze er wel op aan.
Verkooptechniek.
Het is nogal een boute vergelijking met een meubel waar oorspronkelijk andere apparatuur
in zat en dat vervangen wordt door veel moderner spul van twintig jaar later. Dat is gewoon
verprutsen van de authenticiteit.
Totale nep geworden.
De advertentie is meen ik verwijderd, maar ik dacht dat er gesuggereerd werd dat alles origineel was,
en dat zou dan wel een kwalijke zaak zijn geweest. Dat is bedriegen.
PS, ik voel me niet aangevallen hoor, gewoon een discussie omdat je de bewering maakt.
Verder ben ik het wel redelijk met je eens hoor.
Natuurlijk heb je wel gelijk Peter, maar je moet het wel in proporties zien.
CD speler helemaal mee eens. Maar die kan je verdekt opstellen als je dat zou willen.
Echter bij een andere vergelijking kan ik het niet met je eens zijn.
Waarom zou de L70 niet bij de AG9004/9007 passen?
Omdat Philips zijn eigen platenspeler erbij promootte?
Wie bepaald dat de Lenco L70 moderner oogt dan de AG9004? Wie bepaald dat de AG1105 wel
bij de AG9004 oogt? Omdat Philips dat adviseerde? De AG9004 oogde héél modern in de fifties.
Alleen de sterknoppen waren wat 'frivool' zou je kunnen zeggen. De L70 heeft niks frivools en is
in alles functioneel. Maar in feite is de AG1105 als wisselaar dat ook.
Een versterker is een totaal ander apparaat dan een platenspeler en ze mogen dan ook totaal anders
ogen, net als de bandrecorder. Hooguit kan je beweren dat een tuner eventueel gelijk oogt
met de versterker. Maar die is er helaas niet (er zijn plaatjes van Philips waar het er op lijkt dat
ze bij de AG9006 de AG9004 hebben geplaatst omdat hij ook wel als een tuner oogt en die ontbrak
toen ten ene malen bij de hifi collectie van Philips).
Het is alleen maar het advies van Philips geweest om hun eigen producten voor te trekken.
De AG9004/9007 is van 1957/58 en de eerste Lenco L70 is van 1958/59. Me dunkt dat dit
in tijdsbeeld aardig klopt. Een paar jaar verschil is in authenticiteit wel te overzien hoor.
Waarom zeg je dat het TOTAAL niet bij elkaar past? Ik vind bijvoorbeeld van wel.
Stel dat een koper in 1958/59 naar een goede hifi zaak ging, de versterkers koopt en in de winkel
ook de L70 ziet staan? Wat let hem dan om die erbij te kopen vanwege zijn goede hifi kwaliteiten, voor
die tijd? Zo erg hifi was de wisselaar van Philips nou ook weer niet. Een aardig volautomatisch
wisselaar uiteraard, ik gebruik hem dagelijks, maar hifi.. nee. De AG9004-9007 verdiende beter.
Of de Lenco L70 of de Garrard 4HF dus dan maar, of zelfs de 301. Alles uit de tweede helft van de jaren vijftig.
MOET bij de 301 bijvoorbeeld de Garrard arm? Nee hoor, er waren andere alternatieven, ook betere.
Me dunkt dat dit allemaal redelijk authentiek is. Het waren toen allemaal moderne apparaten.
Waarom zou dat niet in dezelfde winkel staan als de versterkers zodat de koper, die diep in zijn
buidel moest tasten en zich hoogstwaarschijnlijk goed georiënteerd had, eigenlijk een betere hifi keuze
kon maken met een platenspeler die kwalitatief voortreffelijker was dan de door Philips geadviseerde speler?
Het voordeel van hifi is juist dat de verschillende componenten zelf te kiezen waren. Dat was en is het
uitgangspunt van een hifi installatie. Philips schreef het zelf ook in zijn hifi brochure:
"Er kunnen bij hifi UITGEBREIDE combinaties gemaakt worden", waarbij Philips natuurlijk eerst aan
zijn eigen producten dacht. Verkooptechniek.
Zelfs in de gebruiksaanwijzingen van de AG9004-9007 laat Philips het min of meer in het midden
of bij de één de ander 'hoort', of men voor een ander apparaat kiest. Hun ADVIES is om beide
apparaten te combineren, maar het was geen moeten. Al drongen ze er wel op aan.
Verkooptechniek.
Het is nogal een boute vergelijking met een meubel waar oorspronkelijk andere apparatuur
in zat en dat vervangen wordt door veel moderner spul van twintig jaar later. Dat is gewoon
verprutsen van de authenticiteit.
Totale nep geworden.
De advertentie is meen ik verwijderd, maar ik dacht dat er gesuggereerd werd dat alles origineel was,
en dat zou dan wel een kwalijke zaak zijn geweest. Dat is bedriegen.
PS, ik voel me niet aangevallen hoor, gewoon een discussie omdat je de bewering maakt.
Verder ben ik het wel redelijk met je eens hoor.
Laatst bewerkt 14 aug 2013 22:34 door brcf01.
Onderwerp is gesloten.