Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips portable

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
Meer
27 jun 2013 21:08 #33485 door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Philips portable
Oh ja Klaas, :smilythumb:

Pas enigzins op met inschuiven van de antenne's...
Mijn exemplaar had dus een kapotte spoel, omdat bij snel of schuin inschuiven van de antenne's de kans bestaat dat er het uitstekende deel van de spoelkern boven op de behuizing wordt geraakt. : huh
Met veel geluk vond ik een sloop-exemplaar, waar ik de spoel uit kon overzetten.
Maar ik heb de constructie eens bekeken, en het is niet denkbeeldig dat zo meer van deze Philipsen om het leven zijn gekomen.... :banghead:
Voorzichtig inschuiven dus.....

Freundlichem Grüss, TT toppie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
Meer
27 jun 2013 20:56 #33484 door TransistorTube
Sorry Paul,

Foutje mijnerzijds :banghead: ; uF in plaats van pF.......
De bedoeling is dat de geladen elco een vonkje kan trekken, om zo de tinhaartjes weg te branden.

vriendelijke groeten, TT. toppie

Meer
27 jun 2013 20:38 #33482 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Philips portable
470 pF? of uF....

Gr. Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TransistorTube

Meer
27 jun 2013 20:35 #33480 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Philips portable
Bedankt!

Die OC170's hadden allemaal sluiting, en heb ze "schoongeblazen"met een dikke opgeladen elco.
Werkt als volgt: basis, emmitor en collector samennemen.De 4e aansluiting, de massa apart houden.
Dan de elco van zeg 470pF(opgeladen aan een 9 volts batterijtje)Ontladen op de samengenomen basis, emmitor, collector en op de massa.
De miniscule tinhaartjes branden dan weg, en miraculeus: De transistor blijft heel en werkt weer als nieuw!
Voor het gemak de - aan massa, de + op de 3 samengenomen pootjes van de zieke tor.....
Niet vergissen in de aansluitingen, dan is de transistor direct naar z'n grootje :P
Dus niet weggooien die AF 116's, OC170's en OC171's!

Dit moet in een extra bijlage op dit forum: Tips & Truks. Kan dit geregeld worden? :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TransistorTube

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
Meer
27 jun 2013 19:01 - 27 jun 2013 19:03 #33473 door TransistorTube
hallo Klaas! :)

Mooi toestel, is eerste transistor-portable van Philips met FM. 1959......
Ik bezit em zelf ook, en heb er een spoel in moeten vervangen, voor de rest o.k. :smilythumb:

Probleem bij deze transistoren is bekend... :(
Vroeg of laat krijg je sluiting in deze torren, maar er is een oplossing: toppie Vaak kun je de boel weer aan de praat krijgen door de massa-aansluiting van de transistor door te knippen, die ligt gekoppeld aan de behuizing.
Maar er is nog een andere truuk. Op internet gevonden, en met succes uitgetest op een Grundig TeddyBoy transistor, deze zit vol met OC170's....
Speelt al 3 jaar weer als nieuw! beer
Die OC170's hadden allemaal sluiting, en heb ze "schoongeblazen"met een dikke opgeladen elco.
Werkt als volgt: basis, emmitor en collector samennemen.De 4e aansluiting, de massa apart houden.
Dan de elco van zeg 470pF(opgeladen aan een 9 volts batterijtje)Ontladen op de samengenomen basis, emmitor, collector en op de massa.
De miniscule tinhaartjes branden dan weg, en miraculeus: De transistor blijft heel en werkt weer als nieuw!
Voor het gemak de - aan massa, de + op de 3 samengenomen pootjes van de zieke tor.....
Niet vergissen in de aansluitingen, dan is de transistor direct naar z'n grootje :P
Dus niet weggooien die AF 116's, OC170's en OC171's!

Vriendelijke groeten, TrannieTube-Oane.
Laatst bewerkt 27 jun 2013 19:03 door TransistorTube.

Meer
27 jun 2013 13:54 #33468 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Philips portable
De misterieuze mini haartjes in de OC transistoren......

: bedtime Ik lig er geloof ik maar niet wakker van.

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena