Radio's van 1950 tot 1970
Video van de lezing Bernard Terlingen over de F8X82A
22 apr 2013 17:43 #31245
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Video van de lezing Bernard Terlingen over de F8X82A
Even een aanvulling op de toonregeling: De Fidelita stand werkt bij dit meubel NIET bij stereo weergave. Het gehele radiodeel inclusief toonregeling enz. wordt geheel buitenspel gezet bij stereo. Met Huub kan ik het ook wel eens zijn. Als je er te dichtbij staat straalt het geheel te direct op je af.
Het is me trouwens opgevallen dat de akoestiek van die ruimte ook niet al te best is. Hoog en midden blijken in die ruimte erg prominent aanwezig.
Beste Ben: Een beetje minder mag ook wel hoor. Om het NGG onprofessioneel te noemen vind ik nou niet zo gepast. Er zijn minimaal twee mensen van ons die hun sporen op geluidsgebied ruimschoots verdiend hebben. Als je zo graag wil mopperen klop dan eens aan bij de mensen van de commerciële radiostations die ons de hele dag wanklanken met bonkende bassen en scherpe hoge tonen en muziek zonder dynamiek door de strot willen duwen. Het is trouwens wel tekenend dat iemand zich meteen aangesproken voelt.
Al met al toch een mooi verhaal van Bernard, hoewel ik toch een paar puntjes van kritiek had, o.a. over de dubbele smoorspoel in de schermroosters (deze werkt dus niet als transformator). Maar dit is zo specifiek Philips dat ik hem dit foutje graag vergeef. Ik had er enige tijd voor de demonstratie een uitgebreid telefonisch onderhoud met hem over en hij heeft zich er echt terdege en zeer enthousiast in verdiept. Hulde!
Groeten,
Peter
Het is me trouwens opgevallen dat de akoestiek van die ruimte ook niet al te best is. Hoog en midden blijken in die ruimte erg prominent aanwezig.
Beste Ben: Een beetje minder mag ook wel hoor. Om het NGG onprofessioneel te noemen vind ik nou niet zo gepast. Er zijn minimaal twee mensen van ons die hun sporen op geluidsgebied ruimschoots verdiend hebben. Als je zo graag wil mopperen klop dan eens aan bij de mensen van de commerciële radiostations die ons de hele dag wanklanken met bonkende bassen en scherpe hoge tonen en muziek zonder dynamiek door de strot willen duwen. Het is trouwens wel tekenend dat iemand zich meteen aangesproken voelt.
Al met al toch een mooi verhaal van Bernard, hoewel ik toch een paar puntjes van kritiek had, o.a. over de dubbele smoorspoel in de schermroosters (deze werkt dus niet als transformator). Maar dit is zo specifiek Philips dat ik hem dit foutje graag vergeef. Ik had er enige tijd voor de demonstratie een uitgebreid telefonisch onderhoud met hem over en hij heeft zich er echt terdege en zeer enthousiast in verdiept. Hulde!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
Onderwerp is gesloten.
22 apr 2013 16:45 #31244
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Video van de lezing Bernard Terlingen over de F8X82A
Ja Fidelita dat is ook een mooie HIFI
Stand Dat kan niet mis zijn
Susses verder . Huub
Stand Dat kan niet mis zijn
Susses verder . Huub
Onderwerp is gesloten.
22 apr 2013 15:31 #31243
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic Video van de lezing Bernard Terlingen over de F8X82A
Huub,
Daar zit wat in. Bij de deur klonk het vaak het mooist op alle fronten. Dus op enige afstand.
Volgende keer een rood/wit geblokt "do not cross" lint.
Op een enkele tijdspanne na stond de toonregeling op de Fidelita stand. Dus neutraal. De mooiste instelling eigenlijk.
Daar zit wat in. Bij de deur klonk het vaak het mooist op alle fronten. Dus op enige afstand.
Volgende keer een rood/wit geblokt "do not cross" lint.
Op een enkele tijdspanne na stond de toonregeling op de Fidelita stand. Dus neutraal. De mooiste instelling eigenlijk.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Onderwerp is gesloten.
22 apr 2013 07:58 - 22 apr 2013 08:11 #31238
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Video van de lezing Bernard Terlingen over de F8X82A
Ja dat meubel klinkt ook goed
wat Max alleen vergeten heeft voor de aan hoorders
Dat is Er had een voor span hekje op afstand om het meubel moeten zijn
Want het aanhoren van meubels en radio,s met meer luitsprekers
bvb op de zijkant Dat men deze behoort te beluisteren op een zekeren
Afstand en van voren Dat als men even voorbij loopt dat krijgt men ook
BVB de hogentonen luitsprekers eerder in het gehoor
En vergeet ook niet Dat OTL versterkers het Geluid bisonder SNEL uitstralen
er zijn ook minder Filters aanwezig . Maar de snelheid is meer
als Laagohomige sistemen de uitgangs travo Remt het sinjaal
Transistor apperatuur heeft dat ook veel sneller dat de pulzen gaan uitstralen
Het is ook zoo dat OTL en transistor apperatuur minder goed zijn voor de oortjes
Met veel kracht Wat ik wel vind bij hoogohmige sisstemen van philips
Dat ze bvb als koppel condensators en meer degelijke volgede serie lijnen .
Keramiche condensators gebruiken en dat verscherpt ook het midde gebied
Ik vervang deze voor gewoone exemplare en dat haalt de scherpte weg
Sommige radio,s van Philips ZIJN te scherp ook in het midde gebied
En dat de toonregeling betreft met de potmeter stand REGT op in de Midden
Daar zit veelal het goede regel gebied dus van regt uit ferkwentie
Soms ietsje meer basse en minder hoogten .Huub.J
Huub
wat Max alleen vergeten heeft voor de aan hoorders
Dat is Er had een voor span hekje op afstand om het meubel moeten zijn
Want het aanhoren van meubels en radio,s met meer luitsprekers
bvb op de zijkant Dat men deze behoort te beluisteren op een zekeren
Afstand en van voren Dat als men even voorbij loopt dat krijgt men ook
BVB de hogentonen luitsprekers eerder in het gehoor
En vergeet ook niet Dat OTL versterkers het Geluid bisonder SNEL uitstralen
er zijn ook minder Filters aanwezig . Maar de snelheid is meer
als Laagohomige sistemen de uitgangs travo Remt het sinjaal
Transistor apperatuur heeft dat ook veel sneller dat de pulzen gaan uitstralen
Het is ook zoo dat OTL en transistor apperatuur minder goed zijn voor de oortjes
Met veel kracht Wat ik wel vind bij hoogohmige sisstemen van philips
Dat ze bvb als koppel condensators en meer degelijke volgede serie lijnen .
Keramiche condensators gebruiken en dat verscherpt ook het midde gebied
Ik vervang deze voor gewoone exemplare en dat haalt de scherpte weg
Sommige radio,s van Philips ZIJN te scherp ook in het midde gebied
En dat de toonregeling betreft met de potmeter stand REGT op in de Midden
Daar zit veelal het goede regel gebied dus van regt uit ferkwentie
Soms ietsje meer basse en minder hoogten .Huub.J
Huub
Laatst bewerkt 22 apr 2013 08:11 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
Onderwerp is gesloten.
21 apr 2013 23:05 #31231
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Video van de lezing Bernard Terlingen over de F8X82A
En vergeet Hans niet! 
Ook Hans bedankt.
Ook Hans bedankt.
Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
21 apr 2013 23:04 - 21 apr 2013 23:27 #31230
door Bert Kn
Met alle respect maar met zo'n video filmpje met audio opname kun je in mijn ogen echt niet beoordelen hoe het klinkt.
Verder een opmerking betreffende het verhaal van Max als er bij mij iemand aan een van de toonregelaars draait hoor ik dat direct en grijp ik in om het te corrigeren.
Nogmaals ik kon er zelf helaas niet bij zijn en kan dan ook geen eigen oordeel geven.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Video van de lezing Bernard Terlingen over de F8X82A
René Daemen schreef
Het meubel klonk bij deze plaat best goed
Met alle respect maar met zo'n video filmpje met audio opname kun je in mijn ogen echt niet beoordelen hoe het klinkt.
Verder een opmerking betreffende het verhaal van Max als er bij mij iemand aan een van de toonregelaars draait hoor ik dat direct en grijp ik in om het te corrigeren.
Nogmaals ik kon er zelf helaas niet bij zijn en kan dan ook geen eigen oordeel geven.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 apr 2013 23:27 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman
Onderwerp is gesloten.