Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Video van de lezing Bernard Terlingen over de F8X82A

Meer
23 apr 2013 03:11 #31257 door admin
Ik denk dat alles nu wel zo een beetje gezegd en geschreven is. De mensen die aan de demonstratie gewerkt hebben, en het meubel uiteraard, hebben allemaal hun best gedaan om er een mooie demostratie van te maken. Ik denk dat dat gelukt is. Het kan altijd beter en mooier. En het iedereen naar de zin maken zal altijd lastig blijven.

Henk

Forumbeheer

Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 apr 2013 23:10 - 22 apr 2013 23:23 #31256 door maarten
Als eerste mijn diepe bewondering voor Bernhard Terlingen en mijn hartelijke dank voor het filmen van zijn lezing. Zijn er toevallig ook nog foto's van de schema's?

Verder vind ik het jammer dan een punt van kritiek toch wat uit de hand loopt en wil daar wel iets over kwijt.

Kritiek wordt tegenwoordig kennelijk vrij snel als afzeiken gezien of als sfeerverpester (*); ik denk eigenlijk niet dat dat nodig is. Kritiek leveren is een kunst, maar in ontvangst nemen zeker ook. NGG beheerst die kunst vast beter dan Ewbank, maar soms moet je je alsnog realiseren dat kritiek het feestje niet verpest, ook niet zo bedoeld is en bovendien vaak ook nog terecht (of het nu om essentiële aspecten van een lied gaat of zoals hier om een kleine misser in een overigens prima geslaagde demo).

(*) Vroeger werd er m.i. in electronica- en vaktijdschriften ook veel kritischer geschreven zonder dat daar meteen wat achter gezocht werd.
Laatst bewerkt 22 apr 2013 23:23 door maarten.
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 apr 2013 22:58 - 22 apr 2013 23:02 #31255 door Cees
Muziek, daar moet je jezelf eerst rustig in verdiepen, Jazz is nu eenmaal geen
James Last. Bepaalde soorten muziek moet je n.l eerst leren waarderen.
Dat gebeurd niet binnen enkele minuten.
Dus rustig de tijd daar voor nemen en GOED tot je laten komen, dus geduldig en
niet te gehaast er even naar luisteren.
Bekent is dat voor al het laag vanaf een zekere afstand van de L Spr optimaal
tot je komt. Dus inderdaad van af een ruime afstand minstens 5 of 6 meter
luisteren.
Nog een heel belangrijk aspect is dat de afstand van de L Spr van af een harde
muur niet klein moet zijn en zeker niet in een hoek plaatsen.
Minstens één meter van af een muur raam of uit een hoek opstellen.
Alleen op die manier kun je een goed oordeel vellen over de kwaliteit van
de muziek opname en de kwaliteit van de afspeel installatie.
Een slecht of verkeerd opgestelde goede installatie en een verkeerd gekozen luister
positie klinkt slechter als een minder goede installatie die goed is opgesteld
en een goede luister positie.
Dus even één minuutje staan luisteren en er langs lopen is geen goede beoordeling.
Vr gr Cees.
P.S: Nogmaals mijn dank voor het leerzame filmpje en alle belangeloze inzet die
men er voor heeft gedaan.
Laatst bewerkt 22 apr 2013 23:02 door Cees. Reden: zin er bij gezet
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 apr 2013 21:23 #31252 door peter1952
En ik vind dat de beledigingen aan het adres van het NGG wel lang genoeg geduurd hebben. Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die het werk van de NGG wel kunnen waarderen.
Ik wilde er nog wat bij schrijven, maar dat doe wel even persoonlijk via de mail, lijkt me beter.
Misschien beter dat de draad gesloten wordt. Het was een prachtige dag en dat wordt dan even door één persoon verpest.

Groeten
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 apr 2013 20:18 - 22 apr 2013 20:53 #31249 door Ben Dijkman
Zo is het wel genoeg..het is me nu wel volkomen duidelijk hoe het NGG in elkaar zit.
Ik ben een illusie armer, en jullie weer 1 rijker : bedtime

Handtekening
Laatst bewerkt 22 apr 2013 20:53 door Ben Dijkman.
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 apr 2013 19:21 - 22 apr 2013 19:27 #31247 door NGG
Klopt Peter. Er zijn echter ook enkele platen mono gedraaid en dan vindt ik "Fidelita" de mooiste instelling. Maar da's persoonlijk. Stereo gaat inderdaad via het linkerdeel van het meubel, dus via de zwarte glasplaat.
Switchte regelmatig van mono naar stereo. En tussendoor soms Hilversum 4. Ook mono natuurlijk.

Het was inderdaad bijzonder Bernard zo begeesterd over Philips te horen praten! Wie had dat amper een half jaar geleden kunnen bevroeden?
Een eenmalig uitstapje zullen we maar zeggen.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 22 apr 2013 19:27 door NGG.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena