Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Radio ontvangst op de midden golf

Meer
20 apr 2013 22:55 #31191 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Radio ontvangst op de midden golf
Daarom kun je bij veel radio's een lipje verzetten waarmee je bewerkstelligt dat de
FM antenne tevens als AM antenne kan dienen.
Bij de d.m.v een knop richtbare ferriet antenne kun je de ferriet antenne uit zetten.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 apr 2013 05:46 #31168 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Radio ontvangst op de midden golf
De meesten zweren bij een langdraadantenne en daar is helemaal niets mis mee. Een spriet antenne buiten zou het volgens een vroeger verhaal in Radio Bulletin zelfs beter doen dan een laaggeplaatste draad antenne.

Ik had eens "even" een antenne nodig om een radio te testen en stak toen als nood de middenpen van de plug van mijn twee - meter antenne in de antennebus (mantel coax niet aangesloten). Tot mijn verrassing had ik een zeer goede en storingsvrije ontvangst! De antenne mast was maar ongeveer 3 à 4 meter hoog en zat aan de gevel, naast het raam van mijn hobbykamer. Met andere toestellen had ik hetzelfde resultaat. Aansluiten van de mantel gaf veel mindere ontvangst.

De antenne is er niet meer, maar er komt een FM antenne voor in de plaats en dan ga ik dat ook eens proberen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
19 apr 2013 07:31 - 19 apr 2013 07:32 #31148 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Radio ontvangst op de midden golf
Als de radio niet zoo goed ontvangt
Dan zou men eerst een en paar buisjes
kunnen proberen en vergeet ook de gelijk richter niet
huub
Laatst bewerkt 19 apr 2013 07:32 door Huub.

Meer
18 apr 2013 23:36 - 18 apr 2013 23:46 #31142 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Radio ontvangst op de midden golf
Dat noemden wij een "fluit filter", het filtert stoor signalen die waak klinken als
fluit of tsjilp geluidjes weg. Niet aan draaien, kan alleen m.b.v af regel apparatuur
goed af geregeld worden, door een ervaren persoon.
Maar in de fabriek is dat al gedaan.
Wat betreft de antenne, als er een zolder is maak dan op zolder die antenne, dan zal
je ook niet gauw last hebben van de bliksem. Tsja, in of zelfs bij een betonnen gebouw
als een flat, zul je nooit veel kunnen ontvangen.
Het beton ijzer dat verbonden is met de aarde werkt als een afgeschermde kooi, die
bijna alle radio signalen tegen houd.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 18 apr 2013 23:46 door Cees. Reden: spel fout correctie

Meer
18 apr 2013 23:17 #31141 door Ouwe Schipper
Het vervelende van een goede antenne is, dat naargelang die beter functioneert voor radio ontvangst, een onweersbui er ook meer vat op heeft. Wat Leonardo beschrijft klopt dus wel helemaal, maar de beveiligingen werken alleen voor inductie- verschijnselen of neven- inslagjes. Bij een volle inslag zou de draad van 2 1/2 Qmm simpelweg verdampen; de aardleiding die je nodig hebt om zulk geweld buiten te houden moet apart voor dat doel geslagen worden met draad van 25 Qmm en de schakelaar hoort minstens een meter buitenshuis..... Maar goed, een draad die zo goed mogelijk vrij hangt van muren, dakgoten en dergelijke en verder zorgvuldig geïsoleerd wordt zal een prima antenne opleveren
Verder: inderdaad is het verstandigste wat je kunt doen met afregel- organen zoals kerntjes met schroefdraad: eraf blijven
Nico
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arjenm

Meer
18 apr 2013 20:07 #31138 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic Radio ontvangst op de midden golf
Hoi bedankt voor je advies,,alle papier condensatoren en verlopen weerstanden heb ik vernieuwd
Alle spanningen op de buizen zijn weer oké
Waar ik nog wel mee zit is het volgende er zitten nog 2 keramische condensators c4 en c 42 in de antenne kring die zijn behoorlijk capaciteit loos
Dit zou de ontvangst ook niet tegoeden komen denk ik
D'r arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Gemaakt door Kunena