Radio's van 1950 tot 1970
erres KY515 brom
24 mrt 2013 19:28 #30107
door arjenm
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
Beantwoord door arjenm in topic erres KY515 brom
hoi henk, bedankt voor het aanbod maar ik heb ze nog liggen 47 micro F elcotjes ik had er extra bestelt voor de revisie van mijn b7x72a,en mijn vorig project bx350a daar zitten ze ook in.
ik ga ze weer netjes in de bestaande behuizing bouwen dat is toch het mooist net als in mijn vorige projecten
het is wel eens goed om zonder live view schema te werken dan moet je die grijze massa in je hooft toch nog al laten werken om te ontdekken wat de juiste ctjes of weerstanden zijn
jullie allemaal weer bedankt voor het mee denken het gaat wast weer wel lukken je horen er weer van
zie bijlage
ik ga ze weer netjes in de bestaande behuizing bouwen dat is toch het mooist net als in mijn vorige projecten
het is wel eens goed om zonder live view schema te werken dan moet je die grijze massa in je hooft toch nog al laten werken om te ontdekken wat de juiste ctjes of weerstanden zijn
jullie allemaal weer bedankt voor het mee denken het gaat wast weer wel lukken je horen er weer van
zie bijlage
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc
- [Marc]
-
Minder
Meer
24 mrt 2013 17:30 #30101
door Marc
Beantwoord door Marc in topic erres KY515 brom
Ik heb wel vaker een Elko gezien waar 3 draden uit kwamen en als het goed is is de grijze draad idd de MASSA.
Maar loop even de grijze draad na totdat deze ergens gesoldeerd zit en vandaar weer verder zoeken .
Dit kun je ook doen met de andere 2 overgebleven bedrading zo voorkom je gevaarlijke situaties .
Sterkte ermee en ik lees het wel weer.
En top van Henk om 2 elkos te verzenden.
Grt Marc
Maar loop even de grijze draad na totdat deze ergens gesoldeerd zit en vandaar weer verder zoeken .
Dit kun je ook doen met de andere 2 overgebleven bedrading zo voorkom je gevaarlijke situaties .
Sterkte ermee en ik lees het wel weer.
En top van Henk om 2 elkos te verzenden.
Grt Marc
24 mrt 2013 16:14 #30100
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic erres KY515 brom
Arjen, ik kan eventueel wel 2 elcootjes van 47uF - 450volt opsturen.
Henk
Henk
Henk van 't Kruis
24 mrt 2013 15:19 - 24 mrt 2013 15:23 #30092
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic erres KY515 brom
Hallo Arjen,
Je hebt gelijk, de behuizing van de elco C39-C40 ligt NIET aan het chassis. Ik haal steeds
de schema's van vóór en na serienr. 2000 door elkaar.
De aluminium huls is daarom idd geïsoleerd van het chassis door middel van een isolatiering.
Bedoel je dat er echt drie aparte draden uit de elco komen? Dan is één van de drie de
gezamenlijke min en zijn de overige twee draden de plussen van de C39 en de C40.
En volgens het schema tot 2000 is de 100 uF elco (de C41) inderdaad op de zelfde min aangesloten (de min van de radio is de middenaftakking van de secundaire hoogspanningswikkeling).
De plus van de 100 uF elco is in dit geval met het chassis verbonden.
Ik heb nog nooit zo'n elco gezien waar drie draden uit komen. Maar mogelijk wijkt Erres in
details net even af van Philips....
In dit geval zou ik de aluminium elco vervangen door twee moderne elco's van 47 uF - 450 Volt
en ze net zo aansluiten als het nu zit:
Dus alle minnen (van de C39-C40 en C41) met de min van de radio (= middenftakking van S62-S63) verbinden en
de 2 plussen van de nieuwe elco's aansluiten op de punten zoals het nu ook aangesloten zit
volgens het schema van vóór nr. 2000.
Dan moet volgens mij de brom verholpen zijn.
Groeten, Hans
Je hebt gelijk, de behuizing van de elco C39-C40 ligt NIET aan het chassis. Ik haal steeds
de schema's van vóór en na serienr. 2000 door elkaar.
De aluminium huls is daarom idd geïsoleerd van het chassis door middel van een isolatiering.
Bedoel je dat er echt drie aparte draden uit de elco komen? Dan is één van de drie de
gezamenlijke min en zijn de overige twee draden de plussen van de C39 en de C40.
En volgens het schema tot 2000 is de 100 uF elco (de C41) inderdaad op de zelfde min aangesloten (de min van de radio is de middenaftakking van de secundaire hoogspanningswikkeling).
De plus van de 100 uF elco is in dit geval met het chassis verbonden.
Ik heb nog nooit zo'n elco gezien waar drie draden uit komen. Maar mogelijk wijkt Erres in
details net even af van Philips....
In dit geval zou ik de aluminium elco vervangen door twee moderne elco's van 47 uF - 450 Volt
en ze net zo aansluiten als het nu zit:
Dus alle minnen (van de C39-C40 en C41) met de min van de radio (= middenftakking van S62-S63) verbinden en
de 2 plussen van de nieuwe elco's aansluiten op de punten zoals het nu ook aangesloten zit
volgens het schema van vóór nr. 2000.
Dan moet volgens mij de brom verholpen zijn.
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 24 mrt 2013 15:23 door Johannes.
24 mrt 2013 11:35 #30080
door arjenm
mvg arjen meulmeester
Beantwoord door arjenm in topic erres KY515 brom
hallo hans,bedankt voor je uitleg
alleen de behuizing van de voeding elco is geen massa voor de elco,s de behuizing is geisoleert van het chassis er zit een isoplaatje tussen vast gezet met 2 boutjes en geen moer
daarom dacht ik waar is die derde draad (grijs) voor volgens mij voor de 100 elco onder het chassis en is dan tevens massa ???
: huh
gr arjen
alleen de behuizing van de voeding elco is geen massa voor de elco,s de behuizing is geisoleert van het chassis er zit een isoplaatje tussen vast gezet met 2 boutjes en geen moer
daarom dacht ik waar is die derde draad (grijs) voor volgens mij voor de 100 elco onder het chassis en is dan tevens massa ???
: huh
gr arjen
mvg arjen meulmeester
24 mrt 2013 09:48 - 24 mrt 2013 09:50 #30073
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic erres KY515 brom
Hallo Arjen,
Wel leuk dat Henk vroeg of de radio van vóór of na serienummer 2000 is....
Een toestel tot 2000 heeft idd die extra (ontkoppel) elco van 100 uF - 12,5 V.
Deze is onder het chassis geplaatst en staat dus los van de afvlak-elco van 50-50 uF.
Ik ben er van overtuigd dat je daar de oorzaak van de brom moet zoeken. Het eenvoudigst
is het om die beker-elco te vervangen door een goed exemplaar. Je kunt ook twee
moderne elco's van 47 uF / 450 volt onder het chassis monteren. Ruimte is daar voldoende.
Let daarbij goed op de plus en de min van die elco´s.
Maar voordat je een heleboel overhoop haalt, zou ik eerst controleren of de oude elco
wel goed contact maakt met het chassis. Goed blank schuren en terug monteren en de grote
moer stevig vastdraaien.
Het aluminium huis van de elco is namelijk de massa. De twee draden die aan de onderkant
uit komen zijn de elco's C39 en C40 uit het schema.
Als de radio daarna nog steeds bromt weet je zeker dat de elco kapot is. Succes gewenst!
Groeten, Hans
Wel leuk dat Henk vroeg of de radio van vóór of na serienummer 2000 is....
Een toestel tot 2000 heeft idd die extra (ontkoppel) elco van 100 uF - 12,5 V.
Deze is onder het chassis geplaatst en staat dus los van de afvlak-elco van 50-50 uF.
Ik ben er van overtuigd dat je daar de oorzaak van de brom moet zoeken. Het eenvoudigst
is het om die beker-elco te vervangen door een goed exemplaar. Je kunt ook twee
moderne elco's van 47 uF / 450 volt onder het chassis monteren. Ruimte is daar voldoende.
Let daarbij goed op de plus en de min van die elco´s.
Maar voordat je een heleboel overhoop haalt, zou ik eerst controleren of de oude elco
wel goed contact maakt met het chassis. Goed blank schuren en terug monteren en de grote
moer stevig vastdraaien.
Het aluminium huis van de elco is namelijk de massa. De twee draden die aan de onderkant
uit komen zijn de elco's C39 en C40 uit het schema.
Als de radio daarna nog steeds bromt weet je zeker dat de elco kapot is. Succes gewenst!
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 24 mrt 2013 09:50 door Johannes.