Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Probleem met voeding B7X83A

Meer
29 jan 2013 19:53 - 29 jan 2013 20:08 #27564 door Philip
Beantwoord door Philip in topic Probleem met voeding B7X83A
Hallo Pim

Waarom de trafo stuk ?? onbelast geeft een voedings-gedeelte altijd een hogere spanning.

Ik denk eerder dat er wat mis is in je eindtrap .

Toen heb ik de ECC83 en de 2x EL86 erin gezet en er een luidspreker op aangesloten. Dat was geen succes,

Kijk of er wat aan de hand is in dat gedeelte en haal eens de EL 86 eruit en of vervolgens de tweede

zet daarna de eerste terug ,zo kom je in het gedeelte waar de fout kan zitten.

Meet ook via een ohm-meter je eindtrafo,s door als deze erin zitten.

Moeilijk om zo even te zeggen waar de fout zit,mogelijk een teerdot over de uitgang???.

Anders we horen meer van je .met groeten Philip

Philip
Laatst bewerkt 29 jan 2013 20:08 door Philip.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hoedendoosch

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
29 jan 2013 19:36 #27562 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Probleem met voeding B7X83A
In deze radio horen in ieder geval 2x 8024N/678 schaallampjes. Dit zijn matte lampjes met een zwart hoedje (hoedje is zwarte verf die geen licht doorlaat).

Bijlagen:

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
29 jan 2013 16:40 - 29 jan 2013 16:52 #27555 door Hoedendoosch
Probleem met voeding B7X83A werd gestart door Hoedendoosch
Hoi,

ik ben al enkele avonden bezig met mijn B7X83A. Eerst heb ik alle belangrijke weerstanden nagemeten en deze vervangen indien verlopen. Ook zijn de teercondensatoren vervangen door mosterdcondensatoren. Tenslotte heb ik de elco's vervangen door nieuwe (geen new old stock, maar nieuwe van Conrad). Na deze klus en het nalopen van de bedrading heb ik de radio onder spanning gebracht met alleen de EZ81 erin. Dat ging goed, de schaalverlichting brand. Toen heb ik de ECC83 en de 2x EL86 erin gezet en er een luidspreker op aangesloten. Dat was geen succes, want een hoog fluitend geluid dat in toonhoogte toeneemt. Dus maar snel de stekker eruit. Buizen eruit, en alleen de EZ81 erin. En gaan meten bij de voedingscondensatoren: Daar zou 270 en 280 volt moeten meten. Echter meet ik op beide punten 330 volt. De EZ81 uitwisselen geeft geen verandering. Spanningscarrousel staat op 245 volt. De spanningscarrousel op 220 volt geeft zelfs 360 volt op de voedings-weerstanden. Of is dit een gevolg van het onbelast zijn van de voeding ? Alle buizen zijn immers verwijderd, uitgezonderd de EZ81. Of is de trafo stuk ?

Pim

Bijlagen:
Laatst bewerkt 29 jan 2013 16:52 door Hoedendoosch.

Gemaakt door Kunena