Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

h4x73a teerpotten vraag

Meer
22 jan 2013 23:18 - 22 jan 2013 23:21 #27371 door eddraket
Beantwoord door eddraket in topic h4x73a teerpotten vraag
Hallo, even een check dubbel check. Ik heb op johns radioweb de complete documentatie van de H4X73A gevonden.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik c42,c44,c45,c46,c34,c39,c48 en c 27 moet vervangen.
Alleen bij c 27 kan ik niks vinden in de lijst en op het originele onderdeel staat niks beschreven. Kan iemand mij vertellen wat ik daar als vervangend onderdeel moet solderen? Ook staan er geen voltages in de lijst, maakt dit niks uit?
En ik vraag me af of ik niks over het hoofd zie? Als de radio nu toch open ligt kan ik het maar beter meteen goed doen. Nog meer dingen die belangrijk om te vervangen zijn?
groeten Edwin
Laatst bewerkt 22 jan 2013 23:21 door eddraket.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jan 2013 08:12 #27258 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic h4x73a teerpotten vraag
Hallo Ed

DE teerpotten hoef je niet te meten meestal lek na bijna 60 jaar
ik doe dat ook niet meer je laat er een paar in zitten en over een maand moet ie weer open
omdat die teerpot toch problemen geeft
Als je de Volledige documentatie hebt kijk je bij de bedradigs schema dat is het blad weer alle onderdelen net als onder in het service luik zit die zie je de teercondensators zitten
maak je vinger even nat en haal even over de condensator heen dan haal je vuil weg en komt de tekst duidelijk te voorschijn of even draai aan de condensator tot je iets ziet als het weg is kun je op de bedrading schema zien welke het is c7bvb kijk je in je onderdelen lijst 47000pf dan weetje de waarde van
dud 1 eruit solderen en de andere meteen erin anders weetje het niet meer en maak je fouten
de condensatoren met hoge waardes zeker vervangen een teerpot van 270 pf kan je laten zitten zeker als het laag spenning is maar ronde de El 84 eabc 80 koppel condensator de uitgangs trafo
en de toon regelcircuit die graag vervangen en de elcootjes op de eabc 80 4 uf en op de EL 84 50 uf mag 47 uf zijn vervangen.
Succes. met de revisie als je het goedgedaan heb heb je een leuke goedklinkende radio
Mvg René Daemen

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: eddraket

Meer
20 jan 2013 23:17 #27252 door eddraket
Beantwoord door eddraket in topic h4x73a teerpotten vraag
Dank jullie wel voor de goede en uitgebreide uitleg! Ik ga speuren voor de oude platen met schellak.
Ik heb ook nog een stapel oude platen die wel "op" mogen.
Dat hele technische verhaal over dat doormeten dat kan ik niet echt volgen. Wel duidelijk is dat al die teerpotten en de zgn ratel condensator vervangen moeten worden. Ik heb er een schema bij gevonden maar eerlijk gezegd kan ik daar niet echt wijs uit. Ik heb op de teerpotten gekeken maar de tekst die daar op staat is niet of bijna onleesbaar. Hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen?

Meer
19 jan 2013 22:57 #27212 door Cees
Beantwoord door Cees in topic h4x73a teerpotten vraag
Nico,
Als de koppel C naar de eindbuis lekt dan hoor je dat goed.
Als het geluid echt heel goed is dan zal er geen lek zijn.
De oude teerknol papier C's hadden toen ze nieuw waren ook al
een zeer hoge lek weerstand. Dat was op zich niet schadelijk.
Een heel enkele keer komt het voor dat de teerknol C's allemaal
nog goed zijn.
Staat zo'n radio in een droge warme ruimte dan zou ik mij daar niet
zoveel zorgen over maken.
Wel natuurlijk die ene C die op de UGT zit gemonteerd even vervangen.
Vr gr Cees.

Meer
19 jan 2013 17:22 #27196 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic h4x73a teerpotten vraag
Hallo Edwin,

Als je al oude gebruikte single's hebt die al wat vervormt klinken op een stereo speler
kun je gerust op dit spelertje draaien vaak de populaire singles zijn al versleten
omdat kinderen met een versleten naald draaide. beetje grijsgedraaide singles kun je hier nog op af spelen
en mag best 60er jaren zijn zolang geen stereo platen zijn. van mij mag wel platen van K.Tel dat waren al waardeloze persingen van 10a 12 nummers op 1 kant en klankkleur flink af gesneden
Supertramp moetje niet op afdraaien gaat die plaat stuk
vaak zit de originele speler ernog in en is het element vervangen door Ag3016 GP316 of AG2230 stereo
ag2235 mono GP230 GP 235 dit waren service elementen van philips de laatste 2 mochtje stereo platen op afspelen doet dit niet met deze speler van 12 gram.
De Radio zou ik persoonlijk alle teerknollen verwijderen en vervangen door moderne polyester condensatoren
ook composiet weerstanden en kleine elko's vervangen het geluid wordt er veel beter door
die zwarte teerpotten heb hun leven gehad en zijn uitgeput en overleden.
Zoals René melde kijk voor mono plaatjes en draai hier op af ook jaren 60 kan wel in de jaren 60 werd deze speler ook nog gebruikt en zowel radio men verdiende nog niet veel om het spul te vervangen
dat werd aantrekkelijker toen stereo betaalbaarder werd en vele portabele stereo grammofoon op de marktkwam.
Let op Géén Jaren 70 op draaien of het exemplaar moet al beschadigd zijn maar niet je goeie platen op afspelen
na spelen de toerenknop op 0 anders wordt het aandrukwieltje plat
Succes met de speler
MVg René Daemen

René Daemen

Meer
19 jan 2013 15:11 #27195 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic h4x73a teerpotten vraag
Hallo Edwin,

De H4X73A werd in 1957/58 standaard geleverd met platenspeler AG2012 en kristalelement AG3010.
Controleer de typenummers.
Na vijf jaar zal het element geheel verzeept zijn, en dus geen geluid meer kunnen afgeven.
Laat staan na 55 jaar.
Het is dus goed mogelijk dat er nu een andere platenspeler en/of element is ingebouwd.

Is dat het geval dan zou het geheel wel eens later aangepast kunnen zijn.
Misschien zelfs met een stereo-element. Als dat zou kunnen.
Maar hoe dan ook, zoals al gezegd, niet hoger dan 4,5 gram.
De radio zelf is mono. Dus stereoweergave gaat niet.

Het gaat dus nu om beide typenummers.

Groet,
Han

Gemaakt door Kunena