Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

h4x73a teerpotten vraag

Meer
19 jan 2013 13:50 - 19 jan 2013 13:53 #27193 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic h4x73a teerpotten vraag
"Als de radio naar behoren werkt...."
Ja en dat is nu net de vraag: hoe weet je dat? Gewoon áánzetten en konstateren dat er een goed geluid uitkomt is niet genoeg. Het meest kritische punt is de koppelcondensator tussen anode LF buis en stuurrooster eindbuis. Die condensator moet onvoorwaardelijk en absoluut lekvrij zijn, anders gaat de eindbuis teveel stroom trekken. Dan kan er van alles en nog wat sneuvelen, de boel kan zelfs in de fik gaan.... In nogal wat toestellen zit een condensator van anode eindbuis naar aarde. Zelfde effect met minder risico bereik je door die condensator van aarde los te koppelen en parallel te schakelen aan de primaire van je uitgangstrafo
Schermrooster ontkoppel- C voor de HF, meng- en MF buis mag ook niet lekken, dat gaat ten koste van de versterking en HF ontkoppeling. Je meet het door die buizen eruit te trekken en de condensator(en) aan de aardzijde los te maken. Weerstand van 560K eraan naar aarde, toestel aanzetten en de spanning over die weerstand meten. Hoort nul volt te zijn en te blijven.
Maar uit pure veiligheids overweging zou ik die C's hoe dan ook vervangen (en dan opnieuw meten of de vervangers wèl lekvrij zijn)
Nico
Laatst bewerkt 19 jan 2013 13:53 door Ouwe Schipper.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: eddraket

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
19 jan 2013 13:22 - 19 jan 2013 13:30 #27192 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic h4x73a teerpotten vraag
Hoi Edwin.

Een: doe het ook voor de veiligheid.
Twee: op dit forum zijn de meeste van mening van niet.
Er zijn in het verleden al veel discussie over geweest.
Je platenspeler is bovendien erg eenvoudig en inderdaad
met een naalddruk van 12 gram. Maximale naalddruk voor
stereo platen is toch wel vier gram. Als je stereo
plaatjes hebt waar je niet zuinig op bent kan je ze best
wel afspelen. Eer dat je de slijtage/beschadiging hoort
duurt het nog wel even. Maar als je stereo platen (na 1960)
hebt waar je zuinig op bent, gebruik die alleen op een goede
platenspeler met een stereo element en een naalddruk niet
hoger dan 4,5 gram.
Het is natuurlijk ook leuk om mono platen te gaan zoeken
bij je radio-grammofoon. Singels en 78 toeren platen (heb je
een kantelelement met twee naalden?) bijvoorbeeld, en de
meeste 25 cm lp's. Die horen er echt bij.
Inderdaad is het vinyl van platen uit de jaren 50 anders dan
vanaf ongeveer 1960 (het verschil is hard en zacht vinyl;
oftewel slijtage door breuk of slijtage door vervorming,
dit laatste geeft inderdaad een aanzicht van grijs worden,
bij de harde 50er jaren platen zie je dat grijs worden niet
gebeuren). Een verkeerde of versleten naald is ook desastreus.
Gebruik geen 78 toeren naald bij 33/45 toeren platen.

:thumbsup:
Laatst bewerkt 19 jan 2013 13:30 door brcf01.

Meer
19 jan 2013 13:21 - 19 jan 2013 13:30 #27191 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic h4x73a teerpotten vraag
Als het een mono element is: dat klinkt heel slecht en je ziet je platen letterlijk grijs worden. Ik heb een paar jaren 60 mono singletjes en als je daar herhaaldelijk een stukje van afspeelt met 15g naalddruk, dan zie je dat letterlijk grijs worden.
Als het een stereo element is: ik zou het niet doen, de slijtage is evengoed torenhoog. De jaren '60 pickupjes zijn ook niet al te gunstig maar minder slecht. Al die versleten platen die je in de kringloop tegen komt, zijn naar mijn idee versleten door herhaaldelijk draaien met te hoge naalddruk.

De eerste series vinyl platen waren harder dan de latere stereo platen, daarom was dat toen mogelijk.
Kortom: harde jaren '50 schellak en vinylplaten kun je afspelen, vanaf grofweg de jaren '60 niet meer.

Eind jaren '60 vond je op de hoes nog wel eens de melding 'a tracking force of less than 4g is recommended' en in de jaren '70 was de naalddruk van 2,5g of minder de standaard voor slijtagearme weergave.

Wat papiercondensatoren betreft:
heel soms kom je een toestel tegen waarvan de teerknollen nog daadwerkelijk in bruikbare staat zijn. Ik heb een BX680a gehad in volkomen originele staat, die perfect speelde zonder vervorming of andere vreemde verschijnselen, met alle originele teerknollen er in... Die heb ik origineel gelaten en vele tientallen uren gebruikt.
Maar dat is een uitzondering. In de meeste toestellen moet je de koppelcondensator en ratelcondensator (indien aanwezig) altijd vervangen, en die van anode eindbuis naar massa ook. Als daar wat mee fout gaat, levert dat grote schade op.
De rest zou je kunnen laten zitten als het goed werkt, maar laat de radio dan nooit onbewaakt spelen.

.
Laatst bewerkt 19 jan 2013 13:30 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: eddraket

Meer
19 jan 2013 12:48 #27185 door eddraket
h4x73a teerpotten vraag werd gestart door eddraket
Na een 2 avonden aan het klussen heb ik nog wat vragen overgehouden. Beter vragen dan onderdelen lijkt me ;). Vraag 1: Als de radio naar behoren werkt moeten de teerpotten dan ook vervangen worden? Hij klinkt goed en ik ben nergens zwarte troep van deze potten tegengekomen.
Vraag 2: Kan ik gewoon stereo platen op deze speler af draaien zonder schade aan deze platen? (12 gram naalddruk is best veel)
groet Edwin

Gemaakt door Kunena