Radio's van 1950 tot 1970
BX998A-restauratie
26 mei 2013 12:51 #32285
door Bert Kn
Henk,
Dat zelfde probleem had ik ook met de FX997A welke naar mijn schoonzus gaat.
oorzaak was het gedeeltelijk losraken van de conus.
Dat heb ik als volgt opgelost.
in de rand van het frame van de speaker heb ik met een klein kwastje heel licht verdunde houtlijm gesmeerd en was het probleem opgelost.
De radio is overigens weer zeer mooi geworden.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic BX998A-restauratie
Henk schreef
Een ander probleempje was het rommelen van de Basspeaker. Had al eerder een andere luidspreker geprobeerd zonder resultaat. Nog maar weer eens een andere uit de FX995A erin gezet en jawel hoor het was over.
Henk,
Dat zelfde probleem had ik ook met de FX997A welke naar mijn schoonzus gaat.
oorzaak was het gedeeltelijk losraken van de conus.
Dat heb ik als volgt opgelost.
in de rand van het frame van de speaker heb ik met een klein kwastje heel licht verdunde houtlijm gesmeerd en was het probleem opgelost.
De radio is overigens weer zeer mooi geworden.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 mei 2013 19:32 #32235
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic BX998A-restauratie
Het is weer een plaatje :thumbsup:
Gr. Bart
Gr. Bart
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
25 mei 2013 18:17 - 25 mei 2013 18:18 #32226
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX998A-restauratie
Het is alweer lang geleden, de radio heeft lange tijd staan te wachten om het geheel af te ronden. Ondertussen de kast e.d. in orde gemaakt.
Er waren nog een aantal kleine probleempjes. Het eerder vermelde hoog was niet in orde en ik kon de oorzaak niet vinden. Heb dus even een paar andere ogen laten kijken (P. Boin). Ik had dus een voedings- weerstand van 100K gemonteerd en dat had 10K moeten zijn. Hierdoor kreeg de EBL41 en de ECC83 een te lagen anode spanning.
Later weer eens verder gegaan en had nu zin om het af te maken. De bandbreedte regeling van de hoge tonen en de MG moest nog van een nieuw draadje worden voorzien.
Een ander probleempje was het rommelen van de Basspeaker. Had al eerder een andere luidspreker geprobeerd zonder resultaat. Nog maar weer eens een andere uit de FX995A erin gezet en jawel hoor het was over.
Als laatste trilde de EM34 wat en sloot het oog wat minder op de FM, terwijl de MG geheel dicht ging.
Hier was spraken van een probleem bij de EF80. Condensator C155 was defect. Dit is een condensator die bij de FM-tuner zit en min of meer op en door het chassis steekt. Dit ook opgelost.
Hierna het geheel samengebouwd. De schaal is een replica van B. Dijkman. Een tip voor gebruik, polijst zelf nog even de gaten in het glas van de potmeters. Dit is nog enigszins scherp en kan, is dus gebeurt, het rubber beschadigen.
Fotoverslag van de restauratie
Er waren nog een aantal kleine probleempjes. Het eerder vermelde hoog was niet in orde en ik kon de oorzaak niet vinden. Heb dus even een paar andere ogen laten kijken (P. Boin). Ik had dus een voedings- weerstand van 100K gemonteerd en dat had 10K moeten zijn. Hierdoor kreeg de EBL41 en de ECC83 een te lagen anode spanning.
Later weer eens verder gegaan en had nu zin om het af te maken. De bandbreedte regeling van de hoge tonen en de MG moest nog van een nieuw draadje worden voorzien.
Als laatste trilde de EM34 wat en sloot het oog wat minder op de FM, terwijl de MG geheel dicht ging.
Hier was spraken van een probleem bij de EF80. Condensator C155 was defect. Dit is een condensator die bij de FM-tuner zit en min of meer op en door het chassis steekt. Dit ook opgelost.
Hierna het geheel samengebouwd. De schaal is een replica van B. Dijkman. Een tip voor gebruik, polijst zelf nog even de gaten in het glas van de potmeters. Dit is nog enigszins scherp en kan, is dus gebeurt, het rubber beschadigen.
Fotoverslag van de restauratie
Laatst bewerkt 25 mei 2013 18:18 door hkruis.
01 dec 2012 14:31 #24848
door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX998A-restauratie
Hoi Bert,
Je bent er snel bij!
Ik hoor het al: van 20Hz tot 20000Hz binnen 1dB.
Jou leiden ze dus niet om de tuin!!
Groet Frank
Je bent er snel bij!
Ik hoor het al: van 20Hz tot 20000Hz binnen 1dB.
Jou leiden ze dus niet om de tuin!!
Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
01 dec 2012 13:25 #24844
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic BX998A-restauratie
Henk en Frank.
Dan heb ik betreffende het volgende wat Frank schreef Dat hoort Bert echt niet, ongetwijfeld! nieuws.
Bert is wel op leeftijd maar hoort dat echt wel.
Hij kent zijn radio's alsof het zijn kinderen zijn! Haha.
Mg.
Bert.
Dan heb ik betreffende het volgende wat Frank schreef Dat hoort Bert echt niet, ongetwijfeld! nieuws.
Bert is wel op leeftijd maar hoort dat echt wel.
Hij kent zijn radio's alsof het zijn kinderen zijn! Haha.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
01 dec 2012 13:04 - 01 dec 2012 13:07 #24843
door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX998A-restauratie
Hoi Henk,
Dat hoort Bert echt niet, ongetwijfeld!
Maar wij weten wel beter!
Je hebt dus 2 toestellen staan.
Is het nu niet mogelijk om in de hogetonensignaal weg van iedere radio een signaal af te tappen en dat versterkt te beluisteren? Terwijl beide radio,s bv op dezelfde CD speler aangesloten zijn.
Of een generator om de versterking cq verzwakking te meten op diverse punten in het hoogkanaal.
Wel wat omslachtig, maar lokaliseren van het verschil is dan wel goed mogelijk.
Ik zou zoiets proberen.
En test de luidspreker ook even, misschien is de wizzer wel beschadigd en dan valt het hoog ineens weg.
Groet Frank
Dat hoort Bert echt niet, ongetwijfeld!
Maar wij weten wel beter!
Je hebt dus 2 toestellen staan.
Is het nu niet mogelijk om in de hogetonensignaal weg van iedere radio een signaal af te tappen en dat versterkt te beluisteren? Terwijl beide radio,s bv op dezelfde CD speler aangesloten zijn.
Of een generator om de versterking cq verzwakking te meten op diverse punten in het hoogkanaal.
Wel wat omslachtig, maar lokaliseren van het verschil is dan wel goed mogelijk.
Ik zou zoiets proberen.
En test de luidspreker ook even, misschien is de wizzer wel beschadigd en dan valt het hoog ineens weg.
Groet Frank
Laatst bewerkt 01 dec 2012 13:07 door Franc.