Radio's van 1950 tot 1970
BX998A-restauratie
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 dec 2012 12:47 - 01 dec 2012 12:50 #24836
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX998A-restauratie
Frank,
natuurlijk is Bi-Ampli een mooie oplossing. Radio klinkt ook heel erg goed, misschien ben ik wel te kritische. Ik heb de potmeters door NOS typen vervangen.
Als vergelijking heb ik hier nog even de BX998A van Bert staan, die heeft de originele trafo erin zitten en klinkt in het hoog veel beter.
Als hij het nu niet zou merken , misschien stiekem omruilen :woohoo:
Ik houd me aanbevolen voor je trafo en zoek ondertussen nog even verder.
Henk
natuurlijk is Bi-Ampli een mooie oplossing. Radio klinkt ook heel erg goed, misschien ben ik wel te kritische. Ik heb de potmeters door NOS typen vervangen.
Als vergelijking heb ik hier nog even de BX998A van Bert staan, die heeft de originele trafo erin zitten en klinkt in het hoog veel beter.
Als hij het nu niet zou merken , misschien stiekem omruilen :woohoo:
Ik houd me aanbevolen voor je trafo en zoek ondertussen nog even verder.
Henk
Laatst bewerkt 01 dec 2012 12:50 door hkruis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 dec 2012 12:10 #24832
door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX998A-restauratie
Hoi Henk,
OTL zal heus beter zijn maar de vele toestellen die Bi Ampli zijn waar ieder blij mee is hebben ook goeddeels EL 84 se eindtrappen. ik sta ook verbaasd dat deze toestellen best een goed hoog hebben.
Heb je een originele pot kunnen vinden?
Ze zitten ook soms in TV's voor audio maar die zullen inwendig wel anders zijn.
Als ik de trafo heb kan ik hem best missen maar moet echt zoeken.
Ik hoop dat je geduld hebt.
Groet Frank
OTL zal heus beter zijn maar de vele toestellen die Bi Ampli zijn waar ieder blij mee is hebben ook goeddeels EL 84 se eindtrappen. ik sta ook verbaasd dat deze toestellen best een goed hoog hebben.
Heb je een originele pot kunnen vinden?
Ze zitten ook soms in TV's voor audio maar die zullen inwendig wel anders zijn.
Als ik de trafo heb kan ik hem best missen maar moet echt zoeken.
Ik hoop dat je geduld hebt.
Groet Frank
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 dec 2012 11:17 #24827
door hkruis
@ Franc, Trafo is inderdaad overdone en heb deze ook even uitgeprobeerd en geeft niet het gewenste resultaat. De hoge tonen POT heb ik vervangen door een nieuwe, dat geeft wel iets mooie regel bereik. Als je de trafo kunt missen houd ik mij aanbevolen.
Verder is de conus van de basspeaker erg slap, Ik heb hier nog een andere voor. Eigenlijk zie ik de hogetonen schakeling op een EL84 een slecht compromis t.o.v. een OTL schakeling met een hoogohmige speaker.
Verder is de conus van de basspeaker erg slap, Ik heb hier nog een andere voor. Eigenlijk zie ik de hogetonen schakeling op een EL84 een slecht compromis t.o.v. een OTL schakeling met een hoogohmige speaker.
01 dec 2012 10:55 - 01 dec 2012 10:57 #24822
door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX998A-restauratie
Hoi Henk,
Ik heb het ook meegemaakt een BX998 met defecte uitgang.
Er toen verschillende andere in geprobeerd maar als resultaat een matige hogetonenweergave.
Dat toestel is 25 jaar terug verkocht en daar had ik helaas niet verder meer naar gekeken.
Of de originele trafo is heel speciaal gewikkeld voor een breed frquentiebereik of er is iets mis met de onderdelen in de hogetonensectie. daarbij denk naast weerstanden ook aan keramische pijpjes met kleine waarden en ook de hogetonenpotmeter.
Is de Amroh U72 niet wat groot voor dit doel.
Het lijkt mij beter om juist een wat kleiner trafootje in te zetten voor de hogetonenweergave.
Ik heb nog wel ergens zo,n hogetonentrafo liggen uit een BX750A.
En je weet; die radio' s spelen geweldig en hebben dezelfde hogetonenspeaker.
Ik moet hem nog wel even opsnorren.
Groet Frank.
Ik heb het ook meegemaakt een BX998 met defecte uitgang.
Er toen verschillende andere in geprobeerd maar als resultaat een matige hogetonenweergave.
Dat toestel is 25 jaar terug verkocht en daar had ik helaas niet verder meer naar gekeken.
Of de originele trafo is heel speciaal gewikkeld voor een breed frquentiebereik of er is iets mis met de onderdelen in de hogetonensectie. daarbij denk naast weerstanden ook aan keramische pijpjes met kleine waarden en ook de hogetonenpotmeter.
Is de Amroh U72 niet wat groot voor dit doel.
Het lijkt mij beter om juist een wat kleiner trafootje in te zetten voor de hogetonenweergave.
Ik heb nog wel ergens zo,n hogetonentrafo liggen uit een BX750A.
En je weet; die radio' s spelen geweldig en hebben dezelfde hogetonenspeaker.
Ik moet hem nog wel even opsnorren.
Groet Frank.
Laatst bewerkt 01 dec 2012 10:57 door Franc.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 nov 2012 21:09 #24809
door hkruis
Mocht iemand een originele trafo van de BX998A hebben , houd ik mij aanbevolen. Op de laatste foto een voorbeeld. Ik principe kan elke trafo voor een EL84, maar toch.
het typenummer is A3.169.72.0, Een Philips vervanger is nummer A9.999 18/03.
je kunt niet weten
het typenummer is A3.169.72.0, Een Philips vervanger is nummer A9.999 18/03.
je kunt niet weten
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 nov 2012 21:05 #24808
door hkruis
Ook nog even bezig geweest met de BX998A-HK. Alle schaaldraden zitten erin en de gehele elektronica is vervangen. De vervangende uitgangstrafo uit de BX653A is toch niet helemaal de goede. De frequentie afhankelijke tegenkoppeling vanaf de trafo naar de kathode van de ECC83 werkt niet lekker. Ik denk dat ik er een Amroh in ga zetten U72N.
De radio speelt erg goed, alleen de indruk dat de lage tonen speaker het niet aan, bij flink veel laag vervormd het geluid. elektronische lijkt het goed, moet ik dus nog uitzoeken.
Ook de stilleafstemming AVR werkt niet. De gewone FM-band is zeer gevoelig en speelt goed. Ik heb alles nagelopen van deze schakeling. Ij denk dat de Colpitss oscillator niet afschakelt als er op een zender wordt afgestemd, althans ik houd een negatieve spanning. Dus ook nog even uitzoeken.
Het is een interessante radio.
Helaas is de schaal behoorlijk afgebladderd. De radio is tot 108mHz. Voor de 100mhz versie heb ik schalen in bestelling bij BD. Dus deze wordt opgestuurd om een nieuwe te maken.
De radio speelt erg goed, alleen de indruk dat de lage tonen speaker het niet aan, bij flink veel laag vervormd het geluid. elektronische lijkt het goed, moet ik dus nog uitzoeken.
Ook de stilleafstemming AVR werkt niet. De gewone FM-band is zeer gevoelig en speelt goed. Ik heb alles nagelopen van deze schakeling. Ij denk dat de Colpitss oscillator niet afschakelt als er op een zender wordt afgestemd, althans ik houd een negatieve spanning. Dus ook nog even uitzoeken.
Het is een interessante radio.
Helaas is de schaal behoorlijk afgebladderd. De radio is tot 108mHz. Voor de 100mhz versie heb ik schalen in bestelling bij BD. Dus deze wordt opgestuurd om een nieuwe te maken.