Radio's van 1950 tot 1970
B8X75A - 1C834
08 sep 2012 21:08 #21187
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic B8X75A - 10834_ferriet antenne
Dat van die spijkertjes is wel handig bekeken. Dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb.
Weer wat geleerd.....
Groeten,
Peter
Weer wat geleerd.....
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 sep 2012 20:32 #21184
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B8X75A - 10834_ferriet antenne
De ferriet antenne is een comlex geheel. Met de rechterknop kan de ferriet gedraait worden, gelijktijdig lopen de 2 schaalaanwijzers mee die links en rchts van de grote schaal zitten. ook wordt een spoel bediend van de band breedte regeling.
Alle schaaldraden van dit systeem waren gebroken, de nieuwe schaaldraden zitten er weer in. De juiste lengte is altijd belangrijk. ik doe dit op de werkbank door 2 spijkertjes op de juiste afstand land een meetlat te leggen. Alle draait en werkt weer.
Foto's van de nieuwe draden volgen nog.
Alle schaaldraden van dit systeem waren gebroken, de nieuwe schaaldraden zitten er weer in. De juiste lengte is altijd belangrijk. ik doe dit op de werkbank door 2 spijkertjes op de juiste afstand land een meetlat te leggen. Alle draait en werkt weer.
Foto's van de nieuwe draden volgen nog.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 sep 2012 20:24 #21183
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B8X75A - 10834- de kast
De kast heb ik grondig schoon gemaakt, hierna gepolijst en gewaxed, volgens mij kan deze er zo wel mee door.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 sep 2012 20:22 #21182
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B8X75A - 10834- vervolg 2
Het werk aan de B8X75A vordert gestaag en moet voor 6 Oktober gereed zijn. Jan heeft besloten deze fraaie radio ook mee te nemen als 800 Ohm uitvoering.
Na het vervangen van flink wat onderdelen in de voor- en eindversterker werkt deze weer, zoals Philips het bedoeld moet hebben. het radio gedeelte wilde niet aan de gang komen. De oorzaak zat in 2 afgebroken schakelsegmenten die onder tussen gerepareerd zijn. ook had ik een foutje gemaakt met een spoeltjes de Bb, Ik was er gemakshalve even vanuit gegaan dat dit een losgetrokken draad was. Peter heeft ook nog even aan de radio gewerkt en dit verholpen.
Na het vervangen van flink wat onderdelen in de voor- en eindversterker werkt deze weer, zoals Philips het bedoeld moet hebben. het radio gedeelte wilde niet aan de gang komen. De oorzaak zat in 2 afgebroken schakelsegmenten die onder tussen gerepareerd zijn. ook had ik een foutje gemaakt met een spoeltjes de Bb, Ik was er gemakshalve even vanuit gegaan dat dit een losgetrokken draad was. Peter heeft ook nog even aan de radio gewerkt en dit verholpen.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 sep 2012 18:58 - 01 sep 2012 19:07 #20930
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B8X75A - 10834- vervolg
Dank zij Han is het nu in ieder geval duidelijk dat voor de B8X75A het chassis van de B7X65A als basis heeft gediend. Op enkele details na is de techniek gelijk.
Wat verder opvalt aan de radio is dat de knoppenkast niet ingedrukt blijft staan, de knoppen bedienen de banden en de lampjes aan de zijkanten. Op dit moment kan ik niet anders concluderen dat Philips dit zo ontworpen heeft. Ik heb het echter niet eerder gezien. de aan\uit schakelaar is defect, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Wat verder opvalt aan de radio is dat de knoppenkast niet ingedrukt blijft staan, de knoppen bedienen de banden en de lampjes aan de zijkanten. Op dit moment kan ik niet anders concluderen dat Philips dit zo ontworpen heeft. Ik heb het echter niet eerder gezien. de aan\uit schakelaar is defect, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Laatst bewerkt 01 sep 2012 19:07 door hkruis.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 aug 2012 18:22 - 30 aug 2012 18:24 #20874
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B8X75A - 1C834
Het stickertje is wat onduidelijk, wil er niet teveel aan rommelen. de C zou ook een 0 kunnen zijn, zal morgen een foto maken. Zal ook kijken of en letters voor staan. Ik heb een foto van de achterkant, de sticker is slecht leesbaar, maar misschien kun je er al wat mee.
Henk
Henk
Laatst bewerkt 30 aug 2012 18:24 door hkruis.