Radio's van 1950 tot 1970
B7X43A/04 Schoonmaak
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
28 jun 2012 20:39 #18860
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: B7X43A/04 Schoonmaak
Condensatoren moet je inderdaad aan 1 kant losnemen en je hebt een capaciteitmeter nodig. Weerstanden kun je in de schakeling meten. Als de meetwaarde naar beneden afwijkt is dat meestal geen probleem, komt door de schakeling. Echter boven de waarde, eruit halen en vervangen door 1 watt weerstanden. weerstanden meet je met een Ohm meter (universeelmeter).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 jun 2012 19:28 #18854
door Bobje
Beantwoord door Bobje in topic Re: B7X43A/04 Schoonmaak
Henk, over hoeveel onderdelen heb je het dan? Ik moet toegeven dat ik je de genoemde onderdelen niet aan zou kunnen wijzen. Deze moeten toch ook allemaal los gehaald worden om te kunnen meten?
Bob
Bob
28 jun 2012 19:15 #18853
door Bobje
Beantwoord door Bobje in topic Re: B7X43A/04 Schoonmaak
Goed om te horen dat buizen kleur er niet toe doet, want allen hebben wel "schroei" plekken.
Bij EL84 en ECC85 heb ik de tekst wat beschadigd. ondanks de waarschuwing. :whistle: (foto 108)
Foto 106 nog even ter illustratie van de verkleuringen.
Ik neem aan dat dat vervangen van die zo geheten teerknollen preventief is? Is het falen van die dingen catastrofaal of niet? (Ik kan prima met een soldeerijzer overweg, dat is het probleem niet. wellicht misschien de prijs)
Echt dagelijks gaan gebruiken was ik niet van plan, wil hem graag wel in werkende staat hebben. (misschien later nog een platenspeler er op aan sluiten)
Ik wou eigenlijk eerst gaan proef draaien voordat ik ga beginnen aan het vervangen van het ELS. Kan dit met het chassis uit de kast? Moet ik nog op bepaalde dingen letten als ik dat ga doen?
Bob
Bij EL84 en ECC85 heb ik de tekst wat beschadigd. ondanks de waarschuwing. :whistle: (foto 108)
Foto 106 nog even ter illustratie van de verkleuringen.
Ik neem aan dat dat vervangen van die zo geheten teerknollen preventief is? Is het falen van die dingen catastrofaal of niet? (Ik kan prima met een soldeerijzer overweg, dat is het probleem niet. wellicht misschien de prijs)
Echt dagelijks gaan gebruiken was ik niet van plan, wil hem graag wel in werkende staat hebben. (misschien later nog een platenspeler er op aan sluiten)
Ik wou eigenlijk eerst gaan proef draaien voordat ik ga beginnen aan het vervangen van het ELS. Kan dit met het chassis uit de kast? Moet ik nog op bepaalde dingen letten als ik dat ga doen?
Bob
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
28 jun 2012 19:11 #18852
door hkruis
De knoppen moeten er als ik me goed herinner zo vanaf getrokken kunnen worden. Dat schroefje is om het vliegwiel te borgen.
Henk
Henk
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
28 jun 2012 19:08 #18851
door hkruis
Dag Bob,
Lampjes zijn E10 fitting. Soms zijn de buisvoeten slecht geworden, spuit de pennetjes van de buis in met contactspray en plaats in de buisvoet en dan licht heen en weer en op en neer bewegen.
Ik zou het chassis eerst uitzuiken of afblazen met een lage druk perslucht, zonder dat je speoldraadjes e,d, stuk blaast. reinigen met harde tandenborstel om vastzitten stof en vuil te verwijderen, nareinigen met een vochtig doekje gewikkeld rond een klain vijltje. ook piperaggers en wattenstaafjes, alcohol e.d bewijzen goede diensten. je kan er wel vanuit gaan dat je alle schakelblokken ook moet reinigen.
Als je goed bezig wilt zijn kun je het beste alle koppel en ontkoppel condensatoren vervangen en de schermrooster weerstanden. Dat is minimaal. Ik zelf zou preventief alle teer condensatoren eruit halen en alle weerstanden die na meting meer dan 20% in waarde naar boven afwijken.
Lampjes zijn E10 fitting. Soms zijn de buisvoeten slecht geworden, spuit de pennetjes van de buis in met contactspray en plaats in de buisvoet en dan licht heen en weer en op en neer bewegen.
Ik zou het chassis eerst uitzuiken of afblazen met een lage druk perslucht, zonder dat je speoldraadjes e,d, stuk blaast. reinigen met harde tandenborstel om vastzitten stof en vuil te verwijderen, nareinigen met een vochtig doekje gewikkeld rond een klain vijltje. ook piperaggers en wattenstaafjes, alcohol e.d bewijzen goede diensten. je kan er wel vanuit gaan dat je alle schakelblokken ook moet reinigen.
Als je goed bezig wilt zijn kun je het beste alle koppel en ontkoppel condensatoren vervangen en de schermrooster weerstanden. Dat is minimaal. Ik zelf zou preventief alle teer condensatoren eruit halen en alle weerstanden die na meting meer dan 20% in waarde naar boven afwijken.
28 jun 2012 18:09 - 28 jun 2012 18:10 #18848
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: B7X43A/04 Schoonmaak
Beste Bob,
Voor schoonmaken van radio's beperk ik me meestal tot warm water met een beetje afwasmiddel.
Verder een doekje (voor in het sop) en soms een tandenborstel of kwast.
Het uiterlijk van een buis zegt meestal niks over de werking van de buis.
En die grote zwarte dingen, zoals op foto 85, zijn teer-condensatoren, in de volksmond teerknollen genoemd, en die staan op nummer 1 van de lijst van verdachte onderdelen.
Als je de radio echt veel wilt gaan gebruiken is het raadzaam om die teerknollen allemaal te (laten) vervangen.
Groeten van Marcel
Voor schoonmaken van radio's beperk ik me meestal tot warm water met een beetje afwasmiddel.
Verder een doekje (voor in het sop) en soms een tandenborstel of kwast.
Het uiterlijk van een buis zegt meestal niks over de werking van de buis.
En die grote zwarte dingen, zoals op foto 85, zijn teer-condensatoren, in de volksmond teerknollen genoemd, en die staan op nummer 1 van de lijst van verdachte onderdelen.
Als je de radio echt veel wilt gaan gebruiken is het raadzaam om die teerknollen allemaal te (laten) vervangen.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 28 jun 2012 18:10 door Marcel L.