This is not good... (BX320A)
hkruis schreef : Het is wel duidelijk dat de 25Uf er niet in thuis hoort, doc. zegt 2 x 50uF en Pieter merkt terecht op dat de werkspanning te laag is.
Gr. henk
Toch nog iets van twijfel... :whistle:
De radio betreft namelijk een BX320A-01. Daar zit geen AZ41 in, maar een EZ80. De EL41 is vervangen door een EL42. Kijk ik naar de servicedocumentatie, dan zie ik bij C 1,2 staan 50 + 50 uF, daarachter staat het artikelnummer en dan staat er 25 + 25. :duizelig:
Zou dat toch duiden op een elco met twee keer 25 uF?
Groeten,
Piet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Gr. henk
Ik heb nog even in de documentatie van de BX320A gekeken. Inderdaad, een E-buizen radio. Belangrijk is ook de 'stromen en spanningen' tabel op blz 5 van de documentatie. Daar onder wordt vermeld 265 resp. 245 volt op de voedingselco. Met de inschakel spanningspiek in gedachten (AZ41 gelijkrichting) duidelijk teveel voor de 300/335 elco. Een 385 volt elco is minimaal vereist. Succes met de reparatie.
mvg, Pieter.
Groeten,
Piet.
Een 300/335 volt elco is goed voor een uit 220VAC direkt gevoed U-tje. Maar in de meeste 'E-tjes' zal die te krap wat spanning zijn en snel slijten. Ik heb zo het idee dat een onkundige de originele elco van je BX320 heeft vervangen door dit nu sap sputterende ding.
mvg, Pieter.
Ouwe Schipper schreef : Wees maar blij Piet....
Dat die elco een veiligheids ventiel had. In die situatie kan een elco zònder ventiel zelfs ontploffen en de ravage die dat oplevert wil je niet meemaken...
Maar mijn indruk is dezelfde als die van Henk: heb je er misschien meteen de volle netspanning op gedouwd? Is toch langzamerhand bekend welk risico je dan loopt?
Nico
Nee, niet meteen de volle netspanning erop, eerst aan de variac. Verder Ampèremeter en Voltmeter aangesloten. Toen ik de spanning langzaam zag teruglopen, meteen de spanning eraf gehaald.
En het doel om deze foto te plaatsen is vooral om visueel te maken wat er kan gebeuren.
Ik vind het nog steeds raar dat er een elco inzat van twee keer 25 uF. Iemand een idee hoe dat zit? Zou een reparateur er een andere elco in gezet kunnen hebben, of was dit origineel van fabriek af? Volgens de servicedocumentatie niet. Maar ik zag ook geen sporen van een eerdere reparatie.
Met dit soort elco's heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad. Maar zoals Laurens vertelt komt dit kennelijk vaker voor.
Groeten,
Piet.