Radio's van 1950 tot 1970
This is not good... (BX320A)
07 mei 2012 08:46 - 07 mei 2012 08:46 #17213
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: This is not good... (BX320A)
Dit is niet de eerste bx310/bx320a die ik met fysiek lekke voedingselco tegen kom. De mijne is nog lekvrij, maar ik heb ze al 2x moeten vervangen (voor anderen) in die toestellen. Vaak zie je ook eerdere lekkage op die dingen. Verdachte serie elco's dus.
.
Laatst bewerkt 07 mei 2012 08:46 door Laurens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
07 mei 2012 07:38 #17211
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: This is not good... (BX320A)
Wees maar blij Piet....
Dat die elco een veiligheids ventiel had. In die situatie kan een elco zònder ventiel zelfs ontploffen en de ravage die dat oplevert wil je niet meemaken...
Maar mijn indruk is dezelfde als die van Henk: heb je er misschien meteen de volle netspanning op gedouwd? Is toch langzamerhand bekend welk risico je dan loopt?
Nico
Dat die elco een veiligheids ventiel had. In die situatie kan een elco zònder ventiel zelfs ontploffen en de ravage die dat oplevert wil je niet meemaken...
Maar mijn indruk is dezelfde als die van Henk: heb je er misschien meteen de volle netspanning op gedouwd? Is toch langzamerhand bekend welk risico je dan loopt?
Nico
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
07 mei 2012 05:19 #17204
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: This is not good... (BX320A)
Hi Piet, gelijk de 230 erop, of trad dit ook op bij een lagere spanning via een serielamp of variac.?
06 mei 2012 21:22 #17196
door pietblaas
Groeten,
Piet.
This is not good... (BX320A) werd gestart door pietblaas
Ik heb tijdens de afgelopen beurs een BX320A overgenomen. Het is altijd spannend om zo'n oude radio weer proberen tot leven te wekken. Ik had het toestel al getest op sluiting en dat was gelukkig niet het geval.
Maar toen ik enkele minuten de spanning erop had staan, zag ik dit bij de afvlakcondensator...
Raar trouwens dat in deze BX320A een elco zat van twee keer 25 uF, terwijl in de servicedocumenatie twee keer 50 uF staat vermeld.
Ik heb deze elco maar snel vervangen door een goede van twee keer 50 uF. De radio doet het nog niet helemaal goed, alleen de KG werkt momenteel. De MG en LF doen niets. Ik vermoed dat de contacten van de golfbereikschakelaar nog niet schoon genoeg zijn.
Maar toen ik enkele minuten de spanning erop had staan, zag ik dit bij de afvlakcondensator...
Raar trouwens dat in deze BX320A een elco zat van twee keer 25 uF, terwijl in de servicedocumenatie twee keer 50 uF staat vermeld.
Ik heb deze elco maar snel vervangen door een goede van twee keer 50 uF. De radio doet het nog niet helemaal goed, alleen de KG werkt momenteel. De MG en LF doen niets. Ik vermoed dat de contacten van de golfbereikschakelaar nog niet schoon genoeg zijn.
Groeten,
Piet.