Radio's van 1950 tot 1970
This is not good... (BX320A)
08 mei 2012 00:21 #17245
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: This is not good... (BX320A)
Ik ben het ook wel eens tegen gekomen dat er een wat krap berekende en van
afmetingen kleinere elco in een Philips buizen tuner zat.
Het zag er netjes als van fabriek af uit...maar.
Die elco ben ik voor dat ik die tuner aanzette meteen gaan vervangen.
Wel zo veilig!
Vr gr Cees.
afmetingen kleinere elco in een Philips buizen tuner zat.
Het zag er netjes als van fabriek af uit...maar.
Die elco ben ik voor dat ik die tuner aanzette meteen gaan vervangen.
Wel zo veilig!
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 mei 2012 21:05 - 07 mei 2012 21:06 #17242
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: This is not good... (BX320A)
Ah, ik noemde in mijn edit de werkspanning (*) al even maar de verschillende uitvoeringen zijn dan hoogstwaarschijnlijk de reden geweest dat er (door Philips of door latere monteurs) verkeerde elco's gemonteerd zijn en dat het in de documentatie inconsequent is opgeschreven.
(*) Het is mij zoals daarin geschreven niet bekend of de werkspanning van een eventuele /25+25 anders zou kunnen zijn dan van een /50+50 maar ik sluit dat zeker niet uit; codenummers gebruikt voor serviceartikelen verwezen vaak naar een onderdeel dat zwaar genoeg werd uitgevoerd om alle in productie voorkomende varianten te kunnen vervangen.
(*) Het is mij zoals daarin geschreven niet bekend of de werkspanning van een eventuele /25+25 anders zou kunnen zijn dan van een /50+50 maar ik sluit dat zeker niet uit; codenummers gebruikt voor serviceartikelen verwezen vaak naar een onderdeel dat zwaar genoeg werd uitgevoerd om alle in productie voorkomende varianten te kunnen vervangen.
Laatst bewerkt 07 mei 2012 21:06 door maarten.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
07 mei 2012 21:04 #17241
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: This is not good... (BX320A)
Maarten, dat klopt, bij het door mij genoemde artikelnummer staat er 50+50 Achter en het komt meerdere keren voor. Alleen op het schema van Piet komt hetzelfde nummer met 25+25uF voor en dat kan volgens mij dus niet kloppen.
07 mei 2012 21:02 #17240
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: This is not good... (BX320A)
Die 2x25uF is het grootste struikelblok niet. Deze elco zou alleen bij gebruik van een EL41 een te krappe buffer vormen. Het grootste probleem is die werkspanning die gewoon veel te laag is voor een elco in deze radio.
De BX320A-01 is in tegenstelling tot de BX320A-00 af-fabriek voorzien van een EZ80 en EL42 en wordt er in het schema een spanning van 265V= op C1 aangegeven. De trafo + EZ80 levert echter ongeveer 300V=.
Groeten,
Paul
De BX320A-01 is in tegenstelling tot de BX320A-00 af-fabriek voorzien van een EZ80 en EL42 en wordt er in het schema een spanning van 265V= op C1 aangegeven. De trafo + EZ80 levert echter ongeveer 300V=.
Groeten,
Paul
07 mei 2012 20:56 - 07 mei 2012 21:02 #17239
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: This is not good... (BX320A)
Voor zover ik de artikelcodes ken, is het deel achter de / wel relevant. Documentatiefouten voorbehouden is het dus mogelijk dat er van deze elco zowel een /25+25 als een /50+50 uitvoering was. Of er tussen die uitvoeringen dan ook nog verschillen in de werkspanning waren kan ik niet nagaan. Duidelijk is in elk geval dat de omschrijving en de artikelcode in deze documentatie niet met elkaar overeenkomen. Andere documentaties zoals hierboven door Henk aangehaald kunnen misschien iets meer duidelijkheid brengen. Staat er daar in sommige of alle gevallen /50+50 achter?
Gezien de opmerking van Laurens eerder in het topic dat er bij dit model vaker elcoproblemen waren, heb ik het voorzichtige vermoeden dat Philips in sommige productieseries van dit model wat aan het bezuinigen is geweest met ondergedimensioneerde onderdelen en daar later op is teruggekomen.
Gezien de opmerking van Laurens eerder in het topic dat er bij dit model vaker elcoproblemen waren, heb ik het voorzichtige vermoeden dat Philips in sommige productieseries van dit model wat aan het bezuinigen is geweest met ondergedimensioneerde onderdelen en daar later op is teruggekomen.
Laatst bewerkt 07 mei 2012 21:02 door maarten.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
07 mei 2012 20:39 #17238
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: This is not good... (BX320A)
Piet, een zoek plaatje, dat wel 48.317.08 is 2 x 50uF. In de stuklijst die je toont is het fout opgeschreven. Hetzelfde typenummer komt in de onderdelen lijsten van de servomecum voor als 50+50uF.
Kijk ook maar eens bij de BX370U, daar staat het identieke onderdeelnummer en wel met 50+50uF
Kijk ook maar eens bij de BX370U, daar staat het identieke onderdeelnummer en wel met 50+50uF