Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Beter dan nieuw ...........???

Meer
14 jan 2012 18:49 #13672 door Rene Daemen
Hallo Cees,

Waarom Highend onderdelen in zetten heeft echt geen zin in een gewone Radio
dure onderdelen toe te passen hifi is het helemaal niet en de waarde is niet zo hoog
van het apparaat en je hoort het al helemaal niet
ik vind dit echt onzinnig om dit te doen
het heeft meer zin als je een Quad 22 versterker moet reviseren maar een B7X63A
nou nee.
bestel gewoon bij Jukebox revival condensatoren en elko's en gaat zeker weer jaren mee
de onderdelen van nu zijn beter dan in de jaren 50
in een 208 zitten dezelfde soort condensatoren als een B7x63A
en meer klank kun je niet meer uit de Radio halen deze is zo al goed
n het geluid valt en staat met de luidsprekers
een highend versterker met slechte speakers klinkt gewoon slecht
een gewone versterker met zeer goede speakers klinkt goed
Neem gewone condensatoren is goed genoeg voor deze radio en zal zeker beter klinken
Mvg René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2012 18:13 #13671 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: Beter dan nieuw ...........???
Op de BX998A nauwelijks bezuinigd? Er zijn geen kwalitatief goede onderdelen voor gebruikt. Kijk maar. "Gewone' teerdotten, composietweerstanden en pertinax buisvoeten, zoals in het andere uiterste, de B0X97U. Zeker bij de eind- en gelijkrichtbuizen, waar de meeste warmte wordt ontwikkeld, zou je keramische (Steatiet?) buisvoeten verwachten.
Technisch zal het een zeer goed apparaat zijn, net zoals de B7X63A met zijn motorafstemming, maar het is en blijft een consumentenapparaat, gemaakt voor een beperkte levensduur.

Gr. Paul

Meer
13 jan 2012 21:07 #13658 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Beter dan nieuw ...........???
soundman 2,

Over het algemeen ben ik het wel met je eens als het om "gewone",
radio's gaat. Maar de B7X63A is een radio zonder uitgangs trafo's.
Het is een radio waar je best wel wat voor over mag hebben.
Ik bedoel gewoon goede c's en r's gebruiken.
Niet het aller duurste Hi End spul dus maar ook weer niet
goed kope rommel.
En dan hoeft het dus inderdaad niet onnodig erg duur te zijn.

Vr gr Cees.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
10 jan 2012 16:28 #13586 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Beter dan nieuw ...........???
Mijn ervaring is kort samengevat als volgt.

West Europese NOS buizen, indien goed, prima. Oost Eruropese buizen, nieuw goede kwaliteit. Chinese buizen wisselend, Als er een fabrikantnaam op staat meestal redelijk. OEM chinese buizen heb ik wat minder goede ervaringen mee.

gr. Henk

Meer
10 jan 2012 13:39 #13581 door Heijn
Beantwoord door Heijn in topic Re: Beter dan nieuw ...........???
Oké, is mij wel duidelijk zo.
Als je toch bezig bent met restaureren en enkele elco's moet vervangen doen een paar extra euro's het ook niet meer, mits dit zin heeft mbt tot de te behalen kwaliteitswinst of duurzaamheid.

Hoe zit het met de buizen ?
Zit er verschil tussen de diverse merken ?

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
09 jan 2012 23:08 #13575 door Jeroen Landman
Maarten, waar ik op doelde is het volgende; 70 jaar terug zaten in bijvoorbeeld een Philips 203U dezelfde condensatoren als in een 990X...er was geen goedkope rommel te koop.

Het prijsverschil zat hem in gebruiksgemak/formaat/prestaties met in basis dezelfde lijn componenten en dezelfde levensduur.

Een moderne topklasse audioset heeft uiteraard goede componenten "aan boord" een wegwerpstereosetje van de bouwmarkt á 30 euries zit vol met minderwaardige ramsj...

Condensatoren uit gesloopte oude meetapparatuur zijn vaak ook nog heel goed bruikbaar, recentelijk een paar Engelse Plessey condensatoren en elco's doorgemeten, zeker 45 jaar oud en nog uitstekend :-) die hebben dus een tweede leven gekregen in een buizenradio.

Waar TS op doelde was waarschijnlijk de waan die audiofielen hebben over 24 karaats connectors en condensatoren van 10 euro/st. allemaal onzin...ik heb hier ook eens zo'n "expert" op bezoek gehad die meende het verschil tussen een gelijkrichtbuis met een plaat-anode en een gaas-anode te kunnen horen...meen je dat nou? vroeg ik hem..

De buizenversterker die ik voor hem had gerepareerd heb ik toen bij wijze van test laten horen met de genoemde 2 soorten buizen..bij test nummer 2 wist hij het zeker; dat moest de gaas-anode zijn!

Zuur was zijn blik toen ik na de tweede test de buissokkel met BY 127 diodes uit de versterker trok...24 karaats gouden oren...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Gemaakt door Kunena