Radio's van 1950 tot 1970
Beter dan nieuw ...........???
09 jan 2012 19:06 #13559
door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Re: Beter dan nieuw ...........???
Deze vraag riekt sterk naar het gebruik in bepaalde audiokringen om versterkers etc. te modden met allerlei exotische onderdelen. Hoe duurder de onderdelen, hoe beter de verschillen hoorbaar zouden zijn. De verbeteringen worden steevast uitgedrukt in niet meetbare terminologie.
Inderdaad werd er gekeken naar de prijs van de onderdelen, maar het is de vraag als alles optimaal is (wel origineel) of het dan allemaal veel beter klinkt.
Het frequentiebereik van de middengolf is so wie so al zeer beperkt en ook de toegepaste uitgangstrafo's en luidsprekers. Een betere luidspreker zou niet beter spelen.
De voedingstrafo's tonen aan dat ze met gemak een levensduur van 50 jaar halen. Dat de klank beter zou worden door een speciale methode van wikkelen, werd toen al als belachelijk onder in de la gelegd.
Ook aan netstekers en snoeren werden destijds geen nutteloze onderzoeken verricht om de zaak beter te laten klinken.
Soundman2
Inderdaad werd er gekeken naar de prijs van de onderdelen, maar het is de vraag als alles optimaal is (wel origineel) of het dan allemaal veel beter klinkt.
Het frequentiebereik van de middengolf is so wie so al zeer beperkt en ook de toegepaste uitgangstrafo's en luidsprekers. Een betere luidspreker zou niet beter spelen.
De voedingstrafo's tonen aan dat ze met gemak een levensduur van 50 jaar halen. Dat de klank beter zou worden door een speciale methode van wikkelen, werd toen al als belachelijk onder in de la gelegd.
Ook aan netstekers en snoeren werden destijds geen nutteloze onderzoeken verricht om de zaak beter te laten klinken.
Soundman2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 jan 2012 18:47 #13557
door Heijn
Beter dan nieuw ...........??? werd gestart door Heijn
Naar aanleiding van enkele opmerkingen in het topic van het restauratie / upgrade verslag van de Philips B7X43A, blijf ik toch met enkele vraagjes zitten
Ik ben nl druk bezig met de restauratie van mijn Philips B7X63A.
Niet in de laatste plaats dank zij de nuttige tips en aanwijzingen van jullie, heb ik 'm nu weer heer aardig spelen.
Wat ik mij nu afvraag ,als beginnend buizenradio liefhebber, is wat het effect is van het gebruik maken van kwalitatief hoogwaardige onderdelen, zonder afbreuk te doen aan het originele ontwerp ?
Ik doel hiermee op condensators, elco's, buizen.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat, ook in de 50er jaren, er géén commerciele afweging is gemaakt m.b.t. de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Ik ben nl druk bezig met de restauratie van mijn Philips B7X63A.
Niet in de laatste plaats dank zij de nuttige tips en aanwijzingen van jullie, heb ik 'm nu weer heer aardig spelen.
Wat ik mij nu afvraag ,als beginnend buizenradio liefhebber, is wat het effect is van het gebruik maken van kwalitatief hoogwaardige onderdelen, zonder afbreuk te doen aan het originele ontwerp ?
Ik doel hiermee op condensators, elco's, buizen.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat, ook in de 50er jaren, er géén commerciele afweging is gemaakt m.b.t. de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.