Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips F9X38A project

Meer
16 dec 2011 12:09 - 16 dec 2011 12:10 #12679 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Re: Philips F9X38A project

Hoedendoosch schreef : Hoi René,

de schroeven zijn van messing (Joost mag weten waarom)

Het is de bedoeling dat er zuinig wordt omgesprongen met de magnetische flux. Het circuit bestaat uit onderplaat, magneet, bovenplaat, luchtspleet, middenkern, en weer de onderplaat. het is een gesloten lus en het magneetveld blijft constant, Ijzeren bouten zouden een deel van de flux buitenom leiden en dat is verloren energie en kost rendement.
Overigens is het onverstandig het magneetsysteem te openen. Door bijv. het verwijderen van de bovenplaat, zal een groot deel van de magnetische flux verdwijnen en neemt daardoor het rendement van de speaker, dus de geluidsopbrengst t.o.v. de toegevoerde energie, sterk af.

Soundman2
Laatst bewerkt 16 dec 2011 12:10 door soundman2.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 dec 2011 10:48 #12677 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: Philips F9X38A project
Tip: bewaar de bombardon met beschadigde spreekspoel. Als de resten van de spoel uit de magneet en uit de conus te verwijderen zijn, dan kan het lonen om 'm te laten repareren. Er zijn bedrijven die dat doen. Ik weet niet wat de marktprijs van een bombardon is, maar misschien is het niet duurder dan een nieuwe bombardon zoeken.

.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 dec 2011 09:10 #12674 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Re: Philips F9X38A project
Hoi René,

de schroeven zijn van messing (Joost mag weten waarom) messing is niet zo stevig als ijzer geloof ik en breekt sneller. Oplossing is dus er ijzeren schroeven in te zetten. Ik kan me voorstellen dat de schoeven niet bestand zijn tegen de langdurige trillingen van bombardons.

Volgens mij moet de spoel wel te repareren zijn.

Groeten,
Pim.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
16 dec 2011 08:59 #12673 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Philips F9X38A project
Hoi Pim

Hoe is het toch mogelijk met die Bombardons?
Goede luidsprekers heb ik altijd begrepen maar betreffende
het euvel hoor je het toch vaker.
Een zwakke constructie?
Hopelijk zijn ze nog te vinden of is die ene nog op te
knappen?

De kast ziet er nog mooi uit.
Hoe is het met de platenspeler en de bandrecorder?
Ik meen dat er enkele weken meerdere te zien waren op de
bekende veilingsite en weet dus niet welke het is die toen
getoond zijn.

:thumbsup:

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 dec 2011 08:46 #12671 door Hoedendoosch
Philips F9X38A project werd gestart door Hoedendoosch
Hoi,

vandaag eens de Philips F9X38A wat nader geinspecteerd. Van binnen ziet de radio er netjes uit, stof uiterarrd, maar geen nicotine of kookluchtjes. Datumstempel is 21-02-1966. Ook de beide compartimenten voor de luidsprekers heb ik geopend. Zoals ik al vermoedde (de radio speelt met weinig lage tonen) zijn van beide bombardons de schroeven gebroken. Bij de rechter bombardon is daarbij helaas ook de spoel beschadigd (afgebroken en in de magneet blijven steken). Zoals al eerder gemeld ontbreken de poten en zijn er wieltjes onder gezet.

Zie de foto's.

In deze thread zal ik de voortgang bijhouden. Het zal niet snel gaan, want eerst zit ik midden in een bouwproject.

Groeten,
Pim.

Gemaakt door Kunena