Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips F9X38A project

Meer
16 dec 2011 21:24 #12691 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Re: Philips F9X38A project
Pim,

Altijd welkom hier om eens te komen luisteren.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hoedendoosch

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
16 dec 2011 21:07 - 16 dec 2011 21:11 #12690 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Philips F9X38A project
Hoi Pim

Met name Peter B. (NGG/HiQGN) heeft zich ontfermd over
de versterker van het exemplaar van Max R.
Verder was het teamwork met anderen.
Zie de site van de NGG en dan afdeling Philips.
Het meubel staat daar genoemd met verslag.
Om Peter te bereiken kijk bij 'technische commissie'.
Volgens mij dus de beste technische adviseur die je je maar
kunt bedenken!

:smilythumb:
Laatst bewerkt 16 dec 2011 21:11 door brcf01.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 dec 2011 20:48 #12689 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Re: Philips F9X38A project
Hallo allen,

bedankt voor de reacties. De bombardons zijn al eerder 'gesneuveld' De radio is ongeveer 3x verhuisd volgens de eigenaresse. Haar ouders hadden het meubel in 1966 gekocht en waren 'er erg wijs mee' volgens haar. Toen haar ouders kleiner gingen wonen hebben ze het meubel overgedaan aan haar (ongeveer 20 jaar geleden). Nu is ze zelf op leeftijd en haar kinderen geven er niet om. Haar vader had ooit de pootjes afgezaagd tot de onderrand van het meubel en er wieltjes onder gezet. Zo is ie wel makkelijk te verplaatsen :-). Toen ik het meubel ging bezichtigen, heeft de eigenaresse het laten spelen. Bijna geen lage tonen. De magneten van de bombardons lagen toen al los in de kast.

Ze had in de jaren '80 of '90 zelf nog een bod van 1700 gulden gehad van Philips voor het meubel, die het toen zelf waarschijnlijk niet in de collectie hadden.

Het repareren van de bombardons zal de voornaamste eerste klus zijn. Wie heeft wel eens zo'n meubel (electronisch) gerestaureerd en waar moet ik op letten ?

Groeten,
Pim.

Meer
16 dec 2011 16:26 #12685 door NGG
Allereerst uiteraard nog Pim feliciteren met deze aanwinst! Bij deze.
Eenmaal aan het spelen is het een waar kroonjuweel. Er moet hier wel heel wat gebeuren wil die moeten wijken.

N.a.v. Han zijn idee.
Moet dan wel een heel stevig en strak raamwerk zijn. Het is een behoorlijk gewichtige geval. En het steunwerk vastschroeven in de kast lijkt me geen optie. Leuke opdracht voor een constructeur iets te bedenken wat niet vastgeschroefd hoeft te worden en toch de Bombardon, en m.n. de magneet, stevig verankerd. Zonder resonanties uiteraard.

Max Ramali
www.grammofoon.com

Meer
16 dec 2011 13:51 #12683 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Philips F9X38A project
Hoi,

Ergens heb ik eens gelezen dat je een bombardon moet vervoeren met de magneet naar boven gericht.
In dit geval de hele kast plat op z'n voorgevel.
Het schijnt dat juist door het schudden tijdens het vervoer de magneet door z'n eigen gewicht de bouten laat afbreken.
Nog beter is de magneet dmv een houten raamwerk goed te verankeren.
Maar dat is wijsheid achteraf.

Groet,
Han

Meer
16 dec 2011 12:44 - 16 dec 2011 13:01 #12681 door NGG
Klopt. Vandaar de niet-magnetische bronzen schroeven.
Ik had hetzelfde probleem bij één van mijn F9X Bombardon's. Gelukkig had ik er twee in reserve en trok de stoute schoenen aan om bij eentje ervan de (goede) bouten te vervangen door rvs.
Gewoon bij de bouwmarkt een RVS draadeinde en moeren gekocht en daar 3 stukjes afgezaagd. Vervolgens in het dunne spiderdoek 3 sneetjes gemaakt met een klein en scherp hobbymes (lijkt wel microchirurgie). Dan is het wat pielen (en stuntelen) om de moeren erdoorheen te krijgen. Beste is de conus in de uiterste stand vast te zetten om wat meer ruimte te creëren. Binnenmoer (origineel een platte en vierkant) geborgd met superlijm. Krijg je hem er wel nooit meer uit, maar als het goed is hoeft dat ook niet meer. En dat drie keer. Incisie dicht smeren met witte houtlijm op een wattenstokje. Daarna secuur uitrichten totdat de spreekspoel soepel, zonder aanlopen, beweegt.
Het is, zeker als je het voor het eerst doet, een vervelend gevoel/idee het mes te zetten in een goede speaker. Maar je voorkomt later veel ellende.
Nu denk ik trouwens dat 2 bouten vervangen voldoende moet zijn. Scheelt weer een sneetje.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik van de andere 3 in gebruik zijnde Bombardons deze exercitie niet heb gedaan.
Een nalatigheid, ingegeven door een zekere luiheid, waar ik ongetwijfeld op het moment dat HET gebeurd spijt van krijg!
Drie tijdbommetjes dus.

Max Ramali
www.grammofoon.com
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 dec 2011 13:01 door NGG.

Gemaakt door Kunena