Algemeen
Foom luitspreker Randen Waarom geen rubber?
12 jul 2011 16:32 - 12 jul 2011 16:34 #6415
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Foom luitspreker Randen Waarom geen rubber?
Rene die luitspreker zien er zwaar uit groteren magneet
als die er in zaten .En pasten ook heel goed ook de
Kunstof afranding gaat er goed omheen Schroef gaten
Alles het zelfde .Ik vind ze ook wel goed spelen
De conus is wat dieper zoo te zien als de oorspronkelijken
Luitsprekers .Huub
als die er in zaten .En pasten ook heel goed ook de
Kunstof afranding gaat er goed omheen Schroef gaten
Alles het zelfde .Ik vind ze ook wel goed spelen
De conus is wat dieper zoo te zien als de oorspronkelijken
Luitsprekers .Huub
Laatst bewerkt 12 jul 2011 16:34 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jul 2011 16:22 #6414
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Foom luitspreker Randen Waarom geen rubber?
Dat men foam randen gebruikt het is lekker goedkoop
en die boxen ach na 5 jaar koopt men andere zo gaat men er van uit
beter is nog een linnen rand die kan wel wat hebben de rubber rand ook
Wat Huub gedaan heeft kan zeker als die speaker ook bijna de zelfde wattage en specificaties heeft
Ik ben wel van mening dat ik foam randen troep vind zeker van Jamo Boxen
als ik boxen bij mij op de kringloop tegen koop mnet foam rand gaan ze linearecta de schroothoop op doe er geen moeite voor.Dat foam is alleen bezuinigen op de speaker.
Grt René Daemen
en die boxen ach na 5 jaar koopt men andere zo gaat men er van uit
beter is nog een linnen rand die kan wel wat hebben de rubber rand ook
Wat Huub gedaan heeft kan zeker als die speaker ook bijna de zelfde wattage en specificaties heeft
Ik ben wel van mening dat ik foam randen troep vind zeker van Jamo Boxen
als ik boxen bij mij op de kringloop tegen koop mnet foam rand gaan ze linearecta de schroothoop op doe er geen moeite voor.Dat foam is alleen bezuinigen op de speaker.
Grt René Daemen
René Daemen
12 jul 2011 12:13 - 12 jul 2011 12:16 #6412
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Foom luitspreker Randen Waarom geen rubber?
De Bass spiekers die ik er nu heb ingzet Doen het gewoon goed
En deze rubber randen zien er nog goed uit
Wat ik wel gedaan heb in de Bass pijp een rollentje spons gedaan
Gezien de luitsprekers uit een gesloten drukkamer komen
En of bass luitsprekers van bas poort boxen een langer speekspoel
Koker bezitten Dat kon wel eens ? En de typens die ik nu gebruikt heb
Die zijn om te zien met veel groter en zwaarderen magneet uitgevoert.
Het zijn de typen philips AD 7066.W4 De box typens die stuk zijn AD 70604/w6
Ik heb er wel bij de anderen een 2. R draadgewonden weerstand tussen de plusgedaan,
Dat er weer 6.ohm heb ,Ik moet zeggen de boxen spelen toch weer goed,
Mooie stevige rubberranden ,Ik vind het beter solider ,Huub
En deze rubber randen zien er nog goed uit
Wat ik wel gedaan heb in de Bass pijp een rollentje spons gedaan
Gezien de luitsprekers uit een gesloten drukkamer komen
En of bass luitsprekers van bas poort boxen een langer speekspoel
Koker bezitten Dat kon wel eens ? En de typens die ik nu gebruikt heb
Die zijn om te zien met veel groter en zwaarderen magneet uitgevoert.
Het zijn de typen philips AD 7066.W4 De box typens die stuk zijn AD 70604/w6
Ik heb er wel bij de anderen een 2. R draadgewonden weerstand tussen de plusgedaan,
Dat er weer 6.ohm heb ,Ik moet zeggen de boxen spelen toch weer goed,
Mooie stevige rubberranden ,Ik vind het beter solider ,Huub
Laatst bewerkt 12 jul 2011 12:16 door Huub.
12 jul 2011 10:32 #6411
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Foom luitspreker Randen Waarom geen rubber?
Dan moet je natuurlijk weer net Philips hebben, die hield wel van experimenteren met rubberachtige materialen. Maar weet je zeker dat het niet toch een soort foam is?
12 jul 2011 09:51 - 12 jul 2011 09:59 #6410
door Leo Snoeren
Beantwoord door Leo Snoeren in topic Re: Foom luitspreker Randen Waarom geen rubber?
Tja, foam vergaat: rubber natuurlijk ook!
Ik heb hier enkele prachtige Philips boxen staan, waarvan bij de woofers de rubber randen uit elkaar aan het vallen zijn. De boxen zijn uit de jaren '80, dus niet echt oud. In het verleden heb ik al eens enkele luidsprekers voorzien van een nieuwe rand (foam) en dat is perfect gelukt. Ook deze speakers zal ik t.z.t. voorzien van een nieuwe (rubber) rand.
Voorwaarde van het vervangen van een rand is natuurlijk dat je min of meer hetzelfde materiaal gebruikt, of in elk geval een materiaal wat het oorspronkelijke materiaal benaderd. Een papieren rand vervangen door een foam rand is natuurlijk niet handig; je maakt dat de luidspreker een andere eigenschap krijgt dan de fabrikant heeft bedoeld. Dit laatste is natuurlijk bij oudere apparaten toch al vaak het geval; door veroudering van luidsprekers kan het geluid anders gaan klinken dan ooit bedoeld..... En bij reviseren van oude apparaten wordt de luidspreker (bijna) altijd overgeslagen, onder het motto "hij doet het toch(nog)".
Zelf heb ik goede ervaringen met deze firma: www.goodhifi.com/default.htm maar er zullen best meer bedrijven zijn die in deze materialen handelen...
Leo
Ik heb hier enkele prachtige Philips boxen staan, waarvan bij de woofers de rubber randen uit elkaar aan het vallen zijn. De boxen zijn uit de jaren '80, dus niet echt oud. In het verleden heb ik al eens enkele luidsprekers voorzien van een nieuwe rand (foam) en dat is perfect gelukt. Ook deze speakers zal ik t.z.t. voorzien van een nieuwe (rubber) rand.
Voorwaarde van het vervangen van een rand is natuurlijk dat je min of meer hetzelfde materiaal gebruikt, of in elk geval een materiaal wat het oorspronkelijke materiaal benaderd. Een papieren rand vervangen door een foam rand is natuurlijk niet handig; je maakt dat de luidspreker een andere eigenschap krijgt dan de fabrikant heeft bedoeld. Dit laatste is natuurlijk bij oudere apparaten toch al vaak het geval; door veroudering van luidsprekers kan het geluid anders gaan klinken dan ooit bedoeld..... En bij reviseren van oude apparaten wordt de luidspreker (bijna) altijd overgeslagen, onder het motto "hij doet het toch(nog)".
Zelf heb ik goede ervaringen met deze firma: www.goodhifi.com/default.htm maar er zullen best meer bedrijven zijn die in deze materialen handelen...
Leo
Laatst bewerkt 12 jul 2011 09:59 door Leo Snoeren.
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
12 jul 2011 09:47 #6409
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Foom luitspreker Randen Waarom geen rubber?
Hoi
Zie ook:
www.buizenradioclub.nl/index.php?option=...temid=68&lang=nl#568
en
www.buizenradioclub.nl/vanilla/comments....=1494&page=1#Item_21
Om de heer Hupse dus te citeren:
>>>Ik heb de resonantiefrequentie van de AD3700AM even snel getest.
Met de oude papieren ophanging is die ongeveer 115Hz, met de foamrand 70Hz. (Opgave nieuwe AD3700AM is 90Hz)
Hieruit blijkt dat deze foamrand ongeschikt is voor de AD3700 luidspreker. De resonantie is immers veel te laag geworden, waardoor vervorming in het laag zal ontstaan. Je kan deze speaker nog wel gebruiken als hogetoon luidspreker.
De gewenste demping van een conusrand is zeker niet voor alle luidsprekers gelijk. Een foamrand als deze is bedoeld voor een woofer, en niet voor een breedband speaker.
Dus, bezint eer ge begint.
Zie ook:
www.buizenradioclub.nl/index.php?option=...temid=68&lang=nl#568
en
www.buizenradioclub.nl/vanilla/comments....=1494&page=1#Item_21
Om de heer Hupse dus te citeren:
>>>Ik heb de resonantiefrequentie van de AD3700AM even snel getest.
Met de oude papieren ophanging is die ongeveer 115Hz, met de foamrand 70Hz. (Opgave nieuwe AD3700AM is 90Hz)
Hieruit blijkt dat deze foamrand ongeschikt is voor de AD3700 luidspreker. De resonantie is immers veel te laag geworden, waardoor vervorming in het laag zal ontstaan. Je kan deze speaker nog wel gebruiken als hogetoon luidspreker.
De gewenste demping van een conusrand is zeker niet voor alle luidsprekers gelijk. Een foamrand als deze is bedoeld voor een woofer, en niet voor een breedband speaker.
Dus, bezint eer ge begint.