Skip to main content
Algemeen

Weerstanden meten

Meer
06 jun 2011 19:26 #5383 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Re: Weerstanden meten
Zo...dat zijn nuttige tips van jullie, ik heb op zolder nog wel een Philips ``gebitje`` staan
welke als slachtoffer kan dienen, ik kreeg er gister ook nog een aangeboden voor 5 euro dus dat lijkt
mij dan ook een goed oefen project.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen/slachtpartijen:cheer:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 jun 2011 19:19 #5381 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Weerstanden meten
Als je over de documentatie beschikt
Kun je heel eenvoudig meten aan het ingeschakelde toestel, of de spanningen op de meetpunten overeenkomen met wat er in het boek staat. Een slechte schermroosterweerstand ontdek je direkt omdat de spanning op dat schermrooster te laag is. Maar een afwijking van 5 % is geen enkel probleem!
Natuurlijk vooropgesteld dat de ontkoppel- teerbal niet lekt....
Losnemen om te meten moet je dus niet mee beginnen.
Nico
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
06 jun 2011 19:16 #5380 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Weerstanden meten
Hallo Lee, zoals RD aangeeft zijn de oude composiet weerstanden vaak van de waarde afgelopen. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. De weerstand ide defect gaan worden over het algemeen zwaar belast.

Ik meet weerstanden in de schakeling. Als de gemeten waarde onder de werkelijke waarde in het schema of de kleurcodering ligt laat ik de weerstand zitten. De lagere waarde kan ontstaann door de schakeling waar de weerstand in zit. Als de gemeten waarde naar boven toe afwijkt, b.v. meer dan 10-15 procent vervang ik deze altijd. Voor de composiet gebruik ik dan 1 watt 5-10% uitvoeringen. In HF gedeelte 1-5%.

Als ik toch aan het vervangen ga kleur ik de C en R in met kleuren , Om overal goed bij te kunnen haal ik alle teercondensatoren er uit, soms is dit preventief en is de waarde nog niet zo slecht, ze gaan er toch uit. Ik teken alles aan op het schema, de plek, de aansluitingen en vul de waarde in. Zo creer je ruimte, Dan weerstanden eruit die je moet vervangen. Alle gaat ik een bakje met het typenummer van de radio. Kun je later de aantallen tellen ter controle.

En alles weer opbouwen.

Gr. henk

Meer
06 jun 2011 18:55 #5379 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Weerstanden meten
Hallo Lee,

Waar je van uit moet gaan dat de toestellen soms meer dan 50 jaar oud is en dan niet alles meer
piep jong is de weerstanden hebben te lijden met warmte van de buizen veroudering
dus het scherm rooster weerstandje kan dusdanig verlopen dat de boel niet goed functioneerd
bij Radio's maar een paar zenders op de MG terwijl de buis goed is of vervangen door nieuw
en door een rotte weerstand niet de juiste instelling heeft om naar behoren te werken.
Om te meten soldeer je 1 kant los en dan meten dan kun je geen foute metingen krijgen door andere onderdelen
Wat vaak rotte weerstanden zijn zijn composiet weerstanden de bruine met kleurringen.
deze zijn vaak verdacht. ook de weerstanden meenemen in de voedingslijn rotte weerstanden kan zelf het toestel ongevoelig maken.
DE BX 400 zal denk niet het geschikte exemplaar zijn deze heeft de roodbruine met opdruk vaak zijn deze wel
goed . Neem een plano achtig toestel of een gebitje van Philips daar is volop nog van te vinden geen ramp als je die verprutst.
let wel dat weerstanden een afwijking hebben van 5 of 10 % das normaal
bvb Geel Paars Geel -zilver =470 Kohm zilveren ring 10 procent afwijking gouden ring 5%
of je moet met weerstanden uit een meetapparaat die zijn duur en hebben 1% afwijking
maar radio ong 5-10% afwijking als tolerantie
is de weerstand 470KOhm en Geeft 10 MegOhm aan dan is het zwaar verlopen
Dat is ong de redenen om een schermrooster weerstand te vervangen

Succes

René Daemen

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

Meer
06 jun 2011 18:19 - 06 jun 2011 18:20 #5378 door Lee
Weerstanden meten werd gestart door Lee
Aangezien ik mijn technische kennis toch stap voor stap wil uitbreiden
heb ik toch weer een vraag.
Het vervangen van de teerknollen gaat me nu goed af (is ook niet zo moeilijk)
Ik lees op de fora dat het vervangen van o.a. de schermrooster weerstanden ook erg belangrijk is
Als ik een schema erbij pak zal ik na wat logisch redeneren die dingen best wel kunnen vinden
maar als ze goed zijn hoeven ze natuurlijk niet vervangen te worden,
nu mijn vraag, hoe meet ik de weerstanden moeten ze daarvoor losgekoppeld worden
en als ze iets verlopen zijn moeten ze dan uit voorzorg vervangen worden
Ik heb hier een toestel staan waarop ik kan experimenteren (BX400)dus mocht er iets fout gaan is dat wel jammer
maar geen ramp;)
Laatst bewerkt 06 jun 2011 18:20 door Lee.

Gemaakt door Kunena