Algemeen
Uitgelicht: favoriete radio's . (de Waldorp 46A Brilliant).
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
07 mei 2011 18:41 #4217
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Uitgelicht: favoriete radio's . (de Waldorp 46A Brilliant).
En om nog even op de vraag van Rene in te gaan, wat is je favoriete radio. Die heb ik niet. In ben elke keer weer in vervoering als ik in het binnenste mag duiken. Of misschien is mij favoriete ontvanger toch de jampot ontvangen van Amroh of de Pioneer van Philips. Beide waren mij eerste kennismaking met de magische radio techniek.
Gr. henk.
Gr. henk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
07 mei 2011 18:34 #4214
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Uitgelicht: favoriete radio's . (de Waldorp 46A Brilliant).
Ja, ik vind hem niet mooi vinden en ook niet lelijk,bijzinder model, dat dan weer wel. Wat ik me wel afvraag, wat is eigenlijk de reden dat bij dit soort oudere radio de knoppen altijd aan de zijkant zitten. Is er een technische reden? ik vind het in ieder gaval onlogisch.
gr. henk
gr. henk
07 mei 2011 18:17 - 07 mei 2011 18:20 #4213
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Uitgelicht: favoriete radio's . (de Waldorp 46A Brilliant).
Hoi Rene,
Ik vroeg me af of je de Waldorp 46A al eens in het echt hebt gezien?
Mijn ervaring is dat radio's in het echt soms enorm tegen kunnen vallen als je ze alleen van foto's kent.
Dat heb ik, al eens eerder vermeld, bijvoorbeeld met de Philco 444 'Peoples set'.
Op de foto vind ik hem vaak prachtig, maar in het echt heeft hij me nog niet echt kunnen bekoren.
Nou vind ik die Waldorp 46A op de foto al een draak (sorry, maar dat kan toch :oops: ) dus die kan voor mij in het echt alleen nog maar meevallen.
Groeten van Marcel
Ik vroeg me af of je de Waldorp 46A al eens in het echt hebt gezien?
Mijn ervaring is dat radio's in het echt soms enorm tegen kunnen vallen als je ze alleen van foto's kent.
Dat heb ik, al eens eerder vermeld, bijvoorbeeld met de Philco 444 'Peoples set'.
Op de foto vind ik hem vaak prachtig, maar in het echt heeft hij me nog niet echt kunnen bekoren.
Nou vind ik die Waldorp 46A op de foto al een draak (sorry, maar dat kan toch :oops: ) dus die kan voor mij in het echt alleen nog maar meevallen.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 07 mei 2011 18:20 door Marcel L.
07 mei 2011 17:06 - 07 mei 2011 17:09 #4210
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Uitgelicht: favoriete radio's . (de Waldorp 46A Brilliant).
Bij Waldorp ligt het verhaal toch weer anders, die zijn volgens de bronnen die ik kan vinden na de oorlog overgenomen door Fridor en vervolgens "gewoon" failliet gegaan ergens eind jaren '50. Of ze tot het laatst nog radio's geproduceerd hebben weet ik eigenlijk niet eens, maar de merknaam is duidelijk niet bij Philips terecht gekomen. De chassis werden al sinds voor de oorlog (elders is wel een exact jaartal genoemd, zou zomaar rond 1935 kunnen zijn maar mij is dat even ontschoten) compleet bij Philips ingekocht, vermoedelijk simpelweg om financiele redenen: het vermijden van ontwikkelingskosten en wellicht een korting op de licentiegelden.
In de voorhanden documentatie van de 209U blijkt dat Philips zelfs speciale chassisvarianten produceerde voor verkoop aan Velo en Waldorp.
Overigens was het deel van Den Haag waar Waldorp gevestigd was, wel heel erg actief op dit gebied. Een bedrijf aldaar dat wel door Philips werd overgenomen op de manier zoals Nico beschrijft of een zeer daarop gelijkende manier was Ruton, en in 1967 volgde natuurlijk Van der Heem dat ook op een steenworp afstand gevestigd was.
In de voorhanden documentatie van de 209U blijkt dat Philips zelfs speciale chassisvarianten produceerde voor verkoop aan Velo en Waldorp.
Overigens was het deel van Den Haag waar Waldorp gevestigd was, wel heel erg actief op dit gebied. Een bedrijf aldaar dat wel door Philips werd overgenomen op de manier zoals Nico beschrijft of een zeer daarop gelijkende manier was Ruton, en in 1967 volgde natuurlijk Van der Heem dat ook op een steenworp afstand gevestigd was.
Laatst bewerkt 07 mei 2011 17:09 door maarten.
Minder
Meer
07 mei 2011 14:06 - 07 mei 2011 14:07 #4209
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Uitgelicht: De Waldorp 46A Brilliant.
Wat je over Waldorp vertelt René
Kan heel goed, dat past ook in mijn eerdere relaas over de A Me A van Philips; daar kwamen veel merken in terecht die op een of andere manier "slachtoffer van hun eigen succes" waren geworden. Die werden dan bij Philips ondergebracht, in tegenstelling tot de veel verspreide ideeën van kwaadaardige overnames. Het kwam meer dan eens voor dat de oprichter/eigenaar/directeur de leeftijd bereikte waarbij 't hem allemaal te véél werd, maar geen nazaat had als opvolger. Zo'n bedrijf werd dan gekontinueerd door Philips zodat er (bijna) geen werknemers op straat kwamen te staan
Nico
Kan heel goed, dat past ook in mijn eerdere relaas over de A Me A van Philips; daar kwamen veel merken in terecht die op een of andere manier "slachtoffer van hun eigen succes" waren geworden. Die werden dan bij Philips ondergebracht, in tegenstelling tot de veel verspreide ideeën van kwaadaardige overnames. Het kwam meer dan eens voor dat de oprichter/eigenaar/directeur de leeftijd bereikte waarbij 't hem allemaal te véél werd, maar geen nazaat had als opvolger. Zo'n bedrijf werd dan gekontinueerd door Philips zodat er (bijna) geen werknemers op straat kwamen te staan
Nico
Laatst bewerkt 07 mei 2011 14:07 door Ouwe Schipper.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 mei 2011 13:48 - 07 mei 2011 14:02 #4207
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Uitgelicht: een favoriete radio.
Hoi Nico
Ik heb begrepen dat er een 209U in zit, maar ik ben niet zo thuis in deze type radio's. Ik vind hem vooral héél fraai om te zien. De verlichting kan ook apart aan en uit, zoals John vermelde, zodat de radio ook als schemerlampje is te gebruiken.
De discussie op het andere forum is daarom best wel interessant en gelukkig is daar het slotje er weer van af gehaald. Ik heb er geleerd dat in Waldorps vooral na de oorlog Philips chassis gingen, als ik het goed heb.
Groet
René (R)
Ik heb begrepen dat er een 209U in zit, maar ik ben niet zo thuis in deze type radio's. Ik vind hem vooral héél fraai om te zien. De verlichting kan ook apart aan en uit, zoals John vermelde, zodat de radio ook als schemerlampje is te gebruiken.
De discussie op het andere forum is daarom best wel interessant en gelukkig is daar het slotje er weer van af gehaald. Ik heb er geleerd dat in Waldorps vooral na de oorlog Philips chassis gingen, als ik het goed heb.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 07 mei 2011 14:02 door René R.