Skip to main content
Algemeen

radio van de rommelmarkt

Meer
29 apr 2011 12:06 #4010 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: radio van de rommelmarkt

Volgens de verhalen van Hans Blok, een oud medewerker van de Velo, die 90 jaar oud is en leuke verhalen heeft achtergelaten op hansblok90.wordpress.com/2010/12/ was de Velo een meubelmakerij in Barendrecht. In de eerste na oorlogse jaren moest men natuurlijk iets verdienen en heeft men zich, gezien de enkele radio's die opduiken, toegelegd op het fabriceren van radiokasten onder de naam: VELOra. Dus, Velo Radio. Voor het inwendige van de kasten werden dus de zogenaamde U tjes gebruikt.

Het is jammer dat dit nergens wordt bevestigd.:-( Dit neem ik aan, aan de hand van het verhaal van Hans Blok, en logica...
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 apr 2011 09:05 - 29 apr 2011 09:43 #4005 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: radio van de rommelmarkt
Misschien slaat die "52" op het bouwjaar... Het lijkt mij wel wat laat, de 209U stamt uit 46/47 maar het kan een overgebleven serie zijn geweest, die in 51/52 aan Velora verkocht is. Velora heeft vervolgens een "kastje" eromheen gezet, en klaar! Een low budged radio is geboren. En daar was begin jaren 50 nog veel vraag naar! Een radio was nog steeds "luxe"...

: mmm :

Wat ik verder nog vond op het internet: Velora heeft wel degelijk bestaan!

Info van het NFOR.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 29 apr 2011 09:43 door klaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hans

Meer
29 apr 2011 05:27 #4003 door hans
Beantwoord door hans in topic Re: radio van de rommelmarkt
hallo paul

daar kun je wel is gelijk in hebben
maar omdat bij mijn toestel de cijfers 52 in zwart potlood en 806 in rood potlood geschreven zijn heb ik bij het andere toestel ook gekeken en daar lijkt het ook of de eerste letters 52 met een ander potlood geschreven zijn.
vg hans

Meer
28 apr 2011 21:33 #4001 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: radio van de rommelmarkt
Hallo Hans,

Dat met potlood geschreven nummer zal ongetwijfeld een soort van serienummer zijn. Op jouw toestel is het 52806 en op het toestel van het buurforum is dat 52120. Het zou dus zomaar kunnen dat deze toestellen uit een en gelijke levering stammen.

Groeten,
Paul

Meer
28 apr 2011 14:19 #3992 door hans
Beantwoord door hans in topic Re: radio van de rommelmarkt
hallo radio liefhebbers
nu ik weet waar ik naar moet kijken heb ik inderdaad ontdekt dat het een 209/05-452 radio is.(er staan wat cijfers door elkaar)en er is mij op het anderre forem ook duidelijk geworden dat van deze radio de houten achterwand mist.
want daarop moet het merk velora staan.en als velora uit baredrecht kwam kan dat goed zo geweest zijn want ik heb hem van een rommelmarkt uit de buurt van barendrecht
ook staat er op de afstemschaal geen phillips logo.
en wat ik ook vreemd vind is het lage potlood nummer 806
ik ben benieuwt naar de publicaties van gidi verheyen .
deze wacht ik af en ga dan beslissen wat ik met de radio ga doen want de kennis om hem zelf op te knappen heb ik niet en om hem dan maar op zolder te zetten is ook zonde van deze zeldzame schoonheid.

gr hans

Meer
26 apr 2011 22:06 - 26 apr 2011 22:07 #3973 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: radio van de rommelmarkt
Klaas, zeer scherp!

En met die wetenschap in het achterhoofd, is op het chassis van dít exemplaar opeens ook zeer duidelijk de stempeling 209U-05 te herkennen!
Laatst bewerkt 26 apr 2011 22:07 door maarten.

Gemaakt door Kunena