Algemeen
Wat is de afgifte voor radio van de kabel net .??
29 apr 2011 14:04 #4013
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Wat is de afgifte voor radio van de kabel net .??
De zenders zijn nu wat sterk
In iedergeval een splitter verdeel kastje
zoo als het vroeger was .anders een ingang van de antennen
Gebruiken en de massa mantel aan massa zgz aarde doen.
Huub
In iedergeval een splitter verdeel kastje
zoo als het vroeger was .anders een ingang van de antennen
Gebruiken en de massa mantel aan massa zgz aarde doen.
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 apr 2011 14:00 - 29 apr 2011 14:01 #4012
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Wat is de afgifte voor radio van de kabel net .??
Als het verschil in signaalsterkte maar groot genoeg is, zou de HF-AVR het probleem wel moeten oplossen. Een kabelsignaal kan maar liefst tot 1mV (0dBmV oftewel 60dBuV) bedragen, en dat is erg groot in vergelijking met wat een toestel zonder antenne nog oppikt.
Anders dien je het toestel beter af te schermen.
Anders dien je het toestel beter af te schermen.
Laatst bewerkt 29 apr 2011 14:01 door maarten.
Minder
Meer
29 apr 2011 13:52 #4011
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Re: Wat is de afgifte voor radio van de kabel net .??
Goede middag beste vrienden.
Ik vond het juist interessant over de buizenradio's op het kabelnet:
peter schrijft " Maar over de kabel: Normaal gaat het goed, maar sommige radio's krijgen last van kruismodulatie als het signaal te sterk is. Dan kan er een verzwakkertje tussen. Heel belangrijk: Het toestel moet zonder antenne volkomen "dood" zijn.
Ontvangt het toestel zonder antenne nog een aantal zenders dan geeft dat interferentie."
nu is min probleem juist dat de toestellen helemaal niet "dood" zijn zonder antenne. Er is dan inderdaad dikwijls dat twwe stations door elkaar komen. De vraag is dan: Wat moet ik doen zodat de toestellen zonder antenne inderdaad ggen signaal krijgen?
Groeten,
albert v v
Ik vond het juist interessant over de buizenradio's op het kabelnet:
peter schrijft " Maar over de kabel: Normaal gaat het goed, maar sommige radio's krijgen last van kruismodulatie als het signaal te sterk is. Dan kan er een verzwakkertje tussen. Heel belangrijk: Het toestel moet zonder antenne volkomen "dood" zijn.
Ontvangt het toestel zonder antenne nog een aantal zenders dan geeft dat interferentie."
nu is min probleem juist dat de toestellen helemaal niet "dood" zijn zonder antenne. Er is dan inderdaad dikwijls dat twwe stations door elkaar komen. De vraag is dan: Wat moet ik doen zodat de toestellen zonder antenne inderdaad ggen signaal krijgen?
Groeten,
albert v v
18 apr 2011 22:12 #3727
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Wat is de afgifte voor radio van de kabel net .??
Zonder antennen hoor je ook praktich niks
Ik heb ook gemerkt bij BVB plano.s het heel goed gaat
met lateren radio,s gaat het beter . Huub
Ik heb ook gemerkt bij BVB plano.s het heel goed gaat
met lateren radio,s gaat het beter . Huub
18 apr 2011 21:04 #3719
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Wat is de afgifte voor radio van de kabel net .??
Het gaat ook een stuk beter als men het signaal dat van de FM detector komt verzwakt. Door het sterkere signaal klopt het loudness circuit niet meer. Als je op een behoorlijk kamervolume zit moet de loper van de potmeter al na de aftakking staan. Door de hardere insturing zit je voordat je op de aftakking zit al op oorlogssterkte.
Als je het signaal verzwakt moet de potmeter verder open en dan klinkt het allemaal een stuk prettiger.
Misschien een extra potmeter van 1 meg op de achterplaat en dan tussen de FM detector en de golflengteschakelaar.
Tevens hoef je dan niet zo te schrikken als je een plaatje hebt gedraaid en dan de FM-toets indrukt.
Als je de potmeter op een hoeksteuntje zet en dan zodanig tegen de zijkant van de kast schroeft dat de as door één van de gaten van de achterplaat steekt hoef je die niet te beschadigen.
Het lijkt trouwens net of het effect bij stereo radio's minder is: De B5X43a (stereo-FM) klinkt veel beter dan zijn mono broer de BX23a. Misschien doordat het totale laag nu over twee luidsprekers verdeeld wordt.
Ik luister nu naar een A6X38a stereo tuner en op stereo is het geluid veel aangenamer. Op mono is de bas veel te sterk.
Hebben anderen die ervaring ook?
Maar over de kabel: Normaal gaat het goed, maar sommige radio's krijgen last van kruismodulatie als het signaal te sterk is. Dan kan er een verzwakkertje tussen. Heel belangrijk: Het toestel moet zonder antenne volkomen "dood" zijn.
Ontvangt het toestel zonder antenne nog een aantal zenders dan geeft dat interferentie.
Voor de kabel hoeft er geen filter o.i.d. tussen: De kern van de kabel gaat naar één van de antenne aansluitingen, de mantel aan de aardbus. Zo wordt het ook door Philips aanbevolen. De aanpassing klopt dan precies, omdat je over de helft van de ingangstrafo zit. De ingangsspoel is in het midden afgetakt en die aftakking zit aan aarde.
Neem je de buitenste aanluitingen van de spoel dan is de aanpassing 300 Ohm, pak je één van de uiteinden en het midden van de spoel dan is de aanpassing 300/4 = 75 Ohm.
Groeten,
Peter
Als je het signaal verzwakt moet de potmeter verder open en dan klinkt het allemaal een stuk prettiger.
Misschien een extra potmeter van 1 meg op de achterplaat en dan tussen de FM detector en de golflengteschakelaar.
Tevens hoef je dan niet zo te schrikken als je een plaatje hebt gedraaid en dan de FM-toets indrukt.
Als je de potmeter op een hoeksteuntje zet en dan zodanig tegen de zijkant van de kast schroeft dat de as door één van de gaten van de achterplaat steekt hoef je die niet te beschadigen.
Het lijkt trouwens net of het effect bij stereo radio's minder is: De B5X43a (stereo-FM) klinkt veel beter dan zijn mono broer de BX23a. Misschien doordat het totale laag nu over twee luidsprekers verdeeld wordt.
Ik luister nu naar een A6X38a stereo tuner en op stereo is het geluid veel aangenamer. Op mono is de bas veel te sterk.
Hebben anderen die ervaring ook?
Maar over de kabel: Normaal gaat het goed, maar sommige radio's krijgen last van kruismodulatie als het signaal te sterk is. Dan kan er een verzwakkertje tussen. Heel belangrijk: Het toestel moet zonder antenne volkomen "dood" zijn.
Ontvangt het toestel zonder antenne nog een aantal zenders dan geeft dat interferentie.
Voor de kabel hoeft er geen filter o.i.d. tussen: De kern van de kabel gaat naar één van de antenne aansluitingen, de mantel aan de aardbus. Zo wordt het ook door Philips aanbevolen. De aanpassing klopt dan precies, omdat je over de helft van de ingangstrafo zit. De ingangsspoel is in het midden afgetakt en die aftakking zit aan aarde.
Neem je de buitenste aanluitingen van de spoel dan is de aanpassing 300 Ohm, pak je één van de uiteinden en het midden van de spoel dan is de aanpassing 300/4 = 75 Ohm.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
18 apr 2011 15:09 - 18 apr 2011 15:41 #3711
door Huub
Precies rene dat is belangrijk Maar mischien valt het mee
Even afwachten maar . Ben mischien voorbarig met de denkwijze.
Er kan wel wat met de contourTK wat gedaan worden Maar dat
is voor ander gebruik mischien niet aantrekkelijk .
Het is ook zoo wat een ander vind ? Ik hou ook wel van basse
Maaaar niet te veel in overdaat . Maar het is ook wel zoo
Als men teveel in over daat te veel basse heeft in de radio
Die destijds zoo gemaakt heeft Voor destijdse uizendingen
En men gaat deze gebruiken en de basse behoorlijk minderen
Dan moet men OOK niet vergeten Dat men Het Midden gebied
Gaar afnemen .Dus de mooie bedoelden zangstemmen worden
ook minder warmer in klank .Daarvoor heeft philips
Met de groten draagbaren radio die ik ook gebruik en mijn mengpaneel
aan de stereo buizen trapje Drie schuifregelaars gemaakt
een voor hogen een voor lagen en een voor middentonen .
En zoo hoort het ook .Omede alles aantepassen . Met gewonen
Toonregelaars aan radio,s daar neemt men ook van allen toon
gebieden mee en is .Van die tijds opnamen en uitzendingen uitgedacht.
Ik heb het ook NIET over dergelijken rammeltjes van losse planken .
Maar van Disco achtige klanken , gewoon overstuurt en dat hoort helemaal
Niet bij onze of mijne muziek .Huub
Even afwachten maar . Ben mischien voorbarig met de denkwijze.
Er kan wel wat met de contourTK wat gedaan worden Maar dat
is voor ander gebruik mischien niet aantrekkelijk .
Het is ook zoo wat een ander vind ? Ik hou ook wel van basse
Maaaar niet te veel in overdaat . Maar het is ook wel zoo
Als men teveel in over daat te veel basse heeft in de radio
Die destijds zoo gemaakt heeft Voor destijdse uizendingen
En men gaat deze gebruiken en de basse behoorlijk minderen
Dan moet men OOK niet vergeten Dat men Het Midden gebied
Gaar afnemen .Dus de mooie bedoelden zangstemmen worden
ook minder warmer in klank .Daarvoor heeft philips
Met de groten draagbaren radio die ik ook gebruik en mijn mengpaneel
aan de stereo buizen trapje Drie schuifregelaars gemaakt
een voor hogen een voor lagen en een voor middentonen .
En zoo hoort het ook .Omede alles aantepassen . Met gewonen
Toonregelaars aan radio,s daar neemt men ook van allen toon
gebieden mee en is .Van die tijds opnamen en uitzendingen uitgedacht.
Ik heb het ook NIET over dergelijken rammeltjes van losse planken .
Maar van Disco achtige klanken , gewoon overstuurt en dat hoort helemaal
Niet bij onze of mijne muziek .Huub
Laatst bewerkt 18 apr 2011 15:41 door Huub.