Skip to main content
Algemeen

Loodvrij soldeertin gebruiken?

Meer
06 mrt 2011 22:51 #2538 door Rene Daemen
Klaas

In de elektronica wereld is S39 uit den boze de groene poes komt op je soldeer punten
het is zuur en eigenlijk moet neutraliseren en dan heb je water en zeep nodig
maar ja water en elektriciteit zijn ook geen vrienden misschien een wat schuren en nieuw tin op doen
ja dat roestige chassis kan natuurlijk op den duur problemen geven
zeker met Massa verbinding
Loodvrij gaat volgens mij niet op in onze oude radio's met dat oude tin
voor nieuwe printen geweldig houd het maar bij lood en een geventileerde ruimte
succes

René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 mrt 2011 22:41 - 06 mrt 2011 22:46 #2536 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Loodvrij soldeertin gebruiken?
Tja, Marcel.... Da's een goeie. Ik heb wat rolletjes tin ge-erft van een overleden vader van een goede vriend. En die tin was in 1998 al oud. Hierin zal dus wel lood zitten. Maar ik heb voor mijn leven genoeg, denk ik. Daarbij zat ook een blauw potje, S39. En wel de originele S39! Deze is erg lang geleden al uit de handel gehaald, wegens ongezonde toestanden tijdens het gebruik. Toen ik mijn TX1422 televisie aan het opknappen was, heb ik dit veelvuldig gebruikt. De tin vloeit hierbij zo prachtig! Werkelijk wonderspul!

Maar... Na enkele jaren deze televisie weer eens open te halen, blijkt die rommel toch het chassis aan te tasten! Er ontstaan roestvlekken! En sommige soldeerpunten zijn nu ge-oxideert. Voor de werking van het toestel heeft het (nog) geen gevolgen, maar om nu die punten opnieuw te gaan solderen... Dat gaat dus erg moeilijk. De tin vloeit nu voor geen meter meer... Ik blijf er dus maar af, maar wil iedereen waarschuwen voor het gebruiken van S39 soldeervloeistof. En dan vooral die oude rommel van voor 1990!

Wonderspul! : dracula : : broekie :

: yesno :

Achja. Al doende leert men...
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 mrt 2011 22:46 door klaas.

Meer
06 mrt 2011 22:25 - 06 mrt 2011 22:26 #2534 door Marcel L
Beste Forummers,

Ik ontdekte het ook pas vrij recent, maar je hebt tegenwoordig lood-vrij tin.
Zelf doe ik nog steeds met een dikke rol loodhoudend tin die ik jaren geleden al eens kocht, en die nog lang niet op is.
Maar lood is natuurlijk wel ontzettend link spul.

Tegenwoordig dragen veel elektronica onderdelen het zogenaamde RoHS keurmerk (Restriction of Hazardous Substances), waarmee wordt aangegeven dat er geen lood, kwik, cadmium, Chroom VI, PBB of PBDE in het product zit.
Een bedrijf is verplicht om alles aan de veiligheid en de gezondheid van zijn personeel te doen, dus zijn ze ook verplicht om loodvrij te gaan solderen (tenminste in Europa).

Zelf heb ik nu ook een rol loodvrij tin gekocht, en ik heb er al wat mee kunnen solderen.
Het valt mij tot nu toe niet tegen, gezien de verhalen die ik er over gehoord had dat het slecht vloeit e.d.
Het vloeit wel minder, maar iemand die een beetje kan solderen moet er wel mee overweg kunnen lijkt me.

Maar hoe zit dat bij een ieder thuis?
Solderen jullie al loodvrij? En wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 06 mrt 2011 22:26 door Marcel L.

Gemaakt door Kunena