Skip to main content
Algemeen

Loodvrij soldeertin gebruiken?

Meer
07 mrt 2011 19:53 #2564 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Re: Loodvrij soldeertin gebruiken?
Ik heb S39 altijd gebruikt voor het solderen van koperen buis (reeds vernoemd) en zink, NOOIT ivm elektronica wegens te agressief. Zelfs met hars in het soldeer kunnen problemen ontstaan. Het hars blijft over jaren een agressieviteit behouden en dus oxyderen! Ik herinner me dat printplaten een schoonmaakbeurt nodig hadden bij de klant (in Hong Kong!). Het schoonmaken werd gedaan met schuurpoeder en water en een schuurborsteltje, goed rond het aangetaste land schuren tot alle oxydatie en harsresten weg zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 mrt 2011 17:59 #2563 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: Loodvrij soldeertin gebruiken?
Nadere info over loodvrij solderen is te vinden op:
www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentID=4507
www.circuitsonline.net/forum/view/21303/1/michielph
en ander pagina's te vinden met Google.

Het is een goede zaak dat voor grootschalig, fabrieksmatig soldeerwerk loodvrij soldeer toegepast wordt. Zo zal er minder lood in het milieu komen wanneer de elektronica afgedankt wordt.

Belangrijkste verschil tussen loodvrij en loodhoudend soldeer is de hogere smelt-temperatuur van loodvrij. Dus de soldeerbout zal een hetere punt moeten hebben bij loodvrij soldeer.

Maar voor ons hobbyisten is loodvrij solderen niet nodig. Loodhoudende soldeer is voor reparatie doeleinden nog steeds goed verkrijgbaar. Dus gebruik ik dit soldeer ook voor mijn eigen hobby. Het lijkt mij ook beter traditioneel loodhoudend soldeer te gebruiken voor de reparatie van oude electronica, daarin is immers ook loodhoudend soldeer verwerkt.

S39 is goed bruikbaar bij grover soldeerwerk mits men met veel water alle resten vloeimiddel verwijdert. In andere gevallen alleen harskern soldeer gebruiken. Soldeerhars is ook in losse doosjes te koop als "colophonium", zie www.conrad.nl

mvg, Pieter.

Meer
07 mrt 2011 17:55 - 07 mrt 2011 17:57 #2562 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Loodvrij soldeertin gebruiken?
Marcel,

Ervaring met loodvrij soldeertin heb ik (nog) niet.
Maar toen ik mij 20 jaar geleden voor de oude radiohobby ging interesseren n.a.v. een tentoonstelling over bakelieten voorwerpen in Rotterdam en lid werd van de NVHR heb ik op een beurs meteen maar een rol harskern soldeertin 60/40 500 van gram aangeschaft.

Voor de aardigheid heb ik de rol zojuist gewogen en hij weegt nog 288 gram. Ik kan dus nog jaren vooruit.

Maar wat ik ook erg interessant vind, dat is het volgende: als je met een scherp hobbymes het soldeertin doorsnijdt en je kijkt naar het snijvlak dan zie je niet één adertje van hars maar wel drie. Het is moeilijk op de foto te zien, maar het is echt zo.

Dus vraag ik mij af hoe ze in vredesnaam die harskernen (het vloeimiddel) in het draadje soldeertin hebben gekregen :).

M.vr.gr. Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 07 mrt 2011 17:57 door Johannes.

Meer
07 mrt 2011 15:17 - 07 mrt 2011 15:18 #2560 door Ouwe Schipper
Die ARBO wetgeving....
Daar heb ik in mijn werk nogal veel mee te maken gehad. Ik ben 't er zonder meer eens als iemand zou zeggen: "zo wordt het wel erg ingewikkeld allemaal" maar.......
Diezelfde wetgeving beschermt ook mensen tegen zichzelf. Wie vermijdbare of onaanvaardbare risico's neemt en dan overkomt hem/haar iets: ja sorry hoor, je had kunnen beseffen dat je:
A op de risico's had moeten letten
B had kunnen nadenken over manieren om ze te vermijden
C (persoonlijke) beschermingsmiddelen dient te gebruiken
D en als je er niet uitkomt, de leidinggevende raadplegen.
Die leidinggevende is per slot de figuur die op z'n kl***e krijgt voor de fouten van z'n mensen.
Denk nou niet dat ik een fervent aanhanger ben van de ARBO, maar er staat ook véél behartenswaardigs in. Als je er niet uitkomt, en je dòèt maar wat, ben je zelf de pineut; als je overlegt met iemand die 't wèl weet loop je tenminste je uitkering niet mis als er iets gebeurt.
Voorbeeld: slijpwerk zonder veiligheidsbril en je krijgt een stuk in je ogen? Maar zó de Bijstandswet in, je hebt je gewone uitkeringen willens en wetens verspeeld. Geen gehoorbescherming in, en omgevingslawaai meer dan zóveel DB? Eerste keer betrapt: giftige brief in je dossier. 2e keer: dag schorsing zonder salaris. 3e keer: op staande voet de laan uit
Werd ons op èlk afdelingsoverleg ingepeperd
Maar het wèrkte wel, het aantal bedrijfsongevallen decimeerde
Nico
Laatst bewerkt 07 mrt 2011 15:18 door Ouwe Schipper.

Meer
07 mrt 2011 11:45 #2556 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Loodvrij soldeertin gebruiken?
Gewoon 60/40. En dat van een rol die ik bijna 40 jaar geleden eens heb gekocht. Daarvoor de pyramides van Amroh.
Maar ja, die zijn er niet meer.

S39 alleen als vloeimiddel bij het solderen van koperen buizen van de waterleiding.

Tin lijkt me niet lekker smaken. Lood nog minder. Zal er dus geen happies van nemen.
En bij privégebruik/toepassing kan de Arbo wat mij betreft de p.. op.

Groet,
Han

Meer
07 mrt 2011 11:27 #2554 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Loodvrij soldeertin gebruiken?
Achteroverhangen is slecht volgens de arbo :duh:

Overigens is dat oude grijsgeworden slecht soldeerbare spul niet een typisch verschijnsel voor lood. Tin oxideert ook, en ik vermoed dat de duurzaamheid van veel loodvrij tin op dat gebied niet echt veel beter is.

Gemaakt door Kunena