Algemeen
moeder OTL eindtrappen
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 mrt 2011 13:55 #2435
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: moeder OTL eindtrappen
Hoi Henk.
De eerste OTL (Circlotron) eindbuizen uit de jaren vijftig zijn echt niet
experimenteel te noemen hoor. Als dat zo was werden ze niet commercieel op
de markt gebracht.
Ik bezit beide topmodellen uit 1956/1957 en daar klinkt echt niets experimenteels aan.
Integendeel!
Het feit dat deze modellen mono zijn wil niet zeggen dat ze experimenteel zijn, maar
in de jaren vijftig een volwaardig product. Iemand die de bijpassende hoge bedragen
moest neertellen voelde dat echt niet zo aan. Dat zou belachelijk zijn.
De latere stereo versterkers (ook de bouwpakketten) zijn een gevolg van de versterkers
uit de jaren vijftig. De volgende generatie in de ontwikkelingen. En zoveel
ontwikkeling zat er niet meer in, behalve dat het stereo werd. Uiteindelijk, uit
commercieel oogpunt, heeft Philips het qua weergave succesvolle ontwerp (OTL) opzij
geschoven omdat ze hiermede nauwelijks de markt konden veroveren. Ze zijn doorgegaan met
een wereldwijd standaardsysteem die niet veel beter was. Dat hebben we meer gehoord...
De laatste OTL versterkers hadden al een dubbele aansluiting voor de luidsprekers:
zowel laag- als hoogohmig dus (AG9018).
En het is nog maar de vraag of stereo een verbetering is, gezien de weergave resultaten
die ik hier thuis hoor. Zie ook mijn bijdragen in de discussie over high end.
De AG9007 is trouwens nog steeds een geliefde versterker als monoblokken voor moderne
stereo installaties.
Ik verwijs je verder naar de artikelen op onze site betreffende hifi in de jaren vijftig.
Groet
René (R)
De eerste OTL (Circlotron) eindbuizen uit de jaren vijftig zijn echt niet
experimenteel te noemen hoor. Als dat zo was werden ze niet commercieel op
de markt gebracht.
Ik bezit beide topmodellen uit 1956/1957 en daar klinkt echt niets experimenteels aan.
Integendeel!
Het feit dat deze modellen mono zijn wil niet zeggen dat ze experimenteel zijn, maar
in de jaren vijftig een volwaardig product. Iemand die de bijpassende hoge bedragen
moest neertellen voelde dat echt niet zo aan. Dat zou belachelijk zijn.
De latere stereo versterkers (ook de bouwpakketten) zijn een gevolg van de versterkers
uit de jaren vijftig. De volgende generatie in de ontwikkelingen. En zoveel
ontwikkeling zat er niet meer in, behalve dat het stereo werd. Uiteindelijk, uit
commercieel oogpunt, heeft Philips het qua weergave succesvolle ontwerp (OTL) opzij
geschoven omdat ze hiermede nauwelijks de markt konden veroveren. Ze zijn doorgegaan met
een wereldwijd standaardsysteem die niet veel beter was. Dat hebben we meer gehoord...
De laatste OTL versterkers hadden al een dubbele aansluiting voor de luidsprekers:
zowel laag- als hoogohmig dus (AG9018).
En het is nog maar de vraag of stereo een verbetering is, gezien de weergave resultaten
die ik hier thuis hoor. Zie ook mijn bijdragen in de discussie over high end.
De AG9007 is trouwens nog steeds een geliefde versterker als monoblokken voor moderne
stereo installaties.
Ik verwijs je verder naar de artikelen op onze site betreffende hifi in de jaren vijftig.
Groet
René (R)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
05 mrt 2011 13:33 #2433
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: moeder OTL eindtrappen
Klopt, het eerste experimentel ontwerp stamt uit de jaren 50. buizen werden ontwkkeld voor transformatorlose toepassing UL86, EL86 en de P serie voor TV. Er zijn nog steeds fabrikanten die hier op voortbouwen. Er zijn zoveel verschillende ontwerpen voor eindtrappen, Ik vond de OTL eindtrap nog altijd een mooi ontwerp.
Gr. henk van 't Kruis
Gr. henk van 't Kruis
Minder
Meer
05 mrt 2011 12:51 #2431
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Re: moeder OTL eindtrappen
Rene,
De HF3xx serie zijn uit de begin 60er jaren.
Groet Ton
De HF3xx serie zijn uit de begin 60er jaren.
Groet Ton
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 mrt 2011 12:37 - 05 mrt 2011 12:50 #2430
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: moeder OTL eindtrappen
Yep Ton
Dat vermelden we ook op onze site.
Mijn beide versterkers zijn OTL met Circlotron (1956).
AD9006 met EL81 en AD9007 met EL36.
Punt is dat de HF303 als moeder der OTL eindversterkers wordt genoemd......
Dat lijkt me niet waarschijnlijk dus.
De HF303 is toch een eindtrap voor stereo en dus afkomstig uit de jaren 60?
Zoals ik zei meer de nadagen van OTL.
Groet
René (R)
Dat vermelden we ook op onze site.
Mijn beide versterkers zijn OTL met Circlotron (1956).
AD9006 met EL81 en AD9007 met EL36.
Punt is dat de HF303 als moeder der OTL eindversterkers wordt genoemd......
Dat lijkt me niet waarschijnlijk dus.
De HF303 is toch een eindtrap voor stereo en dus afkomstig uit de jaren 60?
Zoals ik zei meer de nadagen van OTL.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 05 mrt 2011 12:50 door René R.
Minder
Meer
05 mrt 2011 12:30 #2428
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Re: moeder OTL eindtrappen
Hallo Rene,
Philips is rond 1954 met OTL begonnen.
De reden was om een eindtrap met goede eigenschappen te maken zonder uitgangtrafo.
Dit was dus van belang dat de radiotoestellen niet te duur werden,commercie speelde een belanrijke rol!
Het is een seriebalansversterker.
De EL86 is ontwikkeld omreden dat deze een hoge spanning tussen kathode en gloeidraad kan verdragen
De eerste OTL werd uitgevoerd met U buizen,in de BX998 zitten weer PL81 buizen.
Een betere OTL schakeling is de cyclotron,nadeel duurdere voeding
Ook nu zijn uitgangs trafo,s nog duur en groot
Groet Ton
Philips is rond 1954 met OTL begonnen.
De reden was om een eindtrap met goede eigenschappen te maken zonder uitgangtrafo.
Dit was dus van belang dat de radiotoestellen niet te duur werden,commercie speelde een belanrijke rol!
Het is een seriebalansversterker.
De EL86 is ontwikkeld omreden dat deze een hoge spanning tussen kathode en gloeidraad kan verdragen
De eerste OTL werd uitgevoerd met U buizen,in de BX998 zitten weer PL81 buizen.
Een betere OTL schakeling is de cyclotron,nadeel duurdere voeding
Ook nu zijn uitgangs trafo,s nog duur en groot
Groet Ton
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 mrt 2011 09:18 #2408
door René R
moeder OTL eindtrappen werd gestart door René R
Hoi
Wellicht beter om een nieuwe discussie te beginnen.
hkruis stelt:
Een beetje de technische kant. Het ontwerp van een component in een installatie, Higf-end of een buizenradio versterker uit de jaren 1950 maakt natuurlijk wel wat uit. Met de HF303 experimentele versterker van Philips werd zoveel kunde en techniek en kunde ingebracht dat men dit ontwerp als de moeder van alle OTL ontwerpen beschouwd. Dit ontwerp ging oorspronkelijk uit om een goedkope eindtrap beschikbaar te hebben zonder uitgangstrafo's. dit leidde bij Philips tot de ontwikkeling van de EL86 buis. Eindtrafo (1940-1970waren toendertijd duur, goot en een bedroevende frequenties karakteristiek. Met tegenkoppeling werd een bereik gehaald van van 15-18 Khz aan de bovenkant. het eerder genoemde ontwerp was een goede oplossing en uniek voor die tijd.
Ik vraag het me af.
Is dit niet een (bouwpakket) eindversterker uit de jaren 60?
Googelend is er weinig over te vinden. Wel de HF309 uit 1965 (?)
Naar mijn idee was OTL dan al min of meer op zijn retour na een traditie van ruim 10
jaar OTL ontwikkeling en toepassingen bij Philips.
Groet
René (R)
Wellicht beter om een nieuwe discussie te beginnen.
hkruis stelt:
Een beetje de technische kant. Het ontwerp van een component in een installatie, Higf-end of een buizenradio versterker uit de jaren 1950 maakt natuurlijk wel wat uit. Met de HF303 experimentele versterker van Philips werd zoveel kunde en techniek en kunde ingebracht dat men dit ontwerp als de moeder van alle OTL ontwerpen beschouwd. Dit ontwerp ging oorspronkelijk uit om een goedkope eindtrap beschikbaar te hebben zonder uitgangstrafo's. dit leidde bij Philips tot de ontwikkeling van de EL86 buis. Eindtrafo (1940-1970waren toendertijd duur, goot en een bedroevende frequenties karakteristiek. Met tegenkoppeling werd een bereik gehaald van van 15-18 Khz aan de bovenkant. het eerder genoemde ontwerp was een goede oplossing en uniek voor die tijd.
Ik vraag het me af.
Is dit niet een (bouwpakket) eindversterker uit de jaren 60?
Googelend is er weinig over te vinden. Wel de HF309 uit 1965 (?)
Naar mijn idee was OTL dan al min of meer op zijn retour na een traditie van ruim 10
jaar OTL ontwikkeling en toepassingen bij Philips.
Groet
René (R)