Algemeen
Hilco Schipper Funke W19
09 apr 2018 23:21 #72025
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Hilco Schipper Funke W19
Marc, je hebt zoveel buizentesters, dat moesten we hier regelmatig lezen, is er niet ééntje waar je een 6973 op kan testen? Op een AVO moet het met het buizenboek erbij toch lukken?
En nogmaals: Bij de vele revisies die ik gedaan heb, heb ik nog nooit een buizentester nodig gehad. En daar zaten zeer veel (stereo) versterkers bij.
Een revisie of herstel van een versterker kan toch niet stuklopen op het gebrek aan een buizentester?
Groeten,
Peter
En nogmaals: Bij de vele revisies die ik gedaan heb, heb ik nog nooit een buizentester nodig gehad. En daar zaten zeer veel (stereo) versterkers bij.
Een revisie of herstel van een versterker kan toch niet stuklopen op het gebrek aan een buizentester?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 apr 2018 21:58 #72020
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Hilco Schipper Funke W19
Beste mensen kan iemand mij aan deze kaart helpen 1732 zodat ik mijn tube 6973 kan testen uiteraard tegen vergoeding.
Ik heb een telefoonnummer van Hilco maar helaas krijg nooit contact dus wie o wie kan mij helpen
Ik heb een telefoonnummer van Hilco maar helaas krijg nooit contact dus wie o wie kan mij helpen
08 apr 2018 14:59 - 08 apr 2018 15:08 #71987
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hilco Schipper Funke W19
Heeft die Funke overigens geen kaart voor de 6CZ5?
Edit: Karte 1732. Verder: "Eine Weiterentwicklung der 6V6 ist die 6CZ5≈6973 (s. Karte 1732)." Dit komt van een dokument van rm.org
Edit: Karte 1732. Verder: "Eine Weiterentwicklung der 6V6 ist die 6CZ5≈6973 (s. Karte 1732)." Dit komt van een dokument van rm.org
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 08 apr 2018 15:08 door PE9ZZ.
08 apr 2018 09:17 #71976
door peter1952
Peter Boin,
Pen 8 is bij de 6CZ5 gewoon vrij en het geeft in de praktijk geen probleem als je die aangesloten laat. Er zijn zelfs doorverbindstripjes geweest die je op de pennen van een 6CZ5 schuift en die pen 1 en 8 doorverbinden.
Bij Wurlitzer versterkers zijn pen 1 en 8 meestal doorverbonden, Seeburg gebruikt alleen pen 1 voor het schermrooster en Rock-Ola gebruikt pen 8.
Vervangen van een 6973 door een 6CZ5 is niet zo actueel meer, 25 tot 30 jaar gelezen was de 6973 moeilijk verkrijgbaar en veel duurder dan de 6CZ5, waardoor je veel 6CZ5's aantrof. Tenslotte ging er toch 4 in één stereo versterker. Nu is de 6973 vlot en tegen redelijke prijs verkrijgbaar, o.a. bij Electro Harmonics. Dus er is in feite geen reden meer om de 6CZ5 te gebruiken.
Groeten,
Peter
Bij Wurlitzer versterkers zijn pen 1 en 8 meestal doorverbonden, Seeburg gebruikt alleen pen 1 voor het schermrooster en Rock-Ola gebruikt pen 8.
Vervangen van een 6973 door een 6CZ5 is niet zo actueel meer, 25 tot 30 jaar gelezen was de 6973 moeilijk verkrijgbaar en veel duurder dan de 6CZ5, waardoor je veel 6CZ5's aantrof. Tenslotte ging er toch 4 in één stereo versterker. Nu is de 6973 vlot en tegen redelijke prijs verkrijgbaar, o.a. bij Electro Harmonics. Dus er is in feite geen reden meer om de 6CZ5 te gebruiken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
08 apr 2018 08:59 #71975
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hilco Schipper Funke W19
Ah. Ik had niet naar de pinout gekeken. De datasheet is behoorlijk beknopt, er staat bijvoorbeeld helemaal geen Ia/Vg karakteristiek in. Qua anodedissipatie (12 W) leek me een vergelijk met de EL84 voor de hand liggen, maar die kan ook geen 20 W maken in push-pull. Overigens mag je bij de 6CZ5 pin 8 helemaal niet gebruiken (IC). In de praktijk zal het wel meevallen...
Tjerk, 9ZZ
08 apr 2018 07:52 #71974
door peter1952
Peter Boin,
De 6973 is beslist niet vergelijkbaar met de EL84. Om te beginnen zijn de aansluitingen totaal anders. De maximum toelaatbare anodespanning is hoger dan die van de EL84 (de voedingsspanning is in jukebox versterkers c.a. 400 V.) en hij kan meer vermogen leveren, c.a. 20 W. In balans. Ze worden meestal bij balans in klasse B geschakeld.
De 6973 is gelijk aan de 6CZ5, met dien verstande dat bij de 6973 het schermrooster aan pen 1 en 8 zit en bij de 6CZ5 alleen aan pen 1. Als een 6973 door een 6CZ5 wordt vervangen, moet je, als pen 8 voor het schermrooster is gebruikt, een doorverbinding maken tussen pen 1 en pen 8. Bij veel versterkers is er al rekening mee gehouden.
Groeten,
Peter
De 6973 is gelijk aan de 6CZ5, met dien verstande dat bij de 6973 het schermrooster aan pen 1 en 8 zit en bij de 6CZ5 alleen aan pen 1. Als een 6973 door een 6CZ5 wordt vervangen, moet je, als pen 8 voor het schermrooster is gebruikt, een doorverbinding maken tussen pen 1 en pen 8. Bij veel versterkers is er al rekening mee gehouden.
Groeten,
Peter
Peter Boin,