Skip to main content
Algemeen

Hoe intensief maken we gebruik van ons hobby spul

Meer
15 jun 2016 20:22 - 15 jun 2016 20:23 #61134 door Juul
Ik heb zo lang bij de Omroep gewerkt ( RADIO vanaf 1967 ) dat ik nu gewoon luister naar Radio 1 met een heel kleine transistor radio. Muziekzenders zijn aan mij niet meer besteed.
Na al die bandjes en meersporen ( 24 en 48 ) hoef ik niet meer zonodig.

Een echte HiFi set heb ik nog wel maar geen kabel, gelukkig maar, want je gaat zo'n mooie set toch niet aan de kabel hangen…….? Want wat is dat nou voor kwaliteit?
En als ik als gepensioneerde luister naar radio 1 en hoor dat tegenwoordig verslaggevers zelf hun item monteren en om het verslag zo "klein" mogelijk te houden alle natuurlijke ademhalingen eruit monteren…….
Dan reizen m'n haren te berge.
Nee, zoals een net als ik gepensioneerde collega laatst tegen mijn zei;ze hebben geen oren meer aan de kop……….'

Zou dat het zijn?

Juul
Laatst bewerkt 15 jun 2016 20:23 door Juul.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jun 2016 20:21 #61093 door pieterv
Meer en meer zijn mijn verzamelde historische radio's er om naar te kijken dan om er naar te luisteren. De reden is dat er op de AM frequenties steeds minder luisterwaardige zenders uitzenden. Een zender die nog wel aardige muziek uitzendt is RTE op 252 kHz op de lange golf. Deze zender uit Ierland heeft in de avond vaak aardige popmuziek. Helaas zit er op 252 kHz ook een sterke Algerijnse zender. Daarom is het noodzaak een ferriet antenne te gebruiken om middels de richting gevoeligheid de ontvangst van de Algerijnse zender te minimaliseren. Voor de ontvangst op buizenradio's zonder ingebouwde ferriet antenne heb ik ferriet antenne voorzet apparaatjes gemaakt waarmee ik hetzelfde effect kan bereiken als met een ingebouwde ferriet antenne. Zie www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?mode=thread&id=54013 Ook op FM zijn er naar mijn mening maar twee programma's het luisteren waard: Radio4 en Radio1.

Ik laat mijn radio's wel minimaal één keer per kwartaal een half uur spelen opdat de elektrolytische condensators in geformeerde toestand blijven.

Omdat er nog maar weinig luisterwaardige radiozenders zijn (naar mijn mening) maak ik veel gebruik van mijn mini middengolf zendertjes die aangesloten zijn op mijn PC dan wel op mijn DAB+ tuner.

Op DAB+ zitten maar enkele luisterwaardige programma's; 10Gold vind ik aardig en ook Arrow Classic. Hoewel ik buiten de DAB+ regio Randstad woon (Lelystad) kan ik op mijn vliering toch programma's van DAB+ kanaal 8A ontvangen met daarbij Radio Paradijs. Maar de ontvangst is op het kantje, regelmatig valt de ontvangst weg wegens teveel fouten in het digitale signaal.

Zoals door Lee ook al opgemerkt, de beste keuze aan radio heb je tegenwoordig op het internet. Bijvoorbeeld via www.onlineluisteren.nl/ of www.radio-toppers.net/ Op deze websites zijn veel programma's met popmuziek uit de jaren 60 en 70 te vinden. Bij voorkeur download ik het .m3u of .pls bestand van de betreffende webstream. Ik laat deze bestanden spelen in mijn favoriete muziek programma Audacious. Ik kan dan ook gemakkelijk tussen de muziek streams zappen.

Een echt leuke stream vind ik Radio Dismuke met 1920s & 1930s Popular Music & Jazz: early1900s.org/radiodismuke/ zie ook www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?mode=thread&id=212944 Deze muziek vind ik ook heel goed passen bij de ouderwetse buizen radio.

Met vriendelijke groet, Pieter.

Meer
01 jun 2016 10:26 - 01 jun 2016 10:30 #60944 door Huub
Voor radio bvb radio 5
Gewoon transistor apperatuur van en met goede weergave
en voor. HIFI stereo platen net als Lee met technicks tafel ..of CD gebruik zelfs cassette bande .Nakamischi recorder .
voor nostacie . buizen radio,s mono gebruik
verdrs nog een stereo buizen trapje met philis boxen plat model .
Met een dual er aan met GP 400 .en pH voorbversterker kan ook voor meer gebruik
kan ook zo wel allen kanten op .. maar het is wel met regel maar behoorlijk in gebruik ..
als er op radio 5 geen muziek is bvb Dat komt ook wel voor ...
Huub .
.
Laatst bewerkt 01 jun 2016 10:30 door Huub.

Meer
01 jun 2016 07:07 #60943 door PE9ZZ
Ga met Hans mee. Ik luister altijd naar mijn Sansa Clip. 100% stereo door het hele huis met de muziek die ik fijn vind. Restauratieprojecten die voltooid zijn gaan in de hoek of in de kast mooi wezen te zijn. Luisteren doe ik er eigenlijk nooit naar. Mijn BX700A speelt de sterren van de hemel maar ja, monio... Of ik geef ze weg, soms.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
31 mei 2016 19:24 - 31 mei 2016 19:27 #60936 door Johannes
Hallo Bert ,
Het allerleukste plezier aan ons hobby spul beleef ik aan het in zo origineel mogelijke nieuwstaat restaureren van een oude historische radio. Zowel de kast als het chassis probeer ik met originele onderdelen weer zo oorspronkelijk mogelijk te maken.
En als het toestel daarna weer speelt zoals het deed toen het de radiowinkel heeft verlaten, is het voor mij van minder belang en ga ik weer op zoek naar een volgende retauratieproject.. En dan zijn er twee mogelijkheden:

Of.... ik houd het toestel als het voor mij een bijzondere waardering heeft of ik doe (of meestal geef) ik het weer weg aan mijn radiovrienden die er blij mee zijn. Een blij gezicht en een goede vriendschap op radiohobbygebied is mij veel meer waard dan wat zo'n toestel eventueel opbrengt.
Een voorbeeld:

Bijna 3 maanden ben ik bezig geweest met een Philips 215A en het lukte maar niet om de radio spelend te krijgen. Uiteindelijk vond ik op de beurs in Driebergen een sloop 215A met een op diverse plaatsen gebarsten kast maar met een als nieuw chassis en achterwand.
Met dat toestel als voorbeeld heb ik de andere 215 in orde gekregen. De bakelieten kast van de 215A uit Driebergen heb ik netjes gerestaureerd met als gevolg dat ik uiteindelijk twee gerestaureerde 215A radio's had. En dat was dus mijn plezier aan het hobbyspul.
Dus één 215A houd ik zelf en de andere 215A wilde Daan2810 graag hebben. De radio is voor hem gratis want ik kan het waarderen dat de buizenradiohobby gelukkig nog jonge en enthousiaste opvolgers heeft zoals Daan :) .

M.vr.gr. Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 31 mei 2016 19:27 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, Henkie, aan-pierre

Meer
31 mei 2016 18:44 - 31 mei 2016 18:46 #60934 door Lee
Voor mijn singels gebruik ik een RCA wisselaar in combinatie met een B6X23A.
Voor alle mono lp`s en 78 toeren platen de Garrard 4HF (H) met de MonauralNM20 en een Philips 22RH453 box (deze word nog vervangen door een box die er qua uitstraling meer bij past, die zoek ik dus nog).
Voor mijn `gewone`lp`s gebruik ik een Technics SL1900, een Denon PMA 700-V en 2 B&W DM 110/i boxen
Soms gebruik ik ook nog een Philips AG4025W om in de tuin plaatjes te draaien.

Voor radio ontvangst heb ik tegenwoordig een wifi radio omdat de reguliere zenders weinig hebben wat mij interesseert en altijd het zelfde draaien, met de internet radio haal ik stations binnen die jaren 50/60 muziek draaien maar ook stations die uitsluitend blues, jazz, country enz. laten horen, keuze uit een breed scala dus en zonder geouweh... van vervelende dj`s :)

Lee

Bijlagen:
Laatst bewerkt 31 mei 2016 18:46 door Lee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, Henkie

Gemaakt door Kunena