Skip to main content
Algemeen

Hallo mede hobbyisten..

Meer
14 nov 2015 20:35 - 14 nov 2015 22:08 #56488 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Hallo mede hobbyisten..
Hier even de volledige pagina uit mijn mooie buizenboekje..

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 14 nov 2015 22:08 door buisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 nov 2015 20:29 - 14 nov 2015 20:48 #56487 door buisje
Ik koop nooit meer een Apple PC...!!!

Laatst bewerkt 14 nov 2015 20:48 door buisje.

Meer
14 nov 2015 20:17 - 14 nov 2015 20:47 #56486 door buisje
:(

Laatst bewerkt 14 nov 2015 20:47 door buisje.

Meer
14 nov 2015 19:11 #56484 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hallo mede hobbyisten..
Het hele idee van de cascodeschakeling is nu juist dat neutrodynisatie niet nodig is, wat met bijvoorbeeld de PC900 wel zo is.

Intussen ben ik wel errug benieuwd naar het ontwerp van deze ontvanger!

Tjerk, 9ZZ

Meer
14 nov 2015 14:23 - 14 nov 2015 14:35 #56482 door buisje

PE9ZZ schreef : Maar een cascodeschakeling is meer bedoeld om op VHF in-en output van elkaar te scheiden, niet om de belasting weg te nemen. Maar het is natuurlijk wel weer zo dat de bovenste kathode een weliswaar lage maar wel constante impendantie heeft waardoor de gewenste isolatie toch wel zal optreden. Overigens zit in m'n FM project ook een cascode (met de iets modernere PCC189).

Ja klopt, er is toen een nieuwe versie gemaakt voor de ECC84, deze liet het een beetje afweten op de hogere kanalen in de VHF band 3 rond kanaal 9 waar o.a. Langenberg op uitzond.
Maar heb nu eenmaal een partij van deze buisjes liggen en gebruik ze dan ook, heb gewoon de eerste helft geschakeld zoals dat ook is gedaan in de 900X, de tweede helft staat daar capacitief gekoppeld achter, in grounded grid en trekt met of zonder sturing een paar ma. waardoor de oscillator een constante belasting ziet en dus stabiel blijft. Met een 100k potmeter in de anode lijn, kan ik via de loper mijn meng signaal mooi bepalen in mijn ECC85 mixer..
Zit hier ook even te kijken, wanneer ik cascode intik wordt dit automatisch door de Mac veranderd in cascade... effe opletten dus..

Heb hier de dikke buizen boeken ooit gebruikt in Eindhoven in een lab, daar staat o.a. de ECC84 vol in beschreven met een cascode schema als pre-amp voor band 1-3.. een schema wat ik ooit bouwde als FM frontend.. werkte niet slecht herinner ik me nog...
Wel was de juiste instelling van de neutralisatie (eerste helft) van groot belang voor de S/N verhouding...

Laatst bewerkt 14 nov 2015 14:35 door buisje.

Meer
14 nov 2015 02:18 - 14 nov 2015 03:21 #56477 door buisje
Hallo Cees,
Heb in mijn ontvanger ook een audio eindtrap gebouwd met de EL 34 als eindtrap, gebruikt heb ik een uitgangstrafo uit een van de grootste Grundig radio's de 4010 van 1952, hierin zit een EL12 die net een slag kleiner is de de EL34, daarvoor zit de ECC82.
Geluid zit zonder tegenkoppeling mooi in het midden en heb een toonregeling ingebouwd om het audio +/- 3 DB bij te regelen.
Heb in het verleden ook een mono blok gebouwd met 2 VT4C buizen er in en was goed voor een Watt of 30 in klasse A dacht ik. Weet wel dat deze buizen nu ook uit China komen met dezelfde spec's als dat de USA versie heeft.
Voor wat het grotere aangaat werk ik ook met de 3CX2500A3JAN die ik nieuw op de plank heb liggen. Een hele mooie buis, maar zoals gezegd voor het dikkere werk tot 6KW output binnen de Eimac spec's.
Gebruik zoveel mogelijk eigen ideeën voor mijn ontwerpen gecombineerd met ontwerpen gebouwd door fabrikanten voor de professionele wereld en ga voor het hoogst haalbare rendement, hetgeen wat telkens weer een uitdaging is op HF gebied.

Laatst bewerkt 14 nov 2015 03:21 door buisje.

Gemaakt door Kunena