Skip to main content
Algemeen

Hallo mede hobbyisten..

Meer
13 nov 2015 13:08 #56455 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hallo mede hobbyisten..

buisje schreef : De eerste testen met de gebruikte oscillator EEC84 (nieuw op voorraad) met als tweede helft een grounded grid buffer stage), heeft na 30 sec een verloop van nog geen 100Hz meer, kan er mee door toch...

Zeker netjes. Ik zat al te kijken, dacht aan ECC85 maar de '84 ziet er ongeveer hetzelfde uit. In ieder geval geen conventioneel concept. Hou ik wel van :P

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 nov 2015 12:08 #56454 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Hallo mede hobbyisten..
Heb veel Sony apparaten onder ogen gehad waar geen beeld/geluid meer uitkwam.
85% ervan waren fouten in de voeding, veelal veroorzaakt door verlopen condensatoren...

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.

Meer
13 nov 2015 11:57 - 13 nov 2015 12:03 #56453 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Hallo mede hobbyisten..
Hallo Ruud,
De afstem C 3x 485 pf komt van een radiomarkt en heb ik hiervoor gekozen omdat deze zonder sleepcontacten werkt en goed afgeschermd is. Deze wordt vervolgens aangedreven door een 68:1 worm/tandwiel van R&S, afkomstig van een 0 - 100 kHz. mengoscillator, ooit gebruikt in het leger in een SK 010 SW zender van 100 Watt.
Het geheel zit op een 3 MM aluminium plaat, de overbrenging is met kogelgewricht en is totaal vrij van mechanische spanning / speling. Afstemschaal op trommel gaat 4.5 keer rond en heeft daarmee een lengte van 115 CM. Lekker ruim afstemmen dus....
Moet dus voor 180 graden 34 keer rond met de slingerknop...

De eerste testen met de gebruikte oscillator EEC84 (nieuw op voorraad) met als tweede helft een grounded grid buffer stage), heeft na 30 sec een verloop van nog geen 100Hz meer, kan er mee door toch...
Groet, Hans

Laatst bewerkt 13 nov 2015 12:03 door buisje.

Meer
13 nov 2015 11:46 #56452 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hallo mede hobbyisten..
Hi Hans,

Welkom! Je project ziet er zeer chic uit, veel sjieker dan de mijne... Overigens doe ik FM en jij AM. Nu heb ik een Sony receiver (STR-79ES) op de werkbank. Geen geluid. Vanavond maar eens openschroeven.

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 nov 2015 11:20 #56450 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Hallo mede hobbyisten..
Hallo Buisje,
welkom op dit Forum.
Zo te zien heb jij professionele onderdelen gebruikt.
Een spuit/giet aluminium chassis, anti back-less tandwielen etc.
Welk apparaat gebruik je voor de opbouw?
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
ruud PA0ROJ

Meer
13 nov 2015 10:11 - 13 nov 2015 10:50 #56449 door buisje
Hallo mede hobbyisten.. werd gestart door buisje
Hallo, ik ben nieuw hier en maak me even bekend.
Naam is Hans en ben technicus telecommunicatie van beroep en houd me in hoofdzaak bezig met HF.
Ver daarvoor ook lang werkzaam geweest in de de bruingoed sector bij diverse bedrijven waaronder Sony consumentenelektronica, maar ben als snotneus begonnen met Philips ten tijde van het K7 /K8 KTV tijdperk.
Heb als hobby verzamelen / restaureren van radio/tv uit de 50er jaren en het bouwen van HF schakelingen en PA's voor de AM omroep banden..

Op het moment bezig met het bouwen van een radio , omdat ik daar nu leuke onderdelen voor heb en daarmee ook een lang gekoesterde droom in vervulling gaat.
Zal later ( voor de geïnteresseerde ) hiervan verslag doen en foto's plaatsen.
Hier alvast een foto van het begin van de bouw van mijn eerste buizenradio.
Heb voor de HF ingang / oscillator gebruik gemaakt van Philips spoelen afkomstig uit een sloop chassis 900X en loopt van 150/420 kHz. - 512/1860kHz. MF zit op 473kHz., een niet gebruikelijke MF frequentie, maar later zal blijken waarom ik hiervoor heb gekozen.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 nov 2015 10:50 door buisje.

Gemaakt door Kunena